Strip Strip skrev:
Vi gjorde det inte för att spara 850 kr 😆 Se det som "vi förbereder oss så vi klarar en eventuell katastrof". Dessutom handlar det ju om att dra sitt strå till stacken. Vi var ju ganska nära en allvarlig energikris i hela Europa, och i ett sånt läge är det ju oerhört egoistiskt att inte orka lyfta ett finger för att hjälpa till.
De flesta vanliga svennebananer minskade förmodligen sin förbrukning hösten/vintern 2022. Men att plågas och frysa eller duscha kallt för att spara pengar skulle jag inte utsätta min familj för om jag har ekonomin.
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Timpris from. 1a november här.

Nordpoolpriset är lägre än i fjol samma tid men Blge Energi höjer.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta vanliga svennebananer minskade förmodligen sin förbrukning hösten/vintern 2022. Men att plågas och frysa eller duscha kallt för att spara pengar skulle jag inte utsätta min familj för om jag har ekonomin.
Fast det var faktiskt inte så våldsamt plågsamt som man skulle kunna tro. Det blev bara ett annat sätt att leva. Är det väldigt plågsamt att äta frukost i ett annat rum än köket? Nej, vi hade verkligen jättemysiga frukostar vid matsalsbordet, med fotogenlampor och kaminens sprakande. När jag duschar stänger jag fortfarande av vattnet när jag tvålar in mig, för det är faktiskt lättare och bekvämare. Vi håller gärna en något lite lägre temperatur i huset, för det är så mysigt att elda i kaminen och vi sover alla bättre i lite svalare sovrum. Jag spolar fortfarande bara kallvatten om jag ändå inte tänkt vänta på att varmvattnet ska nå fram till kranen. Vi ser bara fördelar med att köra tvättmaskin på natten, och det är oerhört bekvämt att disken är klar på morgonen.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Njaa, att leva så för att tjäna ca. 850:- på en månad är nog inte min grej.
Jag läste det som att den siffran inte berodde på "hårdsnålandet" utan vad skillnaden blivit mellan timpris och månadspris om man inte hårdsnålat utan förbrukat som vintern 21/22.
 
Lite av tankarna på att byta kommer ju utifrån att vi i vintras ”plågade” oss lite vi också. Eller vi sänkte tempen och tog på tröjor, hade runt 19 istället för kanske 22. Med något lägre elpris denna vinter eller byte till timpris är nog tanken att kunna dra upp värmen lite igen. Så egentligen inte att spara pengar som att ha de där 2-3 graderna extra varmt inne utan att det kostar sjukt mkt
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Hustrun tyckte vi kunde ha 15-16 grader inne. Jag satte veto vid 18. Jävla smålänning.
 
  • Haha
TheGambler79 och 1 till
  • Laddar…
Låter som många i tråden skulle ha nytta av att energieffektivisera huset! Vi har redan gjort det och för oss handlar det att flytta förbrukning inte ändra livskvalitet med värmen.

Vi har överprokuktion (blir grattis överförings avgift/selskatt) från solceller som vi ska förbruka, med timpris kan vi göra det billigare :)
 
B buffyin skrev:
Låter som många i tråden skulle ha nytta av att energieffektivisera huset! Vi har redan gjort det och för oss handlar det att flytta förbrukning inte ändra livskvalitet med värmen.

Vi har överprokuktion (blir grattis överförings avgift/selskatt) från solceller som vi ska förbruka, med timpris kan vi göra det billigare :)
Gärna det men skulle inneburit att riva det och bygga nytt. Oljan var billig 59 när det byggdes så ytterväggarna hade gärna fått vara mer än de ca 2dm de är idag, inkl tegelfasaden då ;-)
 
O olofh skrev:
Gärna det men skulle inneburit att riva det och bygga nytt. Oljan var billig 59 när det byggdes så ytterväggarna hade gärna fått vara mer än de ca 2dm de är idag, inkl tegelfasaden då ;-)
Tror med din kWh förbrukning är det ganska är det inte så farligt. Vissa här låter det mer som timpris blivit livstilländring och spara kWh.

Förr oss och tror dig handlar det om att spara vid liknade livskvalitet eller åtminstone värme.

On topic, köra nu vår Golvärme på natten (sänker börsvärdet på dagen med en Shelly modul) och LLVP hela tiden med timmer. Har möjlighet att själv styra mot elpris genom helautomatiion, men LLVP drar så lite så bättre anpassa den lite efter vädret för oss. Får se hur det funkar nu till vintern.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Tror med din kWh förbrukning är det ganska är det inte så farligt. Vissa här låter det mer som timpris blivit livstilländring och spara kWh.

Förr oss och tror dig handlar det om att spara vid liknade livskvalitet eller åtminstone värme.

On topic, köra nu vår Golvärme på natten (sänker börsvärdet på dagen med en Shelly modul) och LLVP hela tiden med timmer. Har möjlighet att själv styra mot elpris genom helautomatiion, men LLVP drar så lite så bättre anpassa den lite efter vädret för oss. Får se hur det funkar nu till vintern.
Fick in min ecodan lvvp i home assistant idag. Ska bara ha tid att sitta och få in Nordpool priser för att se om jag kan styra den utifrån timpriser. Men är inte så vass på HA så tar tid…
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.