J
Hej
Har kört timpris i Oktober och försökt verkligen att sätta på värmepumpen på nätterna när elen var billigast. Var knappast hemma fram till kl:16.
Gjort det som är bara nödvändigt på kvällen och programmerat både disk och tvättmaskinen så att de startar på natten.
Nu ska jag berätta om resultatet:
Det blev att jag lyckades inte slå index som det heter. Betalade 91 öre (SE3) istället för 80 öre sim var genomsnittet!
Förväntan var att skulle halvera genomsnitt priset. Så det så.
På måndag blir det rörligt avtal för min del (ifall det går).
Läste i annan tråd om att Vattenfall ändrar alla rörliga avtal till timpris.
Vi får väl se, uppdaterar senare om jsg lyckas.
 
J Jens33 skrev:
Hej
Har kört timpris i Oktober och försökt verkligen att sätta på värmepumpen på nätterna när elen var billigast. Var knappast hemma fram till kl:16.
Gjort det som är bara nödvändigt på kvällen och programmerat både disk och tvättmaskinen så att de startar på natten.
Nu ska jag berätta om resultatet:
Det blev att jag lyckades inte slå index som det heter. Betalade 91 öre (SE3) istället för 80 öre sim var genomsnittet!
Förväntan var att skulle halvera genomsnitt priset. Så det så.
På måndag blir det rörligt avtal för min del (ifall det går).
Läste i annan tråd om att Vattenfall ändrar alla rörliga avtal till timpris.
Vi får väl se, uppdaterar senare om jsg lyckas.
80.6 är exmoms. Det är inte så att ditt timpris är ink?
 
I dina 91 öre har du säkert elbolagets påslag. De 80 är bara priset på Nord Pool exkl moms.

Kolla också av priset på en månadsavräknad leverans hos tex Vattenfall var.

Kolla detta innan du tar beslut att återgå till månadspris.
 
J
S Spannen skrev:
80.6 är exmoms. Det är inte så att ditt timpris är ink?
Nej, 90,17 öre är exkl moms. Momsen kommer senare.
 
Oktober har väl varit en ganska otacksam månad att testa på, relativt jämnt pris över dygnet, ganska milt (jag har knappt ens värmt huset, men då kan man inte bo mycket mer söder i sverige).
Sen ska man tänka på ofta förbrukar vi mer hushållsel de dyra timmarna, så ofta får man ett förbrukningssnitt på över nordpools medel.

Oktober var också vår första månad med timpris.
Har kört värmepumpen ett par kalla nätter.
Flyttade laddhybriden till att ladda mellan 00-04, men den används inte speciellt mycket utan blir 10-20kWh i veckan.
Har kört disk och tvättmaskiner på natten.
I övrigt inte ändrat nått, har varmvatten igång, lagar mat när vi vill osv.

Vi gjorde av med 765kWh (normalt ligger vi på 1000+) för 107.39öre/kWh (inkl moms och påslag, exkl skatt och elnät) jämfört med 121.69öre/kWh som en med månadsavläst skulle betalat. Vilket blir ca 12% under medel.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
F
J Jens33 skrev:
Hej
Har kört timpris i Oktober och försökt verkligen att sätta på värmepumpen på nätterna när elen var billigast. Var knappast hemma fram till kl:16.
Gjort det som är bara nödvändigt på kvällen och programmerat både disk och tvättmaskinen så att de startar på natten.
Nu ska jag berätta om resultatet:
Det blev att jag lyckades inte slå index som det heter. Betalade 91 öre (SE3) istället för 80 öre sim var genomsnittet!
Förväntan var att skulle halvera genomsnitt priset. Så det så.
På måndag blir det rörligt avtal för min del (ifall det går).
Läste i annan tråd om att Vattenfall ändrar alla rörliga avtal till timpris.
Vi får väl se, uppdaterar senare om jsg lyckas.
80,645 öre var Nordpools medelpris men det säger inget om det medelpriset du kommer att betala. Det styrs till att börja med av förbrukningsmönstret hos de kunderna hos det elhandelsbolaget som har den avtalsformen. Sen är det elhandelskostnader, påslag, certifikat mm. Kolla ditt elbolag och vad dom hade för rörligt pris så du inte lurar dig själv, för nåt rörligt pris inparitet med Nirdpools medel kommer du inte att få. Så här såg rörligt ut hos Göteborg Energi i oktober

Webbsida som visar rörligt elpris för en föregående månad i olika elområden, inklusive moms och påslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Enligt Vattenfall låg rörligt pris för Oktober på 95.19 öre/kWh (SE3) exkl moms, det innefattar elcertifikatsavgift och Vattenfalls påslag på 6 öre/kWh, alltså knappt 119 öre/kWh med moms, i princip samma som Göteborgs energi redovisar ovan.
Som sagt var Oktober en månad med små prisskillnader mellan dag och natt och därmed finns mindre att hämta hem, men jag tror du jämför äpplen och päron här. Lätt att hamna snett, finns så många prisuppgifter i omlopp och det är sällan tydligt vad som ingår och inte.
 
J
Jag jämför spotpriset för timavläst genomsnittet per månad med rörligt pris för samma månad. Allt annat, påslag, fasta avgifter, rabbat och moms lika.
Telge energi har jag förresten inte vattenfall. Jag har iofs 9 öre rabbat per kwh men den rabbaten skulle jag ändå fått på det rörliga priset oxå.
 
J Jens33 skrev:
Jag jämför spotpriset för timavläst genomsnittet per månad med rörligt pris för samma månad. Allt annat, påslag, fasta avgifter, rabbat och moms lika.
Telge energi har jag förresten inte vattenfall. Jag har iofs 9 öre rabbat per kwh men den rabbaten skulle jag ändå fått på det rörliga priset oxå.
Ok. Telge Energi hade 129,49 öre inkl allt för månadspris i oktober (https://telgeenergi.se/bestall-el/vara-elavtal/rorligt-elavtal/), varav 98,49 öre exkl moms är deras inköpspris (https://telgeenergi.se/elpriset/elpris/prishistorik/). Om du har betalat 91 öre, så ligger du alltså under deras månadspris exkl deras påslag.

Var får du siffran 80 öre från?
 
J Jens33 skrev:
Jag jämför spotpriset för timavläst genomsnittet per månad med rörligt pris för samma månad. Allt annat, påslag, fasta avgifter, rabbat och moms lika.
Telge energi har jag förresten inte vattenfall. Jag har iofs 9 öre rabbat per kwh men den rabbaten skulle jag ändå fått på det rörliga priset oxå.
Va? I första inlägget jämför du ju det pris du själv har fått betala per kWh i oktober mot något slags medelvärde på spotpriset. Inget av dom två priserna har ju något att göra med det priset du hade fått betala om du haft rörligt elpris.
 
G gnilrub skrev:
Va? I första inlägget jämför du ju det pris du själv har fått betala per kWh i oktober mot något slags medelvärde på spotpriset. Inget av dom två priserna har ju något att göra med det priset du hade fått betala om du haft rörligt elpris.
Tagga ner lite... ;) Det är ingen här som räknar fel avsiktligt - det är bara många bitar att ha koll på. :cool:
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Tagga ner lite... ;) Det är ingen här som räknar fel avsiktligt - det är bara många bitar att ha koll på. :cool:
Jag är så sjukt nertaggad. Skulle jag tagga ner ett snäpp till så skulle jag hamna i koma.
 
  • Haha
  • Gilla
Spannen och 4 till
  • Laddar…
G gnilrub skrev:
Jag är så sjukt nertaggad. Skulle jag tagga ner ett snäpp till så skulle jag hamna i koma.
:rofl:(y)
 
  • Gilla
gnilrub
  • Laddar…
Jag har timdebitering med Tibber i SE3. Har timer på varmvattenberedaren och programmerar manuellt timern i luft/luft VP efter elpriset (det ska automatiseras i framtiden). Mitt elpris före alla skatter och avgifter blev 74.29 öre/kWh för Oktober. Förbrukningen var 1067 kWh. Tibber månadsavgift på 39:- inkl moms tillkommer.

Edit: elcertifikat ingår i 74.29 öre/kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.