Hej!

Jag har precis kollat elräkningen för November än så länge (01-28 November) och blir extrem förvånad över hur mycket dyrare det blev jamfört med vanlig månadsrörlig pris, trots att jag gör hur mycket som helst för att styra förbrukningen:

* Frånluftvärmepump F370 + Nibe Smart Price Adaption + max påverkan vatten och värme + tillsatsen blockerad 08:00-20:00.
* Elbil, laddar bara på natten.
* Alla vitvaror kör bara på natten.
* Torktumlare av.
* Golvvärme av.

Nu ser jag på räkningen att:

* Snitpris per månad från SE3 Nordpool (inkl moms): 138,88 öre
* Snitpris per månad hos Tibber (inkl moms): 171.4 öre

Det är alltså nästan 25% dyrare!! Visst Tibber lägger till 8.6 öre, men det är en skillnad på mer än 30 öre! Sedan tillkommer Tibber abonnemang. Hur dyrt skulle det ha varit om jag inte hade gjort något styrning alls?

Finns det någon poäng alls med timpris med eluppvärming nu på vintern?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har även kollat OffPeak och de står att jag blir "bara" 2% dyrare. Men detta är inte sant. Jag betalar vad som står på fakturan :)

Det finns inget sådant "viktat spotpris" man kan ha för avtal. Det finns spotpris och det finns månadspris. Så vad är poängen med det egentligen?
 
Jag har haft lägre än medelpriset varje månad detta år och jag styr relativt lite.
Vet inte vad du talar om för påslag, jag har inget påslag hos Tibber, bara prenumerationen.
Är du säker på att du inte jämför äpplen och päron? Med och utan skatter etc?
 
  • Gilla
Jesgri
  • Laddar…
Månadsrörligt är inte samma sak som månadssnitt. Jag gissar att det är där du räknar fel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tibber lägger 8.62 öre/kWh före moms i påslag (se bild):
Information om vattenkraftverket Bassalt: plats, ägare, produktion, prisberäkning, fallhöjd, och det är svenskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ganska säkert på att jag jamför rätt saker:

* Tibber kostnad 01-28 november: 1159 kr inkl moms
* Förbrukning 01-28 november: 676 kWh
* Då blir det 1.71 kr / kWh medelpris för 01-28 november, inkl moms

* Nordpool, tar snittet av dagpriset 01-28 november: 1.11 kr / kWh => 1.38 kr / kWh inkl moms.
 
D Daniel 109 skrev:
Månadsrörligt är inte samma sak som månadssnitt. Jag gissar att det är där du räknar fel.
När jag tittar på Nordpools månadspris, så blir det exakt samma som månadssnitt. Och det är väl vad elbolag använder för att sätta sina månadspris?
 
Redigerat:
Tibbers affärsmodell är just att inte ha påslag utan endast abonnemang och på så sätt vara oberoende. Så jag antar att du har något speciaavtal för endast vattenkraft eller liknande.
T Tinrik skrev:
Tibber lägger 8.62 öre/kWh före moms i påslag (se bild):
[bild]

Jag är ganska säkert på att jag jamför rätt saker:

* Tibber kostnad 01-28 november: 1159 kr inkl moms
* Förbrukning 01-28 november: 676 kWh
* Då blir det 1.71 kr / kWh medelpris för 01-28 november, inkl moms

* Nordpool, tar snittet av dagpriset 01-28 november: 1.11 kr / kWh => 1.38 kr / kWh inkl moms.
Och nordpols är ink moms?
 
Det är inte påslag så att de ska tjäna pengar, utan det ska bara täcka sina kostnader, t ex elcertifikat osv. Jag fick inte välja något speciellt avtal med vattenkraft eller något.

Ja, priserna från Nordpool är inkl moms.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
något står inte rätt till hos er. Har liknande förutsättningar (flvp, elbil) och har släckt golvvärmen. Min flvp är modell äldre, men med Ngenic Tune som gör ca. samma som smart price adaption. Har du fru/barn som altid duschar när det är dyrt / spa / bastu / pool eller liknande? Om du förlorar med timavtal är din förbrukningsprofil ”sämre” än genomsnittet för elhandelsbolagets kunder på rörliga avtal, och det borde inte va möjligt med allt du gjort…

Skärmdump av webbsida som visar elkonsumtion, genomsnittspris och kostnadsbesparingar på svensk energiwebbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(SE4)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Magnus E K
Det raka genomsnittet på Nordpool för SE3 för hela november (dvs inklusive i morgon den 30:e) är 163,6 öre/kWh inkl. moms (130,9 utan). Men månadsrörligt kommer hamna mycket högre än detta eftersom priset var extremt lågt flera dagar när det var milt och nu extremt högt när det varit kallare (detta utöver den vanliga dygnsfördelningseffekten).

Jag kommer nog ändå gå back på timpris denna månad pga att jag var bortrest flera dagar och hade extremt låg förbrukning (3 kWh per dygn) i den billiga perioden. Men eftersom man inte kan hålla på och byta varje månad är det okej att gå back vissa månader.
 
Inga barn, inga pool/spa/. Duschar på natten. Ingen lyx alls alltså! På offpeak står det såhär:

Elkonsumtion och kostnadsjämförelse: förbrukning, genomsnittligt pris per kWh, timkostnad, viktat spotpris, besparingar.

MEN: detta är alltså fel! Det finns inget sådant "viktat spotpris" som man köper. Man köper "månads rörligt", vilket är baserad på Nordpools månadspris, vilket är månadssnitt pris.

Om man räknar snittet 01-28 November hos Nordpool, så blir det 1.38 kr / kWh == 993 kr / månad (720 kWh), inte 1162 SEK.
 
G guggen skrev:
Tibbers affärsmodell är just att inte ha påslag utan endast abonnemang och på så sätt vara oberoende. Så jag antar att du har något speciaavtal för endast vattenkraft eller liknande.

Och nordpols är ink moms?
Tibber har högre påslag än många konkurrenter, men påstår att de inte har något.
 
G guggen skrev:
Tibbers affärsmodell är just att inte ha påslag utan endast abonnemang och på så sätt vara oberoende.
Tibber hävdar att de inte lägger på något, men precis som alla andra avser de inte rakt av priset på Nordpool utan det s k inköpspriset vilket i deras fall bl a innefattar komponenter som balanskostnad, elcertifikat, ursprungsgarantier, avgift till Nordpool, avgift till Svenska Kraftnät. De tar ut 8,62 öre per kWh för att täcka dessa övriga kostnader och det är mer än en hel del andra bolag tar ut för samma sak.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
> Men månadsrörligt kommer hamna mycket högre än detta

Menar du alltså de kommande månaderna?
 
T Tinrik skrev:
MEN: detta är alltså fel! Det finns inget sådant "viktat spotpris" som man köper. Man köper "månads rörligt", vilket är baserad på Nordpools månadspris, vilket är månadssnitt pris.
Nej, månadsrörligt är INTE baserat på ett månadssnitt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.