Hej. Just nu håller jag på att bygga en komplementsbyggnad innehållande varmförråd, snickeriverkstad samt carport. Panelen är liggande timmerpanel 22x170, som beställdes mellanstruken med akrylatfärg. Fasaden spikades upp i höstas med luftspalt bakom. Men när jag i januari började med den invändiga isoleringen gav pappa förslag på att täppa igen luftintaget nertill med en liten läktbit mellan varje stående 45x145, för att försvåra för möss att klättra upp i väggarna. Tror dock själv att det inte hindrar dem. Men sagt och gjort. Jag tänkte inte mer på det förrän häromdagen när jag tog hål i väggarna för ventiler. Det är nu fuktigt på baksidan av panelen :( Jag såg dock i en annan tråd ang detta att en lösning på problemet är att borra hål i nedersta panelbrädan, ca 2 st mellan varje spikläkt. Men nu till min oro. I samband med detta började jag fundera på konstruktionen i bostadshuset. För 4,5 år sedan köpte jag en ”Keostuga”. Väggarna i den består av 45 mm liggande timmerplank i furu. Snickarna som var här isolerade såvitt jag vet direkt mot timmerplank utan luftspalt och vindduk mellan. Isoleringen är 90 eller 120 mm (är faktiskt väldigt osäker på tjockleken :/ ) plus 45 mm. Närmast bakom osb skiva och gips hamnade plastfolien, istället för innanför 45 mm isoleringen. Men det varken jag eller någon annan i familjen har tänkt på är att timmerplanket efter bara någon enstaka vecka målades av oss själva med akrylatfärg med grundfärg under. Nu har jag blivit livrädd för att väggarna/timmerplanket blir fulla av svartmögel och ruttnar inifrån. Det känns som att hela huset i det fallet skulle bli utom räddning då timmerplanket även fungerar som husets stomme.

Finns det någon expert som Kan säga om jag kan vara lugn eller om det är riktigt illa?

mvh Stefan
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, det är en olämplig konstruktion du har åstadkommit genom att stänga in organiskt material mellan två ångtäta skikt. En tröst är att timret förmodligen var ganska torrt när det monterades så effekterna uppstår antagligen inte omedelbart. Det bästa hade varit att du hade använt en färg som inte är ångtät. Nu har du gjort det och då kan jag se tre alternativ: 1) Skrapa bort färgen och ersätta den med en lämpligare variant, 2) Plocka ner väggarnas insida och bygga upp en luftspalt bakom timret och sätta tillbaka isolering mm och 3) Ersätta plastfolien med en ångöppen duk. Ur byggnadsteknisk synpunkt är det denna prioriteringsordning som gäller. Sedan finns det arbetsmässiga aspekter också.

Möss är ett gissel som försvårar ett tekniskt riktigt byggnadssätt. Att borra stora lufthål som mustätas med metallnät är ett alternativ. Plastnät duger inte, det betraktar de som mat.
 
Tack.
Okej det känns nog som att det får bli till att skrapa bort färgen och ersätta den med slamfärg. Att riva hela huset invändigt, montera ned hela köket, badrummet, el, mm mm känns ju inte som ett alternativ för min del iaf. Problemet med slamfärg är ju dock tyvärr att den har svårt att fästa på hyvlat virke. Dessutom känns det som att ett otroligt slit väntar med att få bort såpass ny färg från ett helt hus. Men men, hellre det än svartmögel och röta, om det inte redan har hunnit komma.
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, det är en olämplig konstruktion du har åstadkommit genom att stänga in organiskt material mellan två ångtäta skikt. En tröst är att timret förmodligen var ganska torrt när det monterades så effekterna uppstår antagligen inte omedelbart. Det bästa hade varit att du hade använt en färg som inte är ångtät. Nu har du gjort det och då kan jag se tre alternativ: 1) Skrapa bort färgen och ersätta den med en lämpligare variant, 2) Plocka ner väggarnas insida och bygga upp en luftspalt bakom timret och sätta tillbaka isolering mm och 3) Ersätta plastfolien med en ångöppen duk. Ur byggnadsteknisk synpunkt är det denna prioriteringsordning som gäller. Sedan finns det arbetsmässiga aspekter också.

Möss är ett gissel som försvårar ett tekniskt riktigt byggnadssätt. Att borra stora lufthål som mustätas med metallnät är ett alternativ. Plastnät duger inte, det betraktar de som mat.
 
Det finns ju alternativ till slamfärg, t.ex. oljefärg av något slag. Vänta med att bestämma färgval tills ni har skrapat färdigt.
 
Nu är jag ju helt okunnig när det gäller färgtyper. Men har inte en oljefärg liknande egenskaper som akrylatfärg, dvs lägger sig som en hinna och förhindrar fukt från att komma ut ur väggen?
J justusandersson skrev:
Det finns ju alternativ till slamfärg, t.ex. oljefärg av något slag. Vänta med att bestämma färgval tills ni har skrapat färdigt.
 
Nej, den är diffusionsöppen. Det finns två huvudtyper av oljefärg, dels linoljefärg och dels alkydoljefärg (syntetisk oljeffärg). I detta avseende har de likartade egenskaper. Sedan finns det oljebaserade lasyrer. Det går att måla med slamfärg på hyvlat virke också, fast resultatet kan bli lite flammigt. Jag tycker ni ska avvakta med det beslutet tills ni ser hur bra det gick att få bort den gamla färgen. Det tror jag har rätt stor betydelse för vaet av färgtyp.
 
Aha där ser man. Helt ärligt blev jag osäker på vad för färgtyp pappa och svågern målade huset med. Tror faktiskt att det finns någon burk kvar i den gamla snickeriverkstaden hos mor och far. Nu måste jag kolla in den imorgon, och be till gud att det är ”rätt” färg för mitt timmerplank som använts. Annars såg jag att det finns en lackslipmaskin som verkar otroligt bra för att slipa bort färg med. Krävs ommålning så utförs skrapningen garanterat med en sån.
Apropå timmerplank som slutlig fasad. Jag tyckte jag såg i någon tråd att någon tyckte det var märkligt att hus byggda med timmerplank inte kläs in med annan panel utanpå, med luftspalt emellan. Den tanken har aldrig slagit varken mig eller någon jag känner. Snickarna på Keostugan, kontrollanten under byggtiden sa heller inte ett ljud om något sånt. Tanken har dock slagit mig i efterhand. Men enbart pga att man om kanske 30-40 år vill fräscha upp utseendet utvändigt på huset. Skulle en sådan lösning funka någon gång i tiden, eller är det också en negativ sak för fukt i vägg? Självklart då med rätt färg sedan länge på timmerplanket bakom luftspalt och ny 22 mm panel.

Många frågor nu, men du verkar ha bra koll
J justusandersson skrev:
Nej, den är diffusionsöppen. Det finns två huvudtyper av oljefärg, dels linoljefärg och dels alkydoljefärg (syntetisk oljeffärg). I detta avseende har de likartade egenskaper. Sedan finns det oljebaserade lasyrer. Det går att måla med slamfärg på hyvlat virke också, fast resultatet kan bli lite flammigt. Jag tycker ni ska avvakta med det beslutet tills ni ser hur bra det gick att få bort den gamla färgen. Det tror jag har rätt stor betydelse för vaet av färgtyp.
 
Om det inte sitter akrylatfärg (eller något annat som är ångtätt) på tinrets utsida går det naturligtvis utmärkt att sätta panel på utsidan.
 
Förstod nästan det jag också.
Här är iaf färgen som använts, tyvärr!! Hand håller en burk med texten 'ALCRO BÄSTA Fasadsystem' och synliga vita färgrester på locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgburk märkt "BESTÅ Täckfärg trä" med färgen Faluröd på en rörig arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Om det inte sitter akrylatfärg (eller något annat som är ångtätt) på tinrets utsida går det naturligtvis utmärkt att sätta panel på utsidan.
 
Det är möjligt att ni måste sätta panel på utsidan efter skrapningen för att få det snyggt. Bra med viss mental beredskap för det.
 
Tanken är att bygga ut huset med 48 m2 med start om drygt ett år. Boytan är i dagsläget endast ca 50 m2 med ett sovloft på ca 12 m2 inräknat. Men då jag ska bygga den delen i lösvirke så har tanken hela tiden varit att bygga det på rätt sätt, med 22 mm panel och givetvis luftspalt bakom. Kanske det blir ny panel på hela schabraket då. Men färgslipning och ny färg måste oavsett ske i vår när värmen börjar komma. Funderar även på att ta en hålsåg och kolla hur timmerplanket ser ut på baksidan på några olika ställen redan nu i helgen. Kan liksom inte sluta oroa mig över detta förrän jag vet hur illa det är. Dock så luktar det iaf inget mögel inne än.
J justusandersson skrev:
Det är möjligt att ni måste sätta panel på utsidan efter skrapningen för att få det snyggt. Bra med viss mental beredskap för det.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Jo kanske en dum fråga, men skit samma. Klassas det fortfarande som en enstegstätad fasad även efter skrapning och målning med färg som andas? Om så är fallet, måste väl ändå färg som andas, spikläkt och ny ytterpanel ändra på det?
S Stefan84 skrev:
Tanken är att bygga ut huset med 48 m2 med start om drygt ett år. Boytan är i dagsläget endast ca 50 m2 med ett sovloft på ca 12 m2 inräknat. Men då jag ska bygga den delen i lösvirke så har tanken hela tiden varit att bygga det på rätt sätt, med 22 mm panel och givetvis luftspalt bakom. Kanske det blir ny panel på hela schabraket då. Men färgslipning och ny färg måste oavsett ske i vår när värmen börjar komma. Funderar även på att ta en hålsåg och kolla hur timmerplanket ser ut på baksidan på några olika ställen redan nu i helgen. Kan liksom inte sluta oroa mig över detta förrän jag vet hur illa det är. Dock så luktar det iaf inget mögel inne än.
 
Enstegstätad fasad brukar man väl bara prata om i samband med putsade hus. Då har man putsad frigolit som sitter direkt på en träregelstomme. Jag tycker begreppet saknar relevans för en träfasad.
 
Aha okej. Jo dessa putsade fasader har jag läst om tidigare idag. Tog mest förgivet att det ”heter” lika med träfasad byggda som mitt hus.
J justusandersson skrev:
Enstegstätad fasad brukar man väl bara prata om i samband med putsade hus. Då har man putsad frigolit som sitter direkt på en träregelstomme. Jag tycker begreppet saknar relevans för en träfasad.
 
Nu har jag sågat ur en bit ur timmerplanket på ena gaveln. Tack och lov ser det superbra ut än så länge! Dock ska jag kolla på fler ställen också, för att förhoppningsvis kunna bli helt lugn. Men just nu gick enda sticksågsbladet av. Hålsågen räcker tyvärr inte hela vägen igenom. Ursågad cirkulär öppning i ett rödmålat timmerplank med synliga sågspånkanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursågad cirkulär öppning i ett rödmålat timmerplank med synliga sågspånkanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[ Hand håller ett nyligen sågat stycke av timmerplank med synliga sågspår och ett avbrutet sticksågsblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
QUOTE="Stefan84, post: 3598126, member: 301818"]Aha okej. Jo dessa putsade fasader har jag läst om tidigare idag. Tog mest förgivet att det ”heter” lika med träfasad byggda som mitt hus.[/QUOTE]
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.