Hej, jag har ett hus som delvis är från 1930-talet. Till/från två av sovrummen på övre plan samt till/från hall går det ventilationskanaler upp till vind som där ansluter till murstocken. Två anslutningar till murstocken så kanal till/från ett av sovrummen går ihop på vinden. I sovrummen kan dessa regleras mha vridspjäll/jalusispjäll. Jag har sett samma lösning i ett hus från 1953 och har alltid trott att det är tilluftskanaler. Skulle någon vänlig själ kunna bekräfta eller dementera det?
Tack på förhand.
 
Frånluft brukar ju vara från kök och badrum. Varför byggde man frånluft från sovrum?
 
Du har förmodligen uselt eller inget drag i de kanalerna om du inte håller murstocken varm. Täpp igen kanalerna och ta upp nya i fönsterkarm eller yttervägg i sovrummen.
 
E Erik We skrev:
Frånluft brukar ju vara från kök och badrum. Varför byggde man frånluft från sovrum?
Man byggde med självdrag, så man byggde 60-tal och tidigare.
 
Se där. Då fick jag lära mig något nytt idag. Tackar för era svar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har förmodligen uselt eller inget drag i de kanalerna om du inte håller murstocken varm. Täpp igen kanalerna och ta upp nya i fönsterkarm eller yttervägg i sovrummen.
Nej, nej, nej, stopp nu.
Kanaler uppåt, även i en ouppvärmd skorstensstock är 10 gånger bättre är ventiler i vägg/fönster.
Tillsammans med ventiler i vägg/fönster får man då ett självdrag, Skorstenseffekten.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nej, nej, nej, stopp nu.
Kanaler uppåt, även i en ouppvärmd skorstensstock är 10 gånger bättre är ventiler i vägg/fönster.
Tillsammans med ventiler i vägg/fönster får man då ett självdrag, Skorstenseffekten.
Det gäller långtifrån alla, varför tror du man sätter in fläktar för att få en human inomhusmiljö efter ca 1980?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
varför tror du man sätter in fläktar för att få en human inomhusmiljö efter ca 1980?
Därför att från 80-t så byggs nästan inga hus med skorsten för permanent uppvärmning med ved- eller oljepannor. I stort sett alla villor/radhus baserades på elvärme.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi kan fråga TS om han upplever en god ventilation i sitt hus, framförallt i sovrummen. Upplever TS något drag öht i de s.k ”frånluftskanalerna” i sovrummen?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Därför att från 80-t så byggs nästan inga hus med skorsten för permanent uppvärmning med ved- eller oljepannor. I stort sett alla villor/radhus baserades på elvärme.
Precis, och rummen byggs inte runt skorstenen. I hus från förr hade alla rum kontakt med skorstenen, som bara har pipor rakt upp. Var huset större hade man 2 skorstenar.
Tilluften var mindre täta fönster än idag.
 
Isakare Isakare skrev:
Precis, och rummen byggs inte runt skorstenen. I hus från förr hade alla rum kontakt med skorstenen, som bara har pipor rakt upp. Var huset större hade man 2 skorstenar.
Tilluften var mindre täta fönster än idag.
I vårt hus som byggdes om/ut 1969 med samma tänk, utan fläkt i badrum såklart var det uselt luftombyte, inget drag i frånluftdon i taket i sovrum och hyggligt täta fönster. Väldigt trevligt att vakna utan syre på morgonen och en unken mysdoft, vissa verkar gilla det, inte jag.
 
Det vore intressant att veta vad TS har för uppvärmning. Jag bor själv i ett hus från 1908 med självdrag och flera frånluftskanaler i skorsten och det funkar bra när vi eldar - har pelletspanna och kakelugn. Men när vi inte eldar fungerar inte självdraget lika effektivt såklart.
 
Äldre hus har olika lösningar och över tiden har oftast förutsättningar ändrats. Vet inte vad som gjorts med ts hus så vårt eget får bli ett exempel.
Byggt 60 då med murstock med sex pipor varav två frånluft och en öppen eldstad där spjället var gjort så den också blev frånluft.
Sedan finns det fyra frånluftskanaler via takkanaler och köksfläkten.
Alla sovrum hade takkanal!
Tilluftkanal endast i källare övriga huset hade otätheter där luft kom in.
Idag tilläggsisolerat och tätat, samt nya fönster och kall murstock utifrån bergvärme. Sedan har två badrum fått frånluftsfläktar och eldstaden en kamininsats där rummet fick en ny tilluftskanal. Och de nya fönstren i sovrummen har tilluftsventiler.

Blev en lång historia, men syftet var att visa hur ett äldre hus kan ha förändrats över tid. Och beroende vad som gjorts måste man anpassa både tilluft och frånluft med självdrag utifrån nya förutsättningar vid varje förändring. Även ta hänsyn till planlösning, även den kan ha förändrats.
Så för att svara på ts fråga och liknande behövs en genomgång av huset mera detaljerat, helst på plats.
 
Om det nu redan finns kanaler som går upp på vinden hade jag gjort om den lösningen istället för att göra hål i väggen. Dvs dra några spiro o sätt en fläkt på vinden och ta in friskluften från sidan av huset. (Gärna en sida som är bort från vägar eller andra högljudda platser)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.