En 5 minuters dusch kostar ungefär dubbelt så mycket som att köra en disk i maskin, så skippa duschen.;)
 
E elmont skrev:
En 5 minuters dusch kostar ungefär dubbelt så mycket som att köra en disk i maskin, så skippa duschen.;)
Tvättlappar ?
 
E elmont skrev:
En 5 minuters dusch kostar ungefär dubbelt så mycket som att köra en disk i maskin, så skippa duschen.;)
Diska i duschen :cool:
 
  • Haha
Momoko
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Diska i duschen :cool:
Eller duscha i diskmaskinen :ok:
 
Attitudeswe
S Smeafan skrev:
Eller duscha i diskmaskinen :ok:
Det finns ju duschar man kan köpa som filtrerar och cirkulerar vattnet. Borde vara snabb payback i större hushåll med dagens elpriser...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns ju duschar man kan köpa som filtrerar och cirkulerar vattnet. Borde vara snabb payback i större hushåll med dagens elpriser...
Då kan man ju lika gärna duscha i kallvatten direkt. Är ju varmvattnet som kostar.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Attitudeswe
H Helmersson skrev:
Då kan man ju lika gärna duscha i kallvatten direkt. Är ju varmvattnet som kostar.
Med återvunnet varmvatten kan du dusha 7min i varmt vatten men bara betala för 3min. Vill minnas att den jag läste om för 2-3 år sedan återvann 70% och hade en 200watt pump.
 
T Tinrik skrev:
Jag känner lite som att timpris uppmuntrar en att faktiskt förbruka mer el än vid fast/rörligt pris, speciellt när man använder sådana verktyg såsom OffPeak.

Till exempel, när det kommer en dag när elen är speciellt billig, vad ska man göra då? Ju, använda all el man kan, för att man vet inte vad som kommer hända om 2 dagar. Det kanske är sjukt dyrt då. Då kanske kör man halv diskmaskin, halv tvättmaskin, laga mat i ugnen, osv. Ju mer el män förbrukar då, desto mer vinst får man på OffPeak.

Men visst är det jättebra att veta exakt hur mycket elen kostar när man förbrukar den.
Så gör vi. När elen är billig tvättar 8 maskiner, långduschar barnen och låter dem bada, dammsuger m.m. Det brukar vara ungefär varannan vecka. Sen gör vi inget tills nästa gång. I den utsträckningen det är möjligt dvs.
 
J Jeppan skrev:
Timpris är i en åretruntbostad endast lönt om man har elbil annars absolut inte värt besväret om man inte vill ha som hobby att förkrångliga livet
Jag har timpris men ingen elbil, däremot så har jag solceller och de producerar inte på natten men på dagen. Så jag tvättar, diskar, värmer vatten, har värmen på och tittar inte på när jag gör det utan när behovet finnes.
 
T Tinrik skrev:
Jag känner lite som att timpris uppmuntrar en att faktiskt förbruka mer el än vid fast/rörligt pris, speciellt när man använder sådana verktyg såsom OffPeak.

Till exempel, när det kommer en dag när elen är speciellt billig, vad ska man göra då? Ju, använda all el man kan, för att man vet inte vad som kommer hända om 2 dagar. Det kanske är sjukt dyrt då. Då kanske kör man halv diskmaskin, halv tvättmaskin, laga mat i ugnen, osv. Ju mer el män förbrukar då, desto mer vinst får man på OffPeak.

Men visst är dt jättebra att veta exakt hur mycket elen kostar när man förbrukar den.
Du måste ha tittat på reklamen där Henrik Schyffert är med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.