Tror du inte att problemen med ojämna stockar kan bero på kombinationen oisolerat timmer och modern innomhustemperatur? Det blir ganska stort temperatursprång jämfört med om man lagt i 10 cm glasull. Hur länge hade timmret legat och torkat innan bygget?
 
Tjena.
Jag har funderat på ett liknande bygge de senaste tio åren. För mig blir det förmodligen inte av då det helt enkelt är för bökigt. Att fixa ordentlig villastandard kostar lätt en del extra, man kan inte bygga riktigt som man vill då du måste ha stöttor som delar av/bör upp vikten och så vidare. Isolering går inte att svara enhälligt på. Vissa har lyckats med den naturliga metod du är inne på, d.v.s. enbart norrvägg mot kök och badrum, medan vissa andra byggen stöter på patrull. Ta gärna kontakt med FST, Föreningen för Svenska timmerhus, om du vill veta mer.
Det finns också mellanting mellan "fjällstuga" och "Svensson-hus" à la lamell- eller paneltimmer (som ju inte riktigt är ett äkta timmerhus om man är timmerpurist), i stil med... vad heter de nu... Sibir... Silog, kanske? Svenskt företag med sibirisk lärk. Svindyrt men du behöver inte slamma eller vitrolmåla i parti och minut. Amerlog är ett annat, danskt lyxtimmerföretag. Kanonfina timmerhus i amerikansk anda, men de kostar...
Det finns också en mkt hjälpsam forumit här som heter/har användarnamnet Anneli. Hon och hennes familj har byggt ett äkta fulltimmerhus och fått det bra. Hon svarade mig på en hög grejer för nåt år sen och är säkert en bra källa av information. :)
Gällande sättningar och annat elände: de flesta seriösa fabrikanter bygger med distanser so låter huset sätta sig. Kolla upp Kontio.se, Honkamajat med flera. Timmerhus/villor med året runt-standard om man vill. De flesta är finska, est/lett/litauiska samt Ryska - av historiska värmeskäl. De har byggt mer såna hus i modern tid, helt enkelt. Nästan alla har svenska representanter idag.
Och just det: många som bygger fulltimmer bygger mycket riktigt med plintar. Billigare och tillräckligt stabilt. För- och nackdelar med båda, som med allt antar jag. :p

Lycka till! Ska försöka titta in här och se hur det går.
 
Jag håller på att bygga mitt hus tillsammans med MammuttiHirsi(MammutHus). Jag är förstås bara i startgroparna då jag nygligen skrivit på kontraktet för fastigheten och lagt en beställning med leverantören på huset. Hitills har jag haft en mycket positiva upplevelser både ifråga om lamelltimmer och hemkänslan på ett Mamutti hus samt säljarna hjälp och kunnighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.