Hej,

funderar på att sätta en vanlig mekanisk timer på mitt modem/router. Detta av två anledningar:

1) Spara energi
2) Routern får en välbehövlig omstart varje natt...

Nackdelar? Drar en timer mycket?

/C
 
Hej!

Jag tror att det du sparar i energi kan du dra av på livslängden på routern.
Kan dock hålla med om att en omstart då och då inte är helt fel.

Routern är dock gjort för att gå 24/7
 
Routern ska klara av att gå en längre period än så utan omstart. Har du problem med att den verkligen måste startas om såpass ofta har du antingen dåliga produkter eller några kraftiga störningar någonstans.

Alternativt att den blir för varm.
Jag pumpar ganska mycket data genom min gateway (modem med inbyggd router) och fick sätta en liten fläkt för att kyla den, men då vill jag inte påstå att mitt användningsfall är normalt för "konsumentbruk" heller.
 
Byt till en ny router som drar mindre ström och samtidigt fungerar dygnet runt. Ta t.ex. en jättevanlig konsumentrouter som D-Link DIR-635. Den drar hela 12W! ;)
 
Nackdelar är att den kanske måste ansluta i 20 minuter varje gång den slås på igen.
 
villaentusiast skrev:
Nackdelar är att den kanske måste ansluta i 20 minuter varje gång den slås på igen.
Även detta är onormalt. Någon minut för ADSL och IP-tele är acceptabelt, men 20 min så skulle jag börja byta utrustning eller ringa leverantören.
 
Bjurran skrev:
Även detta är onormalt. Någon minut för ADSL och IP-tele är acceptabelt, men 20 min så skulle jag börja byta utrustning eller ringa leverantören.
Vi hade helt ny utrustning och körde med Telia och då var vi tvungna att göra detta. Det har mer med Telias reception och området man bor i att göra.

Men du har annars helt rätt
 
villaentusiast skrev:
Vi hade helt ny utrustning och körde med Telia och då var vi tvungna att göra detta. Det har mer med Telias reception och området man bor i att göra.

Men du har annars helt rätt
Låter som Mac-låsning.
 
fredl skrev:
Låter som Mac-låsning.
vad menas med mac låsning?
 
Viss typ av utrustning ska du låta vara på och routrar, ADSL-modem, tripleplaymodem, fiberswitch, LAN-switch, etc tillhör den kategorin.
Även sådana saker som IPTV-boxar, etc, som måste ladda in programvara i minuter innan de fungerar låter jag vara på.
Också datorerna står i "väntläge" (vi har bara laptop i familjen) och startas endast om vid behov, i regel i samband med uppgraderingar. Vi använder våra PC ganska ofta men i kortare stunder.
Sedan är det upp till dig hur du vill spara energi. Personligen lägger jag krutet på de stora förbrukarna som uppvärmning, belysning, etc, så det är inom dessa områden jag idag bidrar till energibesparingen.
 
villaentusiast skrev:
vad menas med mac låsning?
Om en viss utrustning haft en IP-adress tilldelad via DCHP så håller den tilldelande utrustningen (DHCP-server, router, etc) kvar IP-adressen viss tid även om du stänger av din utrustning för att kunna ge dig samma IP-adress igen. Så har du en bredbandsanslutning och byter den utrustning som kommunicerar med "Internet", oftast en router eller annan kombiburk med routerfunktionalitet, så kan det ta viss tid innan den får en IP-adress och din "bredbandstrafik" fungerar. Och då brukar det röra sig om en ca 20minuter, men det kan skilja.
Däremot om du slår av din utrustning och sedan startar upp den på nytt ska du inte påverkas av denna funktion.
 
villaentusiast skrev:
Vi hade helt ny utrustning och körde med Telia och då var vi tvungna att göra detta. Det har mer med Telias reception och området man bor i att göra.

Men du har annars helt rätt
Svårt att säga vad som var fel i ditt fall, men det låter mer som måndagsexemplar av modemet om det tar så lång tid bara av en omstart av modemet, alternativt att dina ledningar mellan stationen och modemet är såpass dåliga att signalen inte är helt 100. Hur som, detta är inte normalfallet och är ganska lång off topic, så jag tror vi hoppar den diskussionen.

Tillbaka till topic, precis som AndersS säger bör denna del av utrustningen inte kopplas bort. Numera har jag åskskydd på mina switchar, modem etc och kopplar inte ens ur dem om det åskar.
I många fall drar faktiskt nätagget i en inkopplad men avstängd dator mer än vad en vanlig konsumentrouter/modem gör. Jag anser att den lilla förbrukningen bör anses som försumbar i ett hem.
Föreslår därför att TS släpper planerna på timer till detta, och att vi tar en annan tråd där vi försöker guida dig till en lösning på varför du behöver starta om det såpass ofta. (Verkar finnas fler som har problem med detta, därav förslaget på separat tråd.)
 
villaentusiast skrev:
Vi hade helt ny utrustning och körde med Telia och då var vi tvungna att göra detta. Det har mer med Telias reception och området man bor i att göra.

Men du har annars helt rätt
En helt ny installation kan ta olika tid att få igång beroende av bredbandsleverantörens system, så det står t.ex. i deras installationsbeskrivningra att man ska avvakta t.ex. 20minuter om den inte startar direkt. Eller om du skulle byta modem, etc.
Ett annat teoretiskt exempel kan bara inte tro att det tillämpas i praktiken:cool:, är om du t.ex. har en ADSL-anslutning utan router med endast modem som endast tilldelar en IP-adress så blir det samma effekt om ni har 2 datorer som du skiftar kablarna mellan. Det kan krävas x antal minuter innan den dator ni skiftar till får en IP-adress.
 
WoW vad energi du sparar på ca 8 timmar under en natt när du stänger av routern (D-Link DIR-655),
hela 7-8öre då en router i normal drift kostar under 30öre/dygn (läs 24 timmar).
en LCD/LED TV kostar i genomsnitt 0,2öre/dygn i stanby läge och en Plasma Tv (50")ca 0.34öre/dygn i standby.

När du stänger av enpryl helt så finns det kvar en del rest ström, är prylen avstängd flera timmar laddas restströmen ur helt. Villket i sin tur gör att prylen kräver MER ström när den slås på igen.

Så att fjanta runt med timers kommer med all säkerhet att resultera i att ditt hushåll förbrukar MER ström och ökar dina omkostnader på ett år än att låta de stå i standby.
Alltså, inköp av timer = energi(pengar) som drar ström = pengar som laddar ur dina prylar och drar mer ström vid start = ren idioti... Just my 5 cents ;)

Ett test av just det jag skrev finns att hitta på --> http://digitalahemmet.idg.se


/momin
 
momin skrev:
När du stänger av enpryl helt så finns det kvar en del rest ström, är prylen avstängd flera timmar laddas restströmen ur helt. Villket i sin tur gör att prylen kräver MER ström när den slås på igen.

Så att fjanta runt med timers kommer med all säkerhet att resultera i att ditt hushåll förbrukar MER ström och ökar dina omkostnader på ett år än att låta de stå i standby.
Alltså, inköp av timer = energi(pengar) som drar ström = pengar som laddar ur dina prylar och drar mer ström vid start = ren idioti... Just my 5 cents ;)
Håll isär begreppen nu. Ström och energi är olika saker. Många prylar drar mer ström under en kort stund när de slås på. En kort stund är allt ifrån någon tiondels sekund till ett fåtal sekunder. Det må vara en liten besparing och timern må ha en egenförbrukning som i vissa extremfall överstiger besparingen, men du kommer aldrig att förbruka mer energi om du stänger av en apparat i åtta timmar än om du lämnar den på. Kalla besparingen försumbar om du vill, men det är fortfarande en besparing.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.