verktygsgurun skrev:
Sämsta pennan jag haft...
Sorry...har tex aldrig lyckats byta stift i den. Samlas smuts i spetsen och stiftet kommer inte ut. Varit likadant på flera stycken.
Jag använder nuförtiden en vanlig blyertspenna typ skolpenna.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Precis lika för mig på min Pica, smutsade ihop och slutade fungera....
 
Tack för tipsen!
 
De bästa snickarpennorna i mitt tycke är de svarta kantiga hultaforspennorna
1647886p.jpg
Jag har inte haft problem med att blyertsen går sönder när jag vässar den med kniv.
 
Skall prova dessa. mina är omärkta röda och de är kassa.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Jag undrar varför det inte ska gå att tillverka en blyertspenna som kan vässas utan att blyertsen går av även om du använder en helt ny morakniv. Det tycks som om slipmaskin är den enda lösningen. :mad:
Kanske på gränsen till OT men jag ramlade över pennvässare till vanliga "snickarpennor" på Jula. Kan vara ett alternativ till morakniven.

penna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Tack, har missat den!
 
Köpte ett set med vässare och pennor på K-rauta. Funkar faktiskt riktigt bra.

Vad gäller Hultafors så verkar de ha en massa pennor i olika färg men alla har HB stift. Jag har blå och röda, båda med HB stift.

Frågan är om inte vanliga blyertspennor med ex 2H eller 4H stift kan vara bra även för snickeri?
 
Har helt slutat använda "PicaN" då den är alldeles för mjuk och måste vässas väldigt ofta.

Så jag kör med vanlig timmermanspenna för de flesta, sedan Stiftpenna med 0.7 där det krävs precision. Men även spritpenna eller Kulspetspenna.
 
verktygsgurun skrev:
Sorry...har tex aldrig lyckats byta stift i den. Samlas smuts i spetsen och stiftet kommer inte ut. Varit likadant på flera stycken.
Jag använder nuförtiden en vanlig blyertspenna typ skolpenna.
Enligt tillverkarn måste man rensa m piprensare emellanåt för att den ska funka. Synd att man inte visste det innan man kasta 5 st för dom inte funkade.
 
Om där hade funnits ett verktyg/penna som gör tunna streck o aldrig hade behövs vässas ,hade det varit intressant?

Håller på att fixa en sådan penna.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Om där hade funnits ett verktyg/penna som gör tunna streck o aldrig hade behövs vässas ,hade det varit intressant?

Håller på att fixa en sådan penna.
Rits?
 
Man kan skriva med den på papper mm
 
Fredrik.engdahl skrev:
Om där hade funnits ett verktyg/penna som gör tunna streck o aldrig hade behövs vässas ,hade det varit intressant?

Håller på att fixa en sådan penna.
Ja.... Spännande!
 
T
Den gröna Pican är totalt jävla värdelös, stiftet blir mjukt och fastnar i pennan och ändå ser man pennjäveln på varenda hantverkare:eek: Dessutom är den svindyr............

Denna penna från Jula är helt okej, mycket hårdare stift, tyvärr är dom lite för tjocka och pennan måste därför vässa ganska ofta för att få en tunn linje.

169310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/markpennor-17delar-169310

För några veckor sedan har jag hittat min nya favorit och det är följande penna:

snickarpenna_9066-600x410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.timooffice.se/produkt/byggprodukter/snickarpenna/

Fördel är dom tunna platta stiften som inte bryts lätt och samt att den är riktigt billig.

Nackdel är att stiften går åt ganska fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.