T
Inte alls omöjligt att en ventil i väggen på övervåningen blir en frånluftsventil, men vad gör det? Det skapar luftomsättning, bara du har tilluftsdon på nedervången som släpper in luft. Luften strävar alltid uppåt och ut. I de badrum där du duschar tycker jag du ska montera typ PAX-fläkt som är fuktstyrd och som alltid puttrar på grundventialtionsläge när ingen fukt råder, här en modell https://klimatfabriken.se/produkter/klimat-k7/ . Även om du inte duschar i badrummet uppe, kan du ju montera en likadan där, så ökar chansen till att väggventilen i sovrummet blir till en tilluftsventil. Lösningen att sätta en fläkt på vinden som sköter utsug är proffsig men meckigt så lat. Att dra fram el till badrummen är ju säkerligen en enkel match då dosor med matning lär finnas väldigt nära så det är en snabbis för en elektriker. När det gäller köksfläkten så bör du kolla i fläktens utblås så att det inte sitter ett kallrasspjäll monteras, 2 vingar som öppnas när fläkten startas, och stänger kanalen när fläkten stängs av. OM spjäll sitter monterat så har du ingen ventilationsfunktion när fläkten är avstängd. Grundbulten i ditt hus ventilation ut ur huset är just den kanalen som köksfläkten är ansluten till, ihop med kanalerna från badrummen. Bäst är att montera ett T-spiro uppe vid taket bakom kryddhylla och montera ett motorspjäll som skiftar mellan köksfläkt eller ventilationsläge, löser en ventgubbe snabbt om du inte vill mecka själv.
 
A aka_the_barf skrev:
[länk]

kanske något sådant kan fungera. installerade den större modellen i vardagsrummet och har bättre luft på hela ovanvåningen. blött i nederkant på fönstren är ett minne blått.

Min recension på den större modellen: [länk]
Har inte sett detta tidigare. Kör man en enhet per plan? Låter den mycket?
 
J johanlund77 skrev:
Har inte sett detta tidigare. Kör man en enhet per plan? Låter den mycket?
Den är till för rum (rumsventilator) men har man öppen planlösning som jag har så hjälper den såklart till även andra rum/delar. Mitt självdrag fungerade rätt dåligt och funderade länge liksom du att sätta in lite ventiler men tänkte sedan på den ofta massiva förlusten av värme. började forska och hittade dessa och även sådana man sätter i väggarna. Tänkte först på riktig FTX med rör och hela köret men det skulle kosta mig ungefär 150 tusen så det släppte jag snabbt.

Ska man ha en i sovrummet så ska man nog ta den lilla varianten PGA ljudnivån. dessvärre vet jag inte hur mycket den låter då jag bara har stora varianten. Ska du ändå sätta in en ventil kan du testa denna, låter den för mycket sätter du bara en ventil i hålet, eller stänger av den på natten. Då gäller det att du kanske har ett annat ställe du kan ha den på om du inte vill ha den i sovrummet.

Dom har 2 olika hastigheter och jag kör alltid på lägsta och jag tycker inte den låter mycket men å andra sidan är jag inte så kräsen, sen att den även sitter i vardagsrummet där teven ofta är på gör att det ofta är annat som låter.

https://www.bauhaus.se/rumsventilator-flexit-roomie-dual-wifi#yotpo-recension
Denna variant bör man köra tillsammans med en till så kan man få luft som strömmar genom flera rum även med stängd dörr(förutsatt att huset är någorlunda tätt). har ingen info om dessa men dom verkar intressanta. eftersom all teknik ligger i väggen ser det mest ut som en extra stor ventil. en stor nackdel är att väggen måste vara minst 27cm tjock och hålen är rätt massiva på 160mm.

Själv är jag hittills efter ca 3 veckor positivt överraskad. Effektiviteten varierar men ligger mellan nära 90% när det är plusgrader ute och nära 70% när det är som här nu ca 14 minus ute. det är betydligt bättre än 0% som en ventil ger. fläkten gör även att ett dåligt självdrag inte blir ett problem.

Jag har nu en salig mix av självdrag, forcerat självdrag(fläktar i badrum) och den nya medlemmen som även ger lite decentraliserad FTX :cool:

Nu satte jag idéer i huvvet på dig och du som bara ville ha en enkel ventil ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.