Nej, man behöver inte ha det finaste av allt. Det är kostnaden för uppgradering jag reagerar på.

Du köper inte ens entreprenaden av säljaren. Han förmedlar hantverkare som du skriver kontrakt med. Ytterligare en sak som jag reagerat över är att FH inte tar något ansvar för grunden. Grundentreprenören har hela ansvaret för hållfastheten i grunden. Man får endast lastuppgifter av FH, sedan är det upp till grundentreprenaden att avgöra hur mycket armering man bör ha. Om man skulle få sättningar i kåken har alltså FH inget ansvar. Då får du gå till grundentreprenören och kräva honom på pengar. Jag vet andra husfirmor som tillhandahåller en armeringsritning.
 
Ok, då gäller det att ha en bra grundentreprenör. Det har jag, en lokal firma som har många års erfarenhet, superbra rykte och helt ok priser. Jag köper inget utav fiskarheden utom bara byggsatsen, jag har själv fixat GRUND, SNICKARE, VVS, EL, MÅLNING etc.. Blir nog både bättre och någon krona billigare..Plus att man har själv hela tiden koll på bygget, och är man en "kontroll-freak" som jag så är det bästa alternativet.
 
Håller med dig. Bra hantverkare är viktigast i hela projektet. Delad entreprenad är ett plus om man har bra hantverkare eftersom det blir billigare. En totalentreprenad kostar pengar och man vet oftast inte vilka hantverkare som är inblandade. Man kan till och med bli utstängd från huset under tiden det byggs. Men delad entr kräver nästan att man har lite koll själv.
 
Jag har ganska bra koll nu efter att helrenoverat 2 hus. Samma snickare som ska bygga mitt nya hus åt mig så jag vet att dom går att lita på till 100% och det känns väldigt skönt. Tror det är där det brister många gånger när man köper ett "nyckelfärdigt" hus av en husleverantör. Billig arbetskraft får jobbet och sedan börjar problemen...
 
BJohan skrev:
Den trappa som är standard är SCCs billigaste trappa. Att uppgradera till en snyggare modell med eksteg skulle kosta 43000 kr! Jag tog in en offert från en annan trappleverantör och han skulle ha 48000 kr för en ny trappa enligt min ritning..
Vi lade också in en ektrappa som tillval men ändrade tillbaka till standard det sista vi gjorde. När sedan trappan kom och snickarna monterat in den så visade det sig att vi fick ektrappan iallafall. :D Inget vi tog upp på slutbesiktningen.
 
DanielMAN skrev:
Jag har ganska bra koll nu efter att helrenoverat 2 hus. Samma snickare som ska bygga mitt nya hus åt mig så jag vet att dom går att lita på till 100% och det känns väldigt skönt. Tror det är där det brister många gånger när man köper ett "nyckelfärdigt" hus av en husleverantör. Billig arbetskraft får jobbet och sedan börjar problemen...
En fördel med att köpa entreprenaderna genom säljaren kan ju vara att han 'har' snickare/hantverkare som byggt hustypen/hus från tillverkaren tidigare - vilket borde kunna vara en fördel - även om det inte är raketvetenskap. :)
Dock är väl risken att chansen ökar ju längre från huvudkontoret/säljkontoren man kommer.
 
Ja lite så är det nog...Finns 2st spoven i Skåne så att någon skulle ha "erfarenhet" på dessa hus här nere omkring är nog en överdrift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.