En reaktor i ringhals har en effekt på cirka 1000 MW och denna anläggning som Tekniska Verken i Linköping driver har en installerad effekt på 12 MW.

Det skulle vara intressant att se hur kalkylen ser ut för en bonde med åkermark - är det bättre att odla spannmål på eubidrag (?) än att investera i solceller?
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
En reaktor i ringhals har en effekt på cirka 1000 MW och denna anläggning som Tekniska Verken i Linköping driver har en installerad effekt på 12 MW.

Det skulle vara intressant att se hur kalkylen ser ut för en bonde med åkermark - är det bättre att odla spannmål på eubidrag (?) än att investera i solceller?
Så 83 sådana här på marken per avstängt kärnkraftsblock, för att ersätta kärnkraften en solig dag mitt på dagen.

Och hur många för att ersätta kärnkraften en mulen dag i Januari då ... :thinking: :sweat: :cry:
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Syftet är ju att visa upp hur miljövänlig man är. Det är därför den ligger vid vägen. Tidigare var det ett annat försök att visa sig miljövänlig, energiskog. Då skulle man ge intrycket av att avfallspannan eldades med energiskog som växte utanför knuten. Men energiskog skog inte så bra som man hoppades på.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hur många för att ersätta kärnkraften en mulen dag i Januari då ... :thinking: :sweat: :cry:
Och tänk vilken yta att hålla snöfri om det dessutom skulle komma snö den där mulna dagen i Januari....
 
M MatteBus skrev:
Kan jag väl inte, det är en kostnad, var ska jag dra den kostnaden? På nöjeskontot?
Visst blir de fasta avgifterna dyrare per kWh ju mindre jag förbrukar MEN det funkar ju åt andra hållet också.
Det som är intressant är ju den totala kostnaden. "Problemet" med att dividera den med förbrukningen är ju att du vid en lägre förbrukning, och därmed lägre totalkostnad får ett högre kWh-pris (den går ju mot oändligheten när förbrukningen går mot 0). Det speglar heller inte vad du sparar/får betala vid ändrad förbrukning.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så 83 sådana här på marken per avstängt kärnkraftsblock, för att ersätta kärnkraften en solig dag mitt på dagen.

Och hur många för att ersätta kärnkraften en mulen dag i Januari då ... :thinking: :sweat: :cry:
Många bäckar små. Jag tycker det är skitbra att man sträcker lite på sig och bygger stora anläggningar av denna typ, alla som fattar något vet ju att det inte går att köra på endast sol. Tyvärr är det ju inte alltid så att de som fattar något också är de som fattar besluten kring energipolitiken...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M MatteBus skrev:
Norrland får de ju dessutom subventioner för att det är dyrt att värma hus på vintern
Ja och då är det dyrt från oktober till april/ maj
 
M MatteBus skrev:
I Norrland får de ju dessutom subventioner för att det är dyrt att värma hus på vintern.
Eller kan det vara så att det är för att det är lite kompensation för att vi får våra landskap våldtagna av vindsnurror och våra stora fina älvar uppdämda med vattenkraftverk.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
De politker som kom på och beslutade om elskattesubventioner för datajättarnas serverhallar borde solidariskt få betala den minskade skatteintäkten via sin elräkning. Det är sannolikt bland de dyraste jobbskapanade åtgärderna som genomförts.
 
  • Gilla
MatteBus och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
De politker som kom på och beslutade om elskattesubventioner för datajättarnas serverhallar borde solidariskt få betala den minskade skatteintäkten via sin elräkning.
Det får dom göra, precis som du och jag.
 
Är det en förlust? Vad skulle alternativet vara?
 
L Lutte skrev:
Eller kan det vara så att det är för att det är lite kompensation för att vi får våra landskap våldtagna av vindsnurror och våra stora fina älvar uppdämda med vattenkraftverk.
Just det tycker jag är för jäkligt, fylla den vackra naturen med fladderverk. Jag hade gärna haft kärnkraftverk i tillräcklig mängd i Skåne så vi skulle slippa använda fladderverk i Norrland (eller vatten kraft).

Ska man ha ett EXTRA dyrt elområde så börja med Söder i Stockholm, runt 10 SEK/kWh vore väl lagom till en början. Å givetvis ingen El alls när det inte blåser eller solen inte lyser.
 
nino nino skrev:
Ja och då är det dyrt från oktober till april/ maj
Vad är dyrt? Skulle du kunna tänka dig att komma med ett exempel?
 
harry73
M MatteBus skrev:
Just det tycker jag är för jäkligt, fylla den vackra naturen med fladderverk. Jag hade gärna haft kärnkraftverk i tillräcklig mängd i Skåne så vi skulle slippa använda fladderverk i Norrland (eller vatten kraft).

Ska man ha ett EXTRA dyrt elområde så börja med Söder i Stockholm, runt 10 SEK/kWh vore väl lagom till en början. Å givetvis ingen El alls när det inte blåser eller solen inte lyser.
Man kan såklart tycka att elen i Skåne är så dyrt pga otillräckligt överföringskapacitet, och till viss del kan det vara sant. Men egentligen tror jag att effekten av sydväst-länken inte blir att elen i Skåne blir så mycket billigare, men framförallt att elen längre upp i landet blir dyrare. Vad man gör med sydväst-länken, är att man ökar kapaciteten att exportera elen till kontinenten, och vi har inga möjligheter (förutom fysiska begränsningar i överföringskapaciteten) att minska elexporten när elen i Sverige är billigare än t ex Tyskland eller Polen.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Den stora importören av Svensk el är ju inte dom på kontinenten utan Finland och den levereras från Norrland. Just nu kostar elen i Finland ca 10% mer än i Tyskland. Men om nått år finns det knappast någon Norrlänsk el att exportera söder/öster ut, i alla fall om dom industrisatsningar som pågår blir färdiga. Det som kommer att ske är väl möjligen transit av Norsk vattenkraft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.