Hej

Tack så jätte mycket :)

mvh
Tanja
 
Vet ni var rören går? Är det en lång sträcka.
Det går att elda på marken och lägga en takplåt över för att rikta ned värmen i marken. Beroende på djup så tar det allt mellan ett par timmar och något dygn.
Välnyttjat i entreprenadbranchen vintid.
Elmattor fungerar, men det går åt en satans massa effekt för snabbt resultat.

Alternativet är ånga och en spolbil, men då behöver man stänga vattnet i gatan med, och det ska inte göras utan kommunen.
 
Hej

Tack så mycket för all hjälp!

Jag fick äntligen ta på en spolbil igår och ånga upp rören. Nu fungerar vatten igen. Kommunen var mycket hjälpsam och stängde av vattnet och satte på den igen efter spolningen.

Nu tänker vi lägga en värmeslinga in i vattenrör för att undvika de här problemet. Vi har huset ovanpå en berg och därför är det svårt att få vattenrör tillräckligt djupt i marken.
 
Vad bra att det löste sig!
 
Skönt att det löste sig för er också.
Som tillägg kan jag ju säga att det är lite skumt att rörfirmorna inte kunde ha gett en hint om vart man skall vända sig. De borde ju veta det kan man tycka.
 
Montera en värmekabel i! Om det går. Annars får ni samma problem igen så fort kylan kommer.

Det är mitt tips.
 
T TanjaHe skrev:
Hej

Ja, jag har redan ringt. De sade att de inte kan hjälpa mig eftersom det är inte någon skada (rör har sprukit eller något).

Måste jag verkligen vänta tills våren innan vi får vatten igen?!?

mvh
Tanja
Hej här är lite tipps som kan vara bra lösning för många med fryst vatten.

Ja jo att vänta på våren är ju en lösning, men kan ta tid!
Vet du var vattenledningen går / är förlagd kan det föekla upptining
men, om den dessutom ligger djupt kan det ta tid om tjälen gått på djupet
Tips att föhindra frysning i framtiden. el värme kabel räcker att köras igång när det fryst
det tar bara 4 till 15 min så är det tinat o du har vatten igen!
Det finns flera sätt att förhindra fyrst vatten, men enklast är,,,
Säkra vatten ledningen mot frysning med el värme kabel som förläggs inne i kallvattenröret.
Hyr en gasol eldad ång janne av någon hyrfirma om du nu inte kan göra jobbet själv
det finns säkert någon som är villig att hjälpa dig typ rörläggre som frilansar mor timersättning
ring runt o fråga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.