Hej, ursäkta uteblivna svar än så länge.
Det äldre huset har jag precis tillträtt så känner det ännu inte så väl och kan således inte svara på hur draget är eller åt vilket håll luften går. Detta huset värms med bergvärme men har öppenspis som används vintertid,så murstocken blir iaf varm vintertid. Generellt är huset dåligt isolerat och fönster är orginal så det borde vara tillräckligt ur ett tilluftsperspektiv. I tvättstuga och badrum i källaren sitter pax-fläktar, annars ingen aktiv ventilation. Hur som helst, till saken hör att de kanaler som ni säger är frånluft var av eternit så de har vi tagit bort och ska ersätta med något. Vad?
Murstocken har 9 pipor upp ut ur skorstenen, två större sotiga som jag antar är till kaminen och till olje/kokspannan som fanns tidigare. Resten är relativt 'rena' och vad jag hittills sett går de till sovrum och badrum.

I huset från 50-talet är det oljeeldat (sällan ngn där vintertid) och där upplever jag att frånluftskanalerna på sommaren (svalt ute) ger tilluft (även kollat genom att hålla upp tändsticka) vilket är varför jag trodde att det var en 'smart' lösning med tilluft när det är svalt ute, lite som nattkyla i större anläggningar. Särskilt eftersom det ser ut som murstocken har både öppningar på sidan och upptill.

Långt svar som förhoppningsvis leder till motfrågor och tips på vad vi ska ersätta eternitkanalerna med. (Entreprenören föreslog spirorör i plast (jag vill hellre ha metall i så fall))

Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.