Någon av er som sett en pålitlig undersökning över vad alla dessa timers drar? Likaså, all elektronik i dessa grenuttag som ska stänga av kringutrustningen till datorn när den är avstängd borde ju dra en del ström det med. Ska man jaga småwatt här och var måste man ta helheten, och i många fall är det även en kostnad att koppla i och ur utrustning allt för ofta eftersom det på lång sikt sliter på kontakter som till slut måste bytas.
Jag håller med om att man bör försöka hålla igen på förbrukningen, men jag tillhör dem som förespråkar att istället lägga någon krona extra på energieffektivare saker (t.ex. välja 80+ cert nätagg osv) den dagen man köper nytt.
 
Energispareffekten är marginell, inget att bry sig om.

Däremot så kan man använda en timer för att starta om den. Det använde jag när jag var bortrest en längre period cirka halvtid i två år, ungefär tre månader åt gången) och hade ställt mina servrar att automatiskt tanka så mycket de kunde under tiden. Då ville mina ADSL.modem ibland överhetta och låsa sig, så jag satte en timer som slog av strömmen en kvart varje dygn (olika tider på modemen, så att något alltid var igång). Funkade jättefint, inga allvarliga avbrott alls.
 
Har samma erfarenhet som Troberg.

Efter att ha kört 3 olika (B-) fabrikat och minst 6 modeller av routrar som hängde sig när barnen körde diverse kända program så satte jag dit en timer som stänger av eländet 1 minut under natten. Funkar klock- :) rent.

ADSL-modemet har jag inte behövt starta om.

Pen
 
Jag kör med Linksys-router, fungerar mycket bra, behöver aldrig startas om.
 
Ja, nästa gång min packar ihop helt så kommer jag att köpa Linksys också. Verkar vara den enda som är bra.
 
Jag har haft flera D-Link-routrar, och alla har det varit något problem med.
Den sista var en DIR-655, som verkligen är fullproppad med funktioner.
Den funkade perfekt några månader och sedan började den starta om slumpmässigt
på eget initiativ. Varje gång bröts trafiken ca 30 sekunder.

Efter köp av andra bristfälliga D-Link-produkter har jag inlett en egen bojkott!

Jag har nu kört en Netgear WNDR3300 några år och den har funkat perfekt. Den har enbart startats om pga strömavbrott. Tyvärr saknar den vissa funktioner. Man kan t.ex inte byta portnummer vid "port forwarding", dvs jag kan t.ex inte ha flera web-servrar internt på port 80 som nås på olika portnummer på den externa IP-adressen. I det fallet måste man alltså ha olika portnummer även internt. Dåligt!

/Hasse
 
Ja, nästa gång min packar ihop helt så kommer jag att köpa Linksys också. Verkar vara den enda som är bra.
Jag har iofs inga vidare bra erfarenheter av dem.

Å andra sidan så är alla billiga hårdvarurouters skräp. Mycket enklare och säkrare att sätta upp en dator som gör det, med tex SmoothWall som OS. Så har jag, den är stenstabil, trots att den går på en gammal skitmaskin.
 
Troberg skrev:
Jag har iofs inga vidare bra erfarenheter av dem.

Å andra sidan så är alla billiga hårdvarurouters skräp. Mycket enklare och säkrare att sätta upp en dator som gör det, med tex SmoothWall som OS. Så har jag, den är stenstabil, trots att den går på en gammal skitmaskin.
eller pfsense, som jag skulle rekommendera i alla sådana lägen.

http://pfsense.org/
 
eller pfsense, som jag skulle rekommendera i alla sådana lägen.
Den såg mysig ut, den måste jag testa vid tillfälle. Den har en del saker jag saknar i SmoothWall.

Har du testat traffic shaping i pfsense? Vad jag behöver är något smidigare än bara en stel fördelning av bandbredden. Jag vill kunna säga något i stil med:

* Ge trafiken på de här portarna (spel) all bandbredd den vill ha.
* Av det som är kvar, ge VOIP allt det vill ha.
* Av det som är kvar, ge strömmande video allt det vill ha.
* Av det som är kvar, ge http allt det vill ha.
* Låt fildelning och ftp få resten.
 
En router som drar t.ex. 20W förbrukar:

20W *24 timmar*31 dagar =14880Wh = ca 14.9 Kw
Med dagens el pris på 1.2 kr ger det 14.9*1.2= ca 17.90 kronor i månaden!

Vad drar en timer? ;)

Har du problem som kräver omstarter, köp en ny router. Har för mig att dessa kan programmeras så att dom ligger i standby under visa tider eller startas regelbundet enligt schema.

Men jag är bara amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.