Vi tänkte skaffa en murspis (Contura i51 eller liknande) för myseldnings skull men skulle gärna placera den i mitten av huset.

Tänker spontant att det är önskvärt att ha separat tilluft vilket kan bli knepigt att få till.

Funderade på om det skulle vara möjligt att dra en sånhär från vinden och ner genom innerväggen, men hur blir det med kondens? :thinking:
https://soliduct.se/teleskopisk-vaggkanal-100-2-12-3-14m.htm
Flexit_flexibel_kanal.jpg
 
Rickard.
Jag tycker inte det är smart att ta luft från vinden utan skulle ta tilluften utifrån men det bör fungera med en icke rund kanal av tillräckligt dimension.

Jag vet inte vad contura säger men min står mitt i huset med en kanal dragen i källaren och ut och det fungerar bra så några M rör ska fungera.
 
Redigerat:
Tänkte dra ut den utanför sen, så det är lugnt :)
Funderar mest på om det är en dum lösning på grund av risk för kondens i väggen :thinking:

Jag hade gärna dragit genom källaren, men har gillestugan rakt under, med 2.1m i takhöjd vill jag ogärna ha en kanal åtminstone där.
Eventuellt skulle man kunna borra ett hål snett genom valvet och hamna på andra sidan hjärteväggen, men låter som att mycket ska klaffa för att bli rätt.

Har du isolerat kanalen något?
 
Rickard.
Min kanal är rejält isolerad och inplåtad och det förstnämnda är nog ett måste om man inte vill kyla ner källaren rejält.
Jag tror inte nödvändigtvis att kondens är ett jättestort problem men jag tror röret ska isoleras med kondensstrumpa (eller motsvarande) som är till för att lösa just kalla rör i varmt rum. Om jag inte minns fel är mitt rör isolerat med armaflex och stenull.

En annan lustig sak med denna lösning är att man absolut måste stänga spjället efter eldning då kaminen annars kyler ganska effektivt, framförallt när det är rejält kallt ute ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Dessvärre får jag inte i någon nämnvärd isolering när man isolerar ett 65mm djupt rör i ett 70mm djupt schakt.
 
Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Dessvärre får jag inte i någon nämnvärd isolering när man isolerar ett 65mm djupt rör i ett 70mm djupt schakt.
I en vägg blir väl i och för sig mer skyddat än helt fritt men en strumpa känns absolut minimum, du kommer ju ha utomhus temperatur i röret när du eldar.

Såhär skriver contura för min murspis (inte samma).
*I varma utrymmen skall kanalen kondensisoleras med 30 mm mineralull som utvändigt förses med aluminiumtejp.
I genomföringen är det viktigt att täta mellan röret och väggen (alt. golvet) med tätningsmassa. Vid längre rördragning än 1
m skall rördiametern ökas till 100 mm och motsvarande större väggventil väljas.
Som tillbehör finns 1 m kondensisolerad förbränningsluftsslang.*
 
Jag får på sin höjd in några millimeter neopren, känns inte riktigt som att det räcker :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag får på sin höjd in några millimeter neopren, känns inte riktigt som att det räcker :thinking:
Skulle du inte dra den i innerväggen?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Skulle du inte dra den i innerväggen?
Jo precis, det var det jag tänkte på, om jag behöver isolera den i innerväggen så får jag inte dit så mycket.
 
Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo precis, det var det jag tänkte på, om jag behöver isolera den i innerväggen så får jag inte dit så mycket.
Kan du inte bara göra väggen lite tjockare, Salar du på 45 är du ju nästan framme ;)

Jag har såklart inte tänkt igenom idéen men jag tänker att det bör gå att göra snyggt så det ”hänger ihop” med spisen,
 
Rickard. Rickard. skrev:
Kan du inte bara göra väggen lite tjockare, Salar du på 45 är du ju nästan framme ;)

Jag har såklart inte tänkt igenom idéen men jag tänker att det bör gå att göra snyggt så det ”hänger ihop” med spisen,
Inte omöjligt, skulle dock gärna undvika att inkräkta mer på siktlinjen i det rummet :oops:
Ska fundera på lite alternativa placeringar :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo precis, det var det jag tänkte på, om jag behöver isolera den i innerväggen så får jag inte dit så mycket.
det är ju inte super nödvändigt att isolera en innervägg.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
det är ju inte super nödvändigt att isolera en innervägg.
Inte ens om man drar ett ventilationsrör med kall uteluft där?
Som sagt, tänker på risken för kondens.
 
Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte ens om man drar ett ventilationsrör med kall uteluft där?
Som sagt, tänker på risken för kondens.
När kanalen är 15-20 minusgrader känns det som att det skulle kunna bli kondens även inuti en vägg. Även om det inte skulle bli kondens kommer ju kanalen kyla väggen på Inte så trevligt sätt.

Är innerväggen isolerad redan kanske man kan nyttja den en del men contura har ju sagt sitt minimumkrav av en anledning.
 
Rickard. Rickard. skrev:
När kanalen är 15-20 minusgrader känns det som att det skulle kunna bli kondens även inuti en vägg. Även om det inte skulle bli kondens kommer ju kanalen kyla väggen på Inte så trevligt sätt.

Är innerväggen isolerad redan kanske man kan nyttja den en del men contura har ju sagt sitt minimumkrav av en anledn
Bra tankar!
Dumt att skapa en köldbrygga även om det är bakom spis respektive frys.

Bifogar en översiktsbild på delen av huset:
Arkitektritning av en planlösning för ett hus; markerade mått, rum och möjlig inredning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rött är tänkt placering av kamin.
Blått är framtida orangeri vi förhoppningsvis kommer bygga om några år, och då vill jag ha en öppning så man ser rakt genom hela huset (grönt), därav min motvilja att flytta kaminen längre ut rummet.
Köket är ombyggt och där städskåp var förr (bakom kaminen) så är det idag en frys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.