S Stefan84 skrev:
Nu har jag sågat ur en bit ur timmerplanket på ena gaveln. Tack och lov ser det superbra ut än så länge! Dock ska jag kolla på fler ställen också, för att förhoppningsvis kunna bli helt lugn. Men just nu gick enda sticksågsbladet av. Hålsågen räcker tyvärr inte hela vägen igenom.[bild] [bild] [[bild] QUOTE="Stefan84, post: 3598126, member: 301818"]Aha okej. Jo dessa putsade fasader har jag läst om tidigare idag. Tog mest förgivet att det ”heter” lika med träfasad byggda som mitt hus.
[/QUOTE]
 
Hej igen. Jo jag har ännu inte gjort något åt fasaden på huset. Det har varit, och är så mycket annat att göra i år. Dessutom såg det ju så bra ut i mars när jag tog hål i väggen. Men tankarna snurrar givetvis på hur jag ska göra när det blir dags att genomföra projektet nästa år.

Jo nu har ju jag akrylatfärg målad på timmerplanket, utan luftspalt bakom och med åldersbeständig plast bakom gipsen. Planen är att spika/skruva på läkt (stående) direkt på timmerplanket, och ny ytterpanel utanpå det. Då skapas en naturlig luftspalt mellan timmerplanket och nya panelen. Självklart lämnar jag öppet en springa längst upp mot råsponten, samt låter det vara öppet längst ner, så att luften kan strömma fritt bakom nya panelen. Men nu till funderingen jag har. När jag gör så, måste jag då slipa bort akrylatfärgen alls på timmerplanket? Jag menar, då är det ju inget regn eller snö som kommer åt timmerplanket. Endast fukten som finns naturligt i syret. Men det borde väl knappast vara särskilt stora mängder som kommer in i väggen, och som orsakar svartmögel?
Bara en fundering jag har. Det känns ju drygt att skaffa en lackslipmaskin, och slipa bort en massa färg om det inte är nödvändigt överhuvudtaget.
Likaså om det av någon anledning skulle gå något litet hål i den åldersbeständiga plasten bakom gipsen, exempelvis i köket eller vardagsrummet. Då borde väl inte det kunna orsaka svartmögel i väggen heller pga att akrylatfärgen sitter kvar på utsidan? Det känns som att det är så små fuktmängder, så att de borde kunna sippra ut exempelvis i sponten på timmerplanket.

Rätta mig om jag har fel. Jag är tacksam för all hjälp jag får av er experter i mina funderingar.

mvh Stefan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.