H
Peter2400 Peter2400 skrev:
Med ett Shelly 1PM relä har du alla möjligheter att få till det här,
[länk]
Ser mycket bra ut! men skulle den kunna hantera 3-fas?
 
H Hybenos skrev:
Ser mycket bra ut! men skulle den kunna hantera 3-fas?
Det kan den inte och det kan inte heller tidreläet som visades tidigare, du måste komplettera med kontaktor om du nu inte redan har det. Gör med fördel som alm82 visar i #14 det är en robust och bra lösning/koppling finns öht ingen anledning att använda någon puck som tex Shelly i detta fallet.

Tänk bara på antalet inlägg det blir i tråden när Plejd också ska in i lösningen och ställas mot andra hemautomationslösningar. ;)
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
Finns ingen anledning att blanda in en "smart" puck i detta fall.
Här behövs en robust lösning som inte är beroende av wifi.
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
Du nämnde själv det enklaste och billigaste alterativet, normalt sett.
En temperaturbrytare på pumpen, som bryter strömmen vid ca 30 grader. Den enda tveksamheten är vart man får tag på en sådan brytare för 3-fas?
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
A AG A skrev:
Du nämnde själv det enklaste och billigaste alterativet, normalt sett.
En temperaturbrytare på pumpen, som bryter strömmen vid ca 30 grader. Den enda tveksamheten är vart man får tag på en sådan brytare för 3-fas?
Ja, det var lite den jag var inne på initialt.

En tanke var att sätta en vanlig telldus med "sladd" som jag tejpar fast på chassit. När den går över 30 så larmar den till min telefon. Det är en snål lösning men enkel. Kanske kan bygga på själva scenariot om jag hittar någon form av "smart" brytare,.
 
Har haft precis samma tankar och exakt samma setup med jetpump och hydrofor. Vad blev lösningen till slut?
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
H
Tyvärr inga ännu trots tips!

Svårt för en hobby elektriker att få ihop detta. Tillsvidare har jag satt en temperaturmätare på pumpen som larmar vid temperatur höjningar (telldus). Även sett till att när grundvattennivåerna är låga så kör jag extra pump för att få ner vatten i själva brunnen.
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Efter ett haveri på en koppling på sugledningen så har detta seglat upp i prioritet hos mig med. Nu är ju pumpen ny...
-Hur gick det för er - någon som hittat en bra robust färdig lösning, som även bryter om vattnet stiger i källaren?

Eller är det bara att sätta ihop en egen lösning med kontaktor, separat nivåbrytare och tidsrelä?
 
Det blev en vattenvakt från acandia med en 24v slinga som får klippa strömmen till vattenpumpen. Sedan ska jag kika efter en återställbar termosäkring på pumpen som kopplas in på den slingan med.

Nu blir det ett samtal till försäkringsbolaget gällande bidrag/billigare försäkring och ta tag i den delen av vattenläckagemöjligheter med smygläckor och fukt innan de inträffar.

Ovanstående lösning stänger ju bara av pumpen om det börjar spruta vatten eller om pumpen går varm, vilket den ju endast kan göra om den inte får vatten eller tryckströmbrytaren får spunk(pumpen levererar lägre max tryck än vad säkerhetsventilen löser vid).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.