Du såg vatten. Och vad blev problemet? Principen är att det alltid kondenserar på berget, inte stommen. Således problemfritt. Har man dräneringsproblem får de åtgärdas.
Vi har dock en del idéer som kanske kommer att prövas.
Det gamla huset står tjugo meter bort, krypgrund på berg. Ouppvärmt i många decennier utan problem.

Jag tänker nog bara diskutera i denna tråd. Det är inte ett Älvsbyhus vi bygger (gudskelov). :)
Uppstår det specifika problem kanske jag tar upp det på andra forum.
 
Problemet som uppstår är att trossbotten ruttnar.
 
Trossbotten ruttnar om den är fuktig längre tid. Vi kommer inte att ha det problemet.
 
Att jag inte genast insåg det! :)
 
Kommer att skriva mer om grund senare. Låt det för nuet räcka med att man förr i tiden inte hade de problem man har idag. En anledning var att man inte byggde på sjöbotten.
Jag menar inte att det är en "självklart problemfri lösning" i alla lägen. Men den är det i detta bygget. Låt denna tråd handla om detta bygge.
Så inte förstöra tråden nu, billy b. Konstruktiva inlägg, tack.

edit: du billy b - vill du tillföra något - frågade dig tidigare var du tror kostnaden kommer att skena iväg och spräcka vår budget, så lista gärna några punkter. Senare kan vi se hur det faktiskt blev.
 
Redigerat:
Intressant tråd. Vår bagarstuga (södra dalarna) har samma knutar, gammal byggning som är återuppförd 1897 som bagarstuga. Ang grund. Min mors sommarstuga (norra västmanland) har kilgrund på berggrund, det rinner klarvatten under det huset sedan 1896, hela grunden är fylld med en-och granris och det är nog inte för mössen, jag tror det är en fuktutjämnare, vi har inget fel på trossbotten än så länge och den är aldrig åtgärdad sedan huset byggdes. Återbruk och skynda långsamt bidrar till lägre renoveringskostnader kan vi intyga ; )
 
Stegar, ställningar, verktyg och lite förbrukningsartiklar har du säkert redan. Jag har visserligen aldrig sett inhyrda hantverkare pissa inomhus, men i princip är du skyldig att hålla dem med ordnad toalett och första förband inom räckhåll. Här är ytterligare några poster, som amatörer lätt glömmer bort. Allt exkl moms och beräknat på enklare standardmaterial -

Fribärande takstol kräver konstruktör. Prefabricerade takstolar: Totalkostnad 20 - 30 kkr (exkl frakt, montering och konstruktionsberäkning).
Plåtslageri, tak (inkl arbete) 40 Kkr
Tak- och golvlist, dörr och fönsterkarmar, omålat (exkl arbete) 20 kkr
Skorsten, eldstad och fundament (inkl arbete) 60 Kkr
Luftväxling, kök (exkl arbete) 10 Kkr
Taktegel och takstege (exkl arbete) 25 Kkr
Innertrappa (exkl räcken och arbete) 30 kkr
Yttertrappa med räcke och dörrtak (exkl arbete) 15 Kkr
Renovering befintliga fönster (extern leverantör exkl montering) 3-4 Kkr per styck.

Inredning och ytmaterial i kök och bad kan bli hur dyrt som helst. Det vet alla. Men jag gissar att du redan vet att man faktiskt KAN spara. Däremot vardagligt småplock blir lätt dyrare än man tänkt sig, i synnerhet om du bygger antikvariskt. Jag tänker på sådant som smidd spik, beslag, dörrhandtag, fönsterhaspar, stormhakar väggventiler, handledare, strömställare, fotskrapor och hundratals andra struntsaker. En annan typisk felräkninspost är färg. Och apropå det bjussar jag alldeles gratis på ett förträffligt knep: Slå på första lagret slamfärg medan timret ligger på marken. När väggarna är monterade är de mycket knepigare att måla.
 
gafsan skrev:
Intressant tråd. Vår bagarstuga (södra dalarna) har samma knutar, gammal byggning som är återuppförd 1897 som bagarstuga. Ang grund. Min mors sommarstuga (norra västmanland) har kilgrund på berggrund, det rinner klarvatten under det huset sedan 1896, hela grunden är fylld med en-och granris och det är nog inte för mössen, jag tror det är en fuktutjämnare, vi har inget fel på trossbotten än så länge och den är aldrig åtgärdad sedan huset byggdes. Återbruk och skynda långsamt bidrar till lägre renoveringskostnader kan vi intyga ; )
Identiska knutar? Har du bild? Kanske flyttad en bra bit?
Grund ja. Jag har själv sett fritt vatten i en del torpargrunder utan en antydan till röta eller mögel. Fyller man grunden med t ex lecakulor eller kanske granris då så minskar man luftmängden och minskar kondens. Men mer om detta senare.
 
Tack för det Billy B.
Hantverkare - det kan bli några polacker emellanåt, de bor i gäststugan isf.
Takstolar blir det troligen inte.
Kanske kommer vi att lägga den läckra gammaldags pannplåten, 130:- / m2 om jag minns rätt.
Annars blir det begagnat taktegel, Vittinge enkupigt, 3'. Det finns faktiskt dårar som byter ut felfria Vittingetak mot betongpannor och dumpar teglet på Blocket.
inget plåtslageri annat än kanske avluftning och vid skorsten. Kanske galvade hängrännor och rör, 5'
Murstock har jag inte riktigt koll på vad det kommer att kosta. Men muraren bor nere i backen. Lecasten och begagnat tegel. 40'?
Luftväxling - självdrag förstås. Räknas som nybyggnation men man får dispens. Spiskåpa.
Vi har innerdörrar och fönster. Ska renovera dessa. Det behöver tillverkas innerfönster. Alternativt nytillverka 2-glasfönster på det eminenta snickeriet som ligger nästan granne. 40' isf. De gjorde fantastiskt fina glasade pardörrar till vår utbyggnad, en kopia av de befintliga dörrarna. 12'
Innertrappa har vi. Fina golv finns till hela huset.
Det kan bli en förstukvist, kostnad för material, färg osv.
Vad gäller spik, beslag osv har vi nog inte råd att köpa på Gysinge.....och vi tänker inte antikvariskt. Däremot estetiskt.
Värmekällor - kakelugnar, vedspis och kaminer. Där kan bli en kostnad.
El och va - visst återbruk. Jag har en del överblivet material liggande sen tidigare renoveringar - räknas som gratis e.h. :)
Tack för knepet. Vi målar foder och vindskivor och ev panel på marken, men stommen får nog rödfärgas rest. Man kan ju spruta....
Vi kommer nog att försöka få mängdrabatt på Ottossons linoljefärg.

Du listade kostnader för runt 280 kkr för tak, fönster, murstock, färg m m . Jag tippar mindre än hälften. Sen tillkommer en del, för innerväggar. skåp, snickerier, förstukvist., uppvärmning, el, va., isolering m m.

Bilder
Fotbrädorna på taket var urtagna med yxa för varje panna.
Pardörrar.
 
  • DSCN0831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00839.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska leta bild på knutarna. Stora golvytor blir dyra med smidd spik, vi har kompletterat våra återvunna smidda spikar med klippspik. Inte lika dyrt och acceptabelt.
 
Lycka till Dr Jukebox, det går säkert men man får verkligen anstränga sig för att hålla nere kostnaderna. Been there, done that. :) Men visst går det att bygga eller renovera bra mycket billigare. Det vi gjort hittills landar på 500 000, vilket en erkänt duktig entreprenör/värderare bedömde och har bedömt i efterhand skulle kosta oss 2 mille... Men då sliter vi. :)

Ang klippspik. Vi resonerar som dig gafsan, klippspik istället för smidda spik. Men. Vi fick tvåhundra spik fr gysinge igår, för det första så har de höjt priset på 100 klippspik från 350 om jag minns rätt till 500. För dte andra så har de bytt leverantör så de som nu säljs är inte lika vackra och har fula slipmärken upp över huvudet... Synd. Något tips?
 
http://www.qvarnarp.com/spik.html

På Qvarnarps Byggnadsvård tar de 3 kr styck för 4" spik.
"Äkta" gamla inköpta från ett lager tydligen. Kanske ni kan hitta där!
 
Tack för länken.
Det hjälper om man har gott om tid, gott om folk men ont om pengar, och inte bor i eller i närheten av Sthlm.
Här finns på nära håll murare, snickeri, åkeri, professionell byggnadsvårdare (bor med en kakelugnskvinna) , timmerman, traktorer och maskiner överallt, hantverkare och entreprenörer. Alla avstressade, kommer när de ska och jobbar lugnt och fint. Fast vi klarar det mesta själva.
Alltså förutsättningar för att det ska bli både roligt och ekonomiskt. :)
Vi har stor tomt och åtta hektar med skog och äng och en egen dalgång.
1970 var det en familj på fem som skulle få plats. Nu är det tre familjer och femton, so far.
Blev tvunget att göra något. Alternativet var att flytta men vi kunde inte hitta ett bättre ställe.

I helgen ska vi titta på kran.
 
Redigerat:
Lånade en mindre timmerkran som vi inte haft mycket nytta av, men nu har vi kommit upp till dörrnivån och stockarna är kortare. Snart kommer fönster också och stockarna kan lyftas för hand upp till stock 11. Sen får det bli en rejälare kran. De hela stockarna väger runt 200 kilo.
Med bjälklagen har vi flyttat 24 stockar. Två nio meters kraftledningsstolpar kördes hem på släp och utgör botten på bärlinan. Står på plintar av betong eller trä och kilas upp så de ligger rätt. Gjorde en koll med vattenpass och konstaterade att golvbjälkarna hamnade faktiskt i våg när de vilar i stommen.
Vattenpass och laser har vi annars inte mycket nytta av. Diagonalerna på stommen skiljde en dryg decimeter
Hittills cirka 7 ton timmer på plats, och högarna på marken har minskat betydligt.
 
  • 20090725335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090725336.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090725338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090728339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090728340.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090728341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska man inte undvika att använda behandlat virke så det hamnar inomhus. Vet att när man gör grunder där man använder tryckimpregnerat virke luktar det sen i hela huset. Blir det annorlunda med kraftledningsstolpar? De är ju kraftigt behandlade med impregneringsmedel och luktar ju inte speciellt gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.