J jenne skrev:
För jag har hört att man inte behöver måla dem, eller mer sällan.
OK, skäl nog :)

Men de enda fönster jag vet om att vi i familjen/släkten har målat är de kopplade tvåglasfönstren, som sitter i sommarstugan sedan 1955.

Annars har jag aldrig, upprepar ALDRIG, målat ett fönster.
 
fremax fremax skrev:
Att många sedan köper 2-glas fönster i Sverige är också förbryllande idag. (Detta är mer vanligt med PVC fönster) U-värden som presenteras på dessa glas visar i princip samma u-värde som med 3-glas .. i labbet. I verkligheten där man även får ta med bl.a. vind i beräkningen sjunker U-värdet på 2-glasfönstret markant.
Hur menar du nu? Vid beräkning av U-värde är inte vind en parameter. Vinden kan ha en avkylande effekt, det påverkar inte U-värdet men ett fönster med sämre U-värde får så klart större energiförlust.

Det andra alternativet där vinden skulle kunna påverka fönstrets isolerande förmåga är att fönstret inte är tätt men det har heller inget med U-värdet att göra utan är återigen en konsekvens av fönstrets konstruktion.
 
BirgitS
fremax fremax skrev:
Jag menar självklart vridfönster som öppnas "runt" vilket är lite av en standard idag hos svenska leverantörer. Fönsterbågen bygger inget in mot rummet. Dessa är i standardmått billigare än dito sidohängda, dessa kan även göras större utan att pehöva en post mellan fönstren.

Med vänlig hälsning, fremax
Är det inte besvärligt att utrymma genom ett sånt fönster vid brand eller för en brandman att komma via ett sånt fönster?


KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man får ju inte göra reklam på sådana här forum.
Visst får man skriva positiva omdömen om företag och produkter, likaväl som man får skriva negativa. Det finns väl gott om inlägg där folk skriver att de är nöjda med sina produkter. Det enda jag hittar i reglerna är:
§ 5.2 Dold reklam
Upprepade, systematiska rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som reklam även om ingen tydlig koppling finns. Denna typ av inlägg kan raderas utan förvarning.

Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år. Denna regel har vi för att undvika dold reklam.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Om du skriver något berömmande om dina fönster en gång tycker jag inte att det kan falla in under den regeln.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du skriver något berömmande om dina fönster en gång
Det är just det.
Jag har nog skrivit mycket positivt om mina Polska inåtgående träfönster och -dörrar de senaste sju åren.
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är just det.
Jag har nog skrivit mycket positivt om mina Polska inåtgående träfönster och -dörrar de senaste sju åren.
En länk till något av dina tidigare inlägg kan ju vara bra för TS då.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hur menar du nu? Vid beräkning av U-värde är inte vind en parameter. Vinden kan ha en avkylande effekt, det påverkar inte U-värdet men ett fönster med sämre U-värde får så klart större energiförlust.

Det andra alternativet där vinden skulle kunna påverka fönstrets isolerande förmåga är att fönstret inte är tätt men det har heller inget med U-värdet att göra utan är återigen en konsekvens av fönstrets konstruktion.

Det är just vindens avkylande effekt som påverkar U-värdet negativt. Fler glas mellan ut/insida skapar en extra barriär och med argon/kryptongas mellan glasen i ett 3-glasfönster skapas mindre avkylning än på ett 2-glas. Fick detta berättat på en föreläsning för många år sedan av en som forskade i detta. Kanske lägger upp argumentet fel men sensmoralen är att U-värdes skillnaden mellan 2 & 3 glas är större irl än på siffrorna.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Jag förstår hur du menar. Problemet är som sagt att U-värdet inte avspeglar detta utan man måste titta på konstruktionens energiförlust istället. Det är mer avancerat och svårare att sälja in på än jämförbara u-värden och ett lågt pris.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.