O
Du ska inte jämföra med Nordpols snittpris utan med elhandelbolagens viktade snittpris (det de kallar rörligt pris). För Bixia var det tex 97 öre exkl moms. På det tillkommer avgifter (med moms).
Själv hamnade jag på 91 öre inklusive avgifter och moms.
 
F fiskarn87 skrev:
Hänger inte helt med. Vad är skillnaden på detta?

[länk] där står 95,19 öre/kWh för oktober i SE3

[länk] här står 80,65 öre/kWh i SE3

Är det rörliga elpriset viktat på något sätt?
Det är två saker som gör att det skiljer:

1. Vattenfalls rörliga pris är viktat - Nordpools genomsnittliga månadspris är oviktat.

2. Vattenfall rörliga elpris före påslag baseras på deras totala inköpskostnad för elen, som utöver spotpriset också handlar om diverse avgifter till Svenska kraftnät, Nordpool och eSett, och dessutom Vattenfalls kostnader för obalanser (när deras kunder förbrukar mer eller mindre el än vad de köpt in på dagen-föremarknaden och intradagsmarknaden) och ursprungsgarantier. Totalt kan dessa "handelskostnader" vara i spannet från enstaka ören upp till kanske 10-15 öre per kWh beroende på månad och elhandelsbolag.
 
M Mikael 81 skrev:
Det är två saker som gör att det skiljer:

1. Vattenfalls rörliga pris är viktat - Nordpools genomsnittliga månadspris är oviktat.

2. Vattenfall rörliga elpris före påslag baseras på deras totala inköpskostnad för elen, som utöver spotpriset också handlar om diverse avgifter till Svenska kraftnät, Nordpool och eSett, och dessutom Vattenfalls kostnader för obalanser (när deras kunder förbrukar mer eller mindre el än vad de köpt in på dagen-föremarknaden och intradagsmarknaden) och ursprungsgarantier. Totalt kan dessa "handelskostnader" vara i spannet från enstaka ören upp till kanske 10-15 öre per kWh beroende på månad och elhandelsbolag.
Tack för svar, då är jag nog med. För juli får jag exakt rätt värde om jag tar siffran härifrån
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/ men jag måste lägga till deras spotpåslag och elcertifikatskostnad. Alltså exakt det som står på fakturan. Jaja nu har jag ju timpris så skit samma. Men ska man jämföra ens eget snittpris från timpriset så är det väl det viktade man ska jämföra med om man vill veta hur mycket man sparar (ellerinte) på att köra timpris.
 
F fiskarn87 skrev:
Tack för svar, då är jag nog med. För juli får jag exakt rätt värde om jag tar siffran härifrån
[länk] men jag måste lägga till deras spotpåslag och elcertifikatskostnad. Alltså exakt det som står på fakturan. Jaja nu har jag ju timpris så skit samma. Men ska man jämföra ens eget snittpris från timpriset så är det väl det viktade man ska jämföra med om man vill veta hur mycket man sparar (ellerinte) på att köra timpris.
Ja, precis. Viktat och inkl handelskostnaderna - så precis som du säger helt enkelt det rörliga pris som listas på elhandelsbolagets egen hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.