Rickard.
Du har 3 håll att dra röret i källaren funkar verkligen inget utan att störa för mycket? I källaren kan du såklart också använda rektangulär eller ovala kanaler för att spara höjd.

Jag är kanske lite partisk då jag är så nöjd med lösningen i mitt hus och hur enkel den är men denna lösning (källare,grund eller i plattan) är väldigt vanlig och därför beprövad.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Du har 3 håll att dra röret i källaren funkar verkligen inget utan att störa för mycket? I källaren kan du såklart också använda rektangulär eller ovala kanaler för att spara höjd.

Jag är kanske lite partisk då jag är så nöjd med lösningen i mitt hus och hur enkel den är men denna lösning (källare,grund eller i plattan) är väldigt vanlig och därför beprövad.
Visste jag skulle tagit med en bild på källaren med :rolleyes:
Hjärteväggen i källaren går precis rakt under väggen som kaminen ska stå emot, och om man går rakt ner hamnar man i en välanvänd gillestuga/biorum och rakt i gångvägen. Tyvärr bara 210cm i takhöjd, så det blir lite lågt för egen del.
 
En tanke skulle vara att gå i golvet en bit innan jag går ner i källaren, enligt ritningarna på huset så ska jag ha 12cm ovan betongen i valvet:
Teknisk ritning eller skiss, text och mått, två konstruktionsalternativ eller materialförslag, handskrivna noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då skulle det bli ovan valvet i blått, och sedan i tvättstugan/pannrummet i grönt:
Ritning av en byggnadsplan med utmärkta rum som kök och sovrum, tekniska mått och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips, till i51 kan du ha Conturas tilluftsskorsten. Jag har den till en annan Conturamodell och den funkar riktigt bra. Den är lite grövre då tilluften går innanför manteln men ska du bygga in den så kvittar ju det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Ett tips, till i51 kan du ha Conturas tilluftsskorsten. Jag har den till en annan Conturamodell och den funkar riktigt bra. Den är lite grövre då tilluften går innanför manteln men ska du bygga in den så kvittar ju det.
Går det? Läste att den var till de enklare braskaminerna, men det är onekligen en enklare lösning.
Tanken är nog inte att bygga in den, men jag ska kika och se om de funkar ändå.
 
Den funkar till alla Conturamodeller med ett extra rör på baksidan men just i51 och några till är förberedda för tilluftsskorsten. Kollade själv på i51 men valde en 26k istället.
 
Redigerat:
Jag kikade också efter dem innan jag gjorde tråden här och läste att det var till vissa modeller, jag var dessutom inne och kikade på nya i51 på hemsidan, och där såg jag inte heller detta.

Det är rätt mycket mindre jobb att skaffa en sån skorsten jämfört med egen imkanal, även om den skulle vara 5cm större i diameter, det kommer synas ca 60cm skorsten i huset.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Den är en riktigt bra lösning tycker jag. Inga som helst problem att få drag i 6,5 m skorsten även om vi har FTX. Tror att den kostade 3000 mer än en vanlig premodulskorsten.
 
Gött att höra.
Vi har väl max 4m skorsten.

Att dra fyrkantiga kanaler i källaren lär gå på långt mer mer än 3000kr :rolleyes:
 
Antagligen. Håltagning i bjälklag och väggar bjuder alltid på överraskningar, jag undviker iaf det i allra möjligaste mån.
 
Räcker med jobbet att tabort övergolvet och förstärka under, samt flytta vägguttaget som sitter precis där :)
 
  • Gilla
Redlös
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.