Jag undrar varför det inte ska gå att tillverka en blyertspenna som kan vässas utan att blyertsen går av även om du använder en helt ny morakniv. Det tycks som om slipmaskin är den enda lösningen. :mad:
 
seniorkonsult skrev:
Jag undrar varför det inte ska gå att tillverka en blyertspenna som kan vässas utan att blyertsen går av även om du använder en helt ny morakniv. Det tycks som om slipmaskin är den enda lösningen. :mad:
Bästa pennan jag haft:
ImageUploadedByByggahus.se1378648874.565012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dizzy84 och 7 till
  • Laddar…
Instämmer till fullo med hantverkare1, funkar klockrent.

mvh
 
spekerök skrev:
Instämmer till fullo med hantverkare1, funkar klockrent.

mvh
Enda negativa är att stiften är lite för mjuka. Tycker att det borde finnas hårdare stift men har sökt utan framgång.
 
Vanlig stiftpenna med 0,9 HB kör jag med.
alt. 0,5 lite hårdare om det behöver vara riktigt finlir...

så slipper man vässa..
 
Jo Zixten, jag brukar märka, dvs rita av längden på allt som jag skall kapa. Hur gör du när du bygger?
Sen tycker jag det är trevligt med en kraftig, gammaldags, platt träpenna som använts i alla tider men tydligen har kvaliteten blivit kass.
Tack för övriga tips! Jag skall testa lite varianter.
 
Redigerat:
Jag menar att ibland är det noga och då är mitt förslag lite för grovt, svårt att få till märkningen tillräckligt noga....
Men ibland är det inte så noga, skiljer det ett gäng mm spelar det ingen roll, då kan mitt förslag vara ok...
 
hantverkare1 skrev:
Bästa pennan jag haft:
[bild]
Gillar inte den alls, alldeles för mjuk och det blir lätt ett tjockt streck. Använder stifthållare m 2mm stift, h6 eller hårdare, med separat vässare(den i korken är sådär...). Blir inte optimalt för att skriva på papper, men perfekt till trä
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Gillar inte den alls, alldeles för mjuk och det blir lätt ett tjockt streck. Använder stifthållare m 2mm stift, h6 eller hårdare, med separat vässare(den i korken är sådär...). Blir inte optimalt för att skriva på papper, men perfekt till trä
Som jag skrev i ett senare inlägg, lite för mjuk.
Nu använder jag den till grövre snickeri, dvs altaner, stommar, tak osv. När det vankas inredningsjobb,, kök och lister mm så åker 2mm stiftpennan fram.

Fördelen med pica'n är att man märker direkt när den är borta då den är fruktansvärt grön
 
Som komplement till den gröna använder jag ofta Pica-Wet också.
Rikigt bra!

145581.jpg
 
E
gröna hultaforsen är ju lätt att vässa med mattkniven eller en vass mora, vilket var längesen man hade en förresten
 
hantverkare1 skrev:
Bästa pennan jag haft:
[bild]
Sämsta pennan jag haft...
 
Tjaha, man får snabba svar om vad som helst på detta forum och även vilka råd som helsta....utan motivering. Bästa jag haft eller sämsta jag haft. ingen bra rekommendation direkt, tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.