Tomture61 Tomture61 skrev:
Har man FTX så borde det gå att justera tilluft / frånluft så de är lika , dvs inget undertryck i huset .
Hade en herre på detta forum med en 1,5 tons brasugn + FTX , han kunde elda med öppen lucka .
Grilla korv :D
Har själv en tung eldstad med förbränningsluft via krypgrund och ut till ventil i grunden + FTX. Har aldrig problem med att det ryker in och kan som du beskriver elda med öppen lucka.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
Hej igen,

Nu är det så att tilluft via krypgrund inte går att ordna (för lite plats att röra sig när vi väl öppnade upp och tilluft via skorstenen inte är möjligt pga val av kamin så nu undrar jag hur jag bäst går vidare för att få tillräckligt med tilluft för kamin och för att sotaren skall godkänna lösningen?

1 Litar på att FTX systemet (SystemAir VTC700) med dess brasfunktion är tillräckligt?
2 Väggventil Fresh som sätts i rummet?

Någon här på forumet som är sotare och som har råkat ut för liknade situation?

Hur går jag bäst till väga?
Tacksam för alla svar!
//Martin
 
Tomture61
Om du enbart har kvar punkt 1 och 2 så undvik en friskluftsventil i yttervägg .
Du skrev tidigare att din FTX har brasfunktion (y)

Har själv FX ventilation men även ett rör genom betongplattan för förbränningsluft .
Måste vid varje start av brasa och inlägg av ved öppna ett fönster / dörr .

FTX med brasfunktion måste vara bättre .

Är dock ej sotare , vad tycker din sotare som skall besiktiga din eldstad ?
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du enbart har kvar punkt 1 och 2 så undvik en friskluftsventil i yttervägg .
Du skrev tidigare att din FTX har brasfunktion (y)

Har själv FX ventilation men även ett rör genom betongplattan för förbränningsluft .
Måste vid varje start av brasa och inlägg av ved öppna ett fönster / dörr .

FTX med brasfunktion måste vara bättre .

Är dock ej sotare , vad tycker din sotare som skall besiktiga din eldstad ?
Tack för infon! Försöker få kontakt med sotaren som skall komma och kontrollera allt men har ännu inte fått något svar.

//Martin
 
@
MartinSvensson74 MartinSvensson74 skrev:
Hej igen,

Nu är det så att tilluft via krypgrund inte går att ordna (för lite plats att röra sig när vi väl öppnade upp och tilluft via skorstenen inte är möjligt pga val av kamin så nu undrar jag hur jag bäst går vidare för att få tillräckligt med tilluft för kamin och för att sotaren skall godkänna lösningen?

1 Litar på att FTX systemet (SystemAir VTC700) med dess brasfunktion är tillräckligt?
2 Väggventil Fresh som sätts i rummet?

Någon här på forumet som är sotare och som har råkat ut för liknade situation?

Hur går jag bäst till väga?
Tacksam för alla svar!
//Martin
Ftx med brasfunktion är väl bara något man använder i samband med att elden tänds?... Alltså för att den lättare ska ta sig. För att elda effektivt måste du väl få tilluft utifrån(?)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Ftx med brasfunktion är väl bara något man använder i samband med att elden tänds?... Alltså för att den lättare ska ta sig. För att elda effektivt måste du väl få tilluft utifrån(?)
Ja det är det som är min fråga? Måste jag ha en fresh-ventil i rummet för att kunna elda effektivt och att installationen skall bli godkänd.
Dock så vill jag ju inte få in kall luft i onödan via ventilen då FTX systemet blåser in fräsch luft som då har tagit värmen från frånluften.
 
@
MartinSvensson74 MartinSvensson74 skrev:
Ja det är det som är min fråga? Måste jag ha en fresh-ventil i rummet för att kunna elda effektivt och att installationen skall bli godkänd.
Dock så vill jag ju inte få in kall luft i onödan via ventilen då FTX systemet blåser in fräsch luft som då har tagit värmen från frånluften.
Tänker att det kanske går att elda utan att kaminen har egen tilluft.... Om man eldar utan tilluft så suger kaminen redan varm luft från rummet och skickar ut den i skorstenen. Sedan då får kaminen kanske inte ens nog med syre om du bor i ett tätt hus (vilket du sannolikt för då du har ett ftx system). Jag hade nog funderat en, två och tre gånger för att verkligen försöka hitta en lösning där kaminen tar luft utifrån...

Går det inte får du väl testa och ha planen med en ventil i ytterväggen, som din öppnar då du ska elda, som "Plan B"
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Ftx med brasfunktion är väl bara något man använder i samband med att elden tänds?... Alltså för att den lättare ska ta sig. För att elda effektivt måste du väl få tilluft utifrån(?)
Kan på min FTX säga att brasfunktionen ska vara på i upp till 360min (6timmar) så nog går det hyfsat använda den funktionaliteten till mer än bara just då man tänder.

Sen hur mycket extra luft man behöver efter tänningsfasen ... det beror nog på vad man har för typ av eldstad/kamin osv
En öppenspis drar nånstans mellan 250-500 Kubikmeter / timme
Medan en ny kamin ligger på en 10del av det.
(om jag kommer ihåg rätt)

Det är ju praktiskt man man kan sätta om hur FTXen ska jobba med till & frånluft på brasfunktionen.
Kan det på min iaf
Då kan man anpassa in så det fungerar både vid tändning och fortsatt brasa
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Kan på min FTX säga att brasfunktionen ska vara på i upp till 360min (6timmar) så nog går det hyfsat använda den funktionaliteten till mer än bara just då man tänder.

Sen hur mycket extra luft man behöver efter tänningsfasen ... det beror nog på vad man har för typ av eldstad/kamin osv
En öppenspis drar nånstans mellan 250-500 Kubikmeter / timme
Medan en ny kamin ligger på en 10del av det.
(om jag kommer ihåg rätt)

Det är ju praktiskt man man kan sätta om hur FTXen ska jobba med till & frånluft på brasfunktionen.
Kan det på min iaf
Då kan man anpassa in så det fungerar både vid tändning och fortsatt brasa
Tack för utförligt svar!
Det är en ny kamin och enligt specifikationen så är förbränningsluftbehovet 30kubik/timme
 
MartinSvensson74 MartinSvensson74 skrev:
Tack för utförligt svar!
Det är en ny kamin och enligt specifikationen så är förbränningsluftbehovet 30kubik/timme
Se där. Då behöver brasläget på FTXn se till att det kommer in 30kubik/timme (8-10 liter /sekund) mer än vid normal drift
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
Intressant diskussion måste jag säga. Rätta mig om jag har fel, men jag misstänker att verkningsgraden för ett ftx aggregat är ganska dåligt i brasläge? Detta eftersom frånluften i princip stoppas och tillluften ökas (för att skapa övertryck), då lär ju värmeväxlaren förmåga att värma tilluften vilket leder till att det blir kallare i alla rum i huset. Är det då inte bättre att ha en separat tilluftsventil i anslutning till kaminen så att eventuell nedkylning sker nära kaminen där den kan värma, d.v.s. lösning nummer tre i ts ursprungliga inlägg?
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
Ja bra fråga! Jag vet inte vad som är bäst? Kanske någon här som vet?
Du har absolut en poäng!
 
Tomture61
Det som är ett stort plus med FTX och en braskamin är att värmen från braskaminen kan spridas till alla rum med tilluft .
En FTX anläggning med 2 st fläktar kan styras hur mycket övertryck / undertryck det blir i byggnaden .
Finns det braskaminläge så stängs ej ventilationen ned , däremot ändas det till ett visst övertryck .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det som är ett stort plus med FTX och en braskamin är att värmen från braskaminen kan spridas till alla rum med tilluft .
En FTX anläggning med 2 st fläktar kan styras hur mycket övertryck / undertryck det blir i byggnaden .
Finns det braskaminläge så stängs ej ventilationen ned , däremot ändas det till ett visst övertryck .
Sant, läste lite mer noggrant i inlägg ovan, och ja, 9l/s är inga större mängder. Kollade även i manualen till mitt aggregat (Heru 100), och övertryck löser den igenom att öka tilluften tills den når max (inställd) hastighet, sedan sänks hastigheten på frånluften för att uppnå önskat övertryck. Har inte räknat på det i mitt fall så borde mitt aggregat klara 9l/sekund utan att sänka frånluften.

Vad gäller flytta varm luft med FTX så är jag ganska skeptisk, förvisso första året med FTX för vår del, men tycke inte det är någon nämnvärd förändring i hur värmen sprids. Eldar vi en kväll så märks det för övrigt inte på temperaturen på frånluften eller tilluften, den är det samma.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
Ska kaminen stå mot en yttervägg så borde det gå att dra till-luften från kaminen rakt ut genom väggen.

Står den mer centralt och det verkligen inte finns någon möjlighet att dra i krypgrunden skulle jag överväga att riva upp golvet och dra till-luften i bjälklaget.

Men jag ställer mig frågande till om det verkligen inte går att dra i krypgrunden eller om det är obekvämt och den du pratat med helt enkelt tycker det är jobbigt och därmed avråder, får det inte plats ett rör?

Saknas alla dessa möjligheter hade jag övervägt att flytta kaminen till en mer lämplig plats.

Saknas alla dessa möjligheter skulle jag fundera en gång till på ett det är lönt att ställa in en kamin, finns risk att det blir en dyr möbel eller komfortsänkare.

Kan installatören garantera god funktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.