Hej,

är det någon som kan rekommendera inåtgående aluminiumbeklädda fönster?

/

Jens
 
Alla svenska leverantörer jag känner till har sådana. Mockfjärd, SP, Elite och Traryd . Väl ett, vilket är hugget som stucket , gå på vem som lämnar bäst pris. Liknande funktioner, kvalité och garantier.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Bara lite nyfiken:
Varför vill du ha fönstren "aluminiumbeklädda"?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bara lite nyfiken:
Varför vill du ha fönstren "aluminiumbeklädda"?

Nja, det är förståeligt. Bättre fråga är varför dessa ska vara inåtgående.. opraktiskt x100..

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Nja, det är förståeligt. Bättre fråga är varför dessa ska vara inåtgående.. opraktiskt x100..

Med vänlig hälsning, fremax
Alla har vi våra idéer..
Själv har jag inåtgående fönster, Polska Dreh-Kipp, helt i trä.
Helt perfekta fortfarande, efter sju år.

I vintras såg jag att det stod på plåten i kanten på en fönsterbåge:
Jährlich ölen.
Det betyder väl att man skall ta en öl varje gång man öppnar fönstret :D
 
Idéer och idéer. Om vi bortser från prisskillnaden på 50-70%,och garantier när något går sönder utan bara tittar på funktion:

Vad är mest praktiskt, vridfönster som inte bygger något in i rummet... eller ett fönster som gör?

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
m vi bortser från prisskillnaden på 50-70%
Om jag förstått dig rätt:
Så har jag svårt att bortse från att jag fick mina fönster till halva priset.
Och hur ofta öppnar man fönstren?
Hustrun ställer upp sitt sovrumsfönster (det som kallas Kipp) och det tar ingen plats.
Att öppna helt blir bara aktuellt när det brinner och vi måste evakuera, och då bryr man sig nog inte så mycket om några blomkrukor.

FTX-aggregatet fixar ju att vi har frisk, skön luft i huset dygnet och året runt.
 
Öppnar själv varje dag fönstren helt i sovrummen (sommartid) samt ett 37x21 skjutparti i v-rum för att vädra. Men sen har jag bara mekanisk frånluft och inget som tillför friskluft i stor skala vid behov.

Jag anser själv att fönstren är viktiga på ett hus och i mina har jag fått välja precis som jag vill med tillbehör som u-värde, ljudisolering,extra säkerhet , spaltventiler, plissegardiner/solskydd, infrästa spår för smygar mm. Sedan har jag svårt för utseendet tyvär, man ser på långa vägar om ett hus har PVC fönster även om tillverkarna av dessa har på senare tid börjat arbeta bort det problemet.

Att många sedan köper 2-glas fönster i Sverige är också förbryllande idag. (Detta är mer vanligt med PVC fönster) U-värden som presenteras på dessa glas visar i princip samma u-värde som med 3-glas .. i labbet. I verkligheten där man även får ta med bl.a. vind i beräkningen sjunker U-värdet på 2-glasfönstret markant. Sedan så måste man vara uppmärksam på hur U-värdet är framtaget på ett PVC fönster , då svenska och europeiska tillverkare ibland använder olika storlekar vid mätning av U-värde (större fönster=bättre U-värde) svenska std mått för klassning av u-värde om jag inte minns fel är 14x12 modul.

Se till att klämma och känna på produkterna innan köp så brukar det bli bra i slutändan. Kommer själv att montera PVC fönster i sommarstugan pga av priset. I boningshuset vill jag dock ha något som jag vet att jag kommer få reservdelar till även om 30år om jag skulle behöva det.

Men jag hade inte varit ledsen om fönstrerna var billigare... :devilish:

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vad vill du ha sagt egentligen, Fremax?

Att det är kallt i Norrland,
och att man får skylla sig själv om man bosatt sig där?
 
Nä, utan att man som med allt inte ska stirra sig blint på pris och siffror från tillverkare om man inte vet vad man tittar på.

Med vänlig hälsning, fremax
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bara lite nyfiken:
Varför vill du ha fönstren "aluminiumbeklädda"?
För jag har hört att man inte behöver måla dem, eller mer sällan.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alla har vi våra idéer..
Själv har jag inåtgående fönster, Polska Dreh-Kipp, helt i trä.
Helt perfekta fortfarande, efter sju år.
Vad har du för märke / tillverkare?
 
fremax fremax skrev:
Nja, det är förståeligt. Bättre fråga är varför dessa ska vara inåtgående.. opraktiskt x100..
Det är kanske praktiska skäl: fönster på andra våningen går svårt att putsa om de är utåtgående.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag menar självklart vridfönster som öppnas "runt" vilket är lite av en standard idag hos svenska leverantörer. Fönsterbågen bygger inget in mot rummet. Dessa är i standardmått billigare än dito sidohängda, dessa kan även göras större utan att pehöva en post mellan fönstren.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J jenne skrev:
Vad har du för märke / tillverkare?
Se här:
http://holzfensterfabrik.eu/en/thermo_comfort_92

Och jag är som sagt helnöjd hittills.

Vill du ha mer info, så skicka ett pm.
Man får ju inte göra reklam på sådana här forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.