I vårt hus har vi på övervåningen ventiler i taket på sovrummen. Dessa går rakt upp på vinden. Ett av dessa ventiler har ett rör som är kopplat till sig på vinden, och detta rör går ut till ventilationsspringorna på vinden. När vi flyttade in i huset stängde jag igen ventilerna då det kändes fel att låta varm luft gå upp på vinden.

Nu har jag dock tänkt att sätta in tilluftsventiler i dessa rum och funderar på om jag kan fortsätta på den väg som en tidigare ägare tänkt, att låta luften komma in via taket i sovrummen via rör. Jag skulle i så fall slippa borra nya hål i fasaden för dessa rum.

Vad tycker ni, är det något som inte är bra att ta luften utifrån huset, men via ett rör på vinden? Skulle jag då kunna sätta in filter och galler på röret som jag sätter mot ventilationsspringorna? Det är kanske 5 cm. ventilationshål hela vägen på båda långsidorna av huset uppe på vår vind.
 
Det brukar bli en lukt uppe på vinden som man kanske inte vill ha på tilluften. För att slippa ta hål i fasaden kan du montera spaltventiler i fönstren.
 
Exakt, det känns riktigt riskfyllt att ha någon som helst luftförbindelse mellan bostad och kallvind. Helst skall där vara diffussionstätt 100%.
 
Ja, det bli att sätta igen hålen helt i vår. Nu har jag bara skruvat igen ventilerna. Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.