J Johan456 skrev:
Jag kan inte vad som gäller här men som dödsbodelägare går det ju fint att företräda dödsboet vid kontakt med myndigheter, banker osv. Tänker därför att det en del skriver, att avtalet är ogiltigt verkar osannolikt. En mäklare bör ha koll på detta och knappast gå på en så lätt mina. Så här skriver Svensk Fastighetsförmedling:

Att sälja fastigheter, hus och bostadsrätter i ett dödsbo

För att kunna sälja bostaden i ett dödsbo måste bouppteckningen vara klar. Däremot går det att sälja bostaden innan den fullständiga bouppteckningen är registrerad. De nya ägarna kommer dock inte att kunna få tillträde till bostaden förrän registreringen är klar eftersom den är nödvändig för att köparnas lagfart ska kunna beviljas.

[länk]

Det går alltså att sälja en lägenhet när bouppteckningen är klar och innan den är registrerad. Bouppteckningen verkar i detta fall vara klar och inskickad.

Men av din fråga TS så tolkar jag det som att du letar efter skäl att kunna häva köpet. Detta lär inte räcka för det.
Det är skillnad på att företräda ett dödsbo i kontakter och på att sälja tillgångar från dödsboet. Det vore intressant om det finns rättsfall som hanterar frågan som det går att hänvisa till. Om man söker kan man få fram att det finns olika bedömningar. Det går säkert att sälja en bostadsrätt om man är tydlig med att det är ett villkorat köp som endast gäller under förutsättningen att bouppteckningen blir godkänd. Så här skriver till exempel Familjens Jurist.

”Innan bouppteckningen har upprättats äger dödsboet den avlidnes tillgångar. Dödsboet är en juridisk person som ägs av så kallade dödsbodelägare, dvs den avlidnes arvingar, efterlevande make eller sambo och eventuella universella testamentstagare. Dessa ska tillsammans förvalta den avlidnes egendom under boets utredning, 18 kap. 1 § ÄB. Men innan bouppteckningen är klar och har avslutats genom ett arvskifte så äger ingen av dessa den avlidnes egendom. Att sälja egendom som tillhör dödsboet innan bouppteckningen är klar är därför problematiskt.”
 
Det motsäger inte det jag skrev i mitt inlägg, utan bara att det är problematiskt att sälja tillgångar innan bouppteckningen är klar. Skribenter i tråden uttryckte att avtalet var ogiltigt och att mäklaren gjort fel. Så verkar inte vara fallet.
 
Tänk på att detta är lös egendom och inte fast egendom , kan spela in.
 
Tack för svaren.

Min intention att köpa lägenheten har inte förändrats, men jag tycker det trasslet mäklaren/säljaren orsakar kan få kosta lite för dom.
Det ställer till en del praktiska problem för mig, inte så att jag står på bar backe för att jag sålt något annat.
Men en omfattande renovering som skjuts framåt och inte kan genomföras som planerat.
Barn som jag har delad vårdnad för och som inte kan flytta in som planerat.

Förstår det som en juridisk gråzon som är svår att konkret ge några riktlinjer/råd kring.

Läget nu är alltså att hoppas på att allt är löst på tillträdesdagen, och i annat fall bita ihop och skjuta tillträdet framåt.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.