JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hantverkare ser ingen negativ Corona-effekt, snarare tvärt om, folk renoverar som galna nu när de är hemma hela dagarna.

Njaa det där beror nog på vart i landet och om det är mot privatpersoner eller mot entreprenad. Visserligen irrelevant i detta sammanhang.
 
Jag fick prisförslag 695 + moms löpande. Övriga ville lämna fast pris. Antar att vvs debiterar mer än övriga yrkesgrupper likt snickare, eller så blir jag lurad.
 
Men det beror också lite på.

Har de många korta jobb så behöver de ta höjd för dödtid och ställtid som lätt blir.
Medans om du har ett jobb som tar flera veckor konstant så kan du sänka timpriset för du får högre beläggning.
 
  • Gilla
huvudtystnad och 4 till
  • Laddar…
K kasper1 skrev:
Om dom hade angivet antal timer, kostnad för materialer samt påslag. Så hade jag sikkert köpt om det hade varit rimeligt. Klart dom skal tjene penge och det har såklart et mervärde att köpa en nyckelfärdiga lösning. Men att blåsa sina kunder med vansinne priser er vel at dra det for långt
Jag tycker inte det är så många miljonärer bland hantverkare, så betalningen är nog inte för låg. Men om 2 man jobbar 7 timmar var en dag så undrar jag vem som skall betala den sista timmen den dagen, då de flesta jobbar 8 timmar per dag. Även sådant skall timpenningen täcka.
 
  • Gilla
lostinsweden och 3 till
  • Laddar…
Om de kan ta betalt så gör de naturligtvis det.

Jag behövde byta kompressor i min IVT BVP något år sedan. Ringde närmaste auktoriserade IVT installatör som fick komma och göra en felsökning och mycket riktigt bekräftade att kompressorn var slut, betalade 3500:- för en knapp timmes arbete med lite saltad räkning för bil och div tillägg.

Fick offert på bytet som var mycket luddigt formulerad och bad om ny tydligare offert så jag åtminstone kunde skilja material från arbete.

Fick en ny offert som fortfarande var mycket luddig och helt enkelt inte gick ihop på någon post.

Jag har själv arbetat med kostnadskalkyler i drygt 10år och lyckades hittade ett konsumentpris för min kompressor och gjorde en egen kalkyl eftersom jag redan fått 2 offerter som var utformade på ett sätt som förhindrade köparen från att få en ärlig bild över kostnadsläget.

Kom fram till att firman i i runda slängar lade på 10K på kompressorns konsumentpris (12k) och därefter ämnade debitera drygt 2500:- per timme, även om den summan reducerades något av att de drog av halva kosten för felsökningen om de fick byta kompressorn. Det fick de inte.

Började kolla runt efter andra IVT certifierade firmor i mellansverige och inser att alla certifierade inom en radie av 250km tillhör samma koncern...

Slutade med att jag istället letade reda på ett par firmor som var anslutna till kontrollorganen för BVP installatörer och även om några av dem inte ville jobba med en IVT pump eller inte enkelt kunde få fram kompressorn så fanns det minst en som landade i pris enligt min egen rimliga förkalkyl. Minns inte vad jag räknade på men godtog sannolikt 50% materialpåslag och runt 900:-/t

Man får ibland alltså kämpa bara för att komma ner från fullständiga ockerpriser.
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
N Nova07 skrev:
Nja

Jag tror inte att själva installationen tar mer än 7 timmar för två personer. Jag baserar det på den installation vi gjorde av vår nuvarande FVP 2013. Jag tror det tog drygt 6 timmar men då uppstod lite väntan på folk som var försenade samt att det krånglade lite. Ni som läser detta har kanske egen erfarenhet av att ta ut en FVP och sätta in en liknande. Det är samma mått, inga trappor eller andra besvärliga förhållanden. Mitt resonemang bygger på att inget går fel, som kan motivera ytterligare tid.
Det låter mycket tycker jag också. Vi fick vår FVP installerad av två killar på en halv dag inkl demontering och bortforsling av den gamla (en NIBE F310P).
När jag kollar på de offerter jag fick (NIBE och IVT) är det inte helt lätt att se vad arbetsdelen är men baserat på ROT-avdraget tycks det vara runt 15.000 i arbetskostnad före ROT på de flesta offerter. På den vi slutligen valde (en IVT, inte en NIBE) var arbetskostnaden 12.350 före ROT-avdrag, det var den firman som gjorde det på en förmiddag. Mycket nöjd med dem. Dock en billigare FVP än vad du tittar på, vet inte om det spelar in. Vi valde mellan NIBE F370 och IVT Vent 302 och landade i IVT Vent 302.
 
Swoosh var hos mig och filmade ett rör. Tog 45 min... pris 3200kr. Snacka om att blåsa folk på pengar. Aldrig mer SWOOSH igen.
 
hade röris hos mig igår på nnågon form av garantijobb, dom hade fullbokade kalendrar 3 veckor fram så verkar inte råda någon form av lågkonjuktur ännu.
 
S Stekeby skrev:
Swoosh var hos mig och filmade ett rör. Tog 45 min... pris 3200kr. Snacka om att blåsa folk på pengar. Aldrig mer SWOOSH igen.
Jag tycker det blir orimligt att betalas mindre för småjobb på en timme, som nämnts många gånger tidigare så behöver ställtider tas i beaktande som planering osv. Större risk att någon avbokar ett jobb eller flyttar tiden vilket resulterar i ett bortfall på en eller flera arbetstimmar under en dag.

Men visst, jag var själv inte jättenöjd när rörmokaren tog ut 1000:- maskinhyra för sin rensmaskin till avloppet med tanke på att maskinen sannolikt var från 70-talet.

Summerat landade även det jobbet kring 3K

Många knep finns det för att få upp lönsamheten, och alla används.
 
Finns ingen lågkonjunktur hos hantverkare idag. Du får boka månader i förväg så länge det inte är akut. Gäller det byggfirmor är det 7-8 månaders kö. Har själv renoverat köket, och det bokades i mars, nu i Augusti är alla jobb utförda. Begärde anbud på ombyggnad av carport, fick svar av 7-8 företag nu, vi har fullt fram till maj/juni-21.
 
N Nova07 skrev:
Jag korrigerar lite Så här tänkte jag

Pris pump 75-77 000
Arbete 2 personer a 550/tim =1100;- x 7 tim. = 7 700:-. Efter ROT 5 400

Totalt 80 500-82 500 + lite monteringsmaterial ca 4000 M.a.o. ett pris på ca 85 000

Min F 370 tänkte jag släppa iväg för 10 000
vart fick du 7 timmar ifrån? Vem ska betala den sista timmen den dagen? Rörmokarna lär ju inte hinna göra något annat den dagen. Dessutom får du räkna med resor till och från, dit där det ska monteras.
 
Nissens Nissens skrev:
”En offret”??
”Inkommit en offret”??
Vad är ”en offret”?
Vad menar du?
Det vet du nog
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Så här står det på SKV hemsida angående schablon avdrag på hela kostnaden. (Sen är det väl 30% i ROT avdrag på det beloppet?)
  • Installation av luftvärmepump (luft-vattenvärmepump, luft-luftvärmepump och frånluftvärmepump): 30 procent av den totala kostnaden.
 
A
Här runt finns det rörisar som inte tar några jobb under10. 000.-
 
N Nova07 skrev:
Jag trodde också att det skulle vara lätt att få in duktiga VVS installatörer, speciellt nu när jobben inte haglar in.

Jag får kanske beställa hem min F730 på nätet och därefter ringa hit några "hungriga" och kompetenta VVS installatörer utan för Stor Stockholm. Att resa hit från Sörmland eller Västmanland skulle säkert många göra i dessa tider. Det blir naturligtvis kostnader för deras resa.
När det gäller tillgången på jobb så är den mycket hög vi hinner inte ens lämna priser på alla förfrågningar vi får in, och den kurvan går alltid rakt uppåt under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.