S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på....
........jag klipper bort resten, nyfikna kan ju gå till förstaposten
Mvh Daniel
Hej Daniel, jag har följt din tråd nu över helgen och de två senaste arbetsdagarna. Har du hunnit kolla upp med kommunen om de verkligen har besökt din fastighet?
Med vänlig hälsning, Bo

PS Jobbigt att hinna med att läsa alla inlägg, inte ditt fel men grattis till att du verkligen har lyckats sätta fart på forumet!. DS
 
S Shunon skrev:
Som jag skrev tidigare så fick jag deras namn muntligt innan dom satte sig i bilen och jag har kollat upp namnen via en bekant som jobbar i samma hus och det stämmer att dom jobbar där, har även fått veta att den ena av dom är känd för att tränga in sig hos folk vars hus dom besökt för tillsyn, samma person insisterade att han var myndighetsperson och därav hade rätt att vara på min fastighet.
Hur har du fått veta att dessa mystiska okända tillsynsmän tränger sig in i folks hus?

Jag får känslan av att det är någonting du inte riktigt berättar i denna historia. Luktar lite rättshaverist om jag ska vara ärlig. Nu har jag bara läst fram till detta inlägg så ber om ursäkt om det finns mer info längre fram.
 
K knipo skrev:
Så om man köper en begagnad kamin?
Haha, bra poäng på min otydlighet. Men jag tror de flesta förstod vad jag menade ;)
 
Om du nu trodde på att de kom från kommunen undrar man varför du inte lät dem göra sitt jobb? Man vill väl hålla sig väl med myndigheterna - eller? ;-) Har någon anmält är det väl deras jobb att kolla upp och om du inte har något att dölja så finns ju ingen anledning att hetsa upp sig?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B billy_pilgrim skrev:
Om du nu trodde på att de kom från kommunen undrar man varför du inte lät dem göra sitt jobb? Man vill väl hålla sig väl med myndigheterna - eller? ;-) Har någon anmält är det väl deras jobb att kolla upp och om du inte har något att dölja så finns ju ingen anledning att hetsa upp sig?
Att släppa in några man tror kommer från kommunen, låter inte som en god idé. Speciellt inte när ingen av dem kan legitimera sig. Släpper man likväl in dem, är man inte vänlig, utan dum.
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att släppa in några man tror kommer från kommunen, låter inte som en god idé. Speciellt inte när ingen av dem kan legitimera sig. Släpper man likväl in dem, är man inte vänlig, utan dum.
Samtidigt så har ju de flesta människor en telefon på sig så det är ju inte helt omöjligt att faktiskt ringa in till kommunen och kolla istället för att på ett otrevligt sätt be någon försvinna.

Jag är ju lite frågande till hela historian, att kommunen skulle åka ut och filma och dessutom skicka 2 personer så snabbt på ett sånt här ärende tycker jag låter som det är mer substans i anmälan än vad TS säger.
 
hsd
Sånt här ärende, vad har jag missat
 
  • Gilla
gubbaluringa och 2 till
  • Laddar…
TS har bytt alla fönster och rivit väggar i huset. Inte konstigt alls att kommunen blir intresserad då båda åtgärderna kan kräva bygglov.
 
Spännande tråd. Jag hade agerat precis likadant. Över min döda kropp att någon som inte kan visa leg har rätt att komma in i mitt hus. Om dom har polisen med sig nästa gång så kan man ju hoppas att polisen kan visa leg.
 
  • Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har bytt alla fönster och rivit väggar i huset. Inte konstigt alls att kommunen blir intresserad då båda åtgärderna kan kräva bygglov.
Nix, byte av fönster kan innebära bygglov det beror på om utseendet ändras eller inte, tex om fönsterna har spröjs från början och byts till fönster utan spröjs så är ”behövs” bygglov.

Det är mer eller mindre bara bärande väggar som behöver bygglov.

Edit:
Ops, råkade missa ordet ”kan” i slutet av @useless inlägg.
 
Redigerat:
Hur ska kommunen veta om bärande väggar har rivits eller inte utan att göra en tillsyn på plats? Vi vet inte heller hur TS nya fönster ser ut i förhållande till de gamla. Det finns säkert någon bra anledning till att någon har anmält ombyggnationen till kommunen.

Sen kan det ju faktiskt vara så att en tillräckligt stor ombyggnad där varje moment inte kräver bygglov ändå blir lovpliktigt och man måste uppfylla dagens krav på energieffektivitet, tillgänglighet, etc.
 
P Pumba skrev:
Samtidigt så har ju de flesta människor en telefon på sig så det är ju inte helt omöjligt att faktiskt ringa in till kommunen och kolla istället för att på ett otrevligt sätt be någon försvinna.
Jag vet inte om det skrivits att det är nödvändigt att vara otrevlig. Tycker dock inte det känns helt realistiskt att ringa och få ett meningsfullt svar från kommunen medan "besökarna" väntar. Kommer okända personer med oklara motiv och vägrar att legitimera sig så är nog det naturliga första steget att faktiskt be dessa att "försvinna". Visst kan detta kanske uppfattas som otrevligt men med dessa arbetsmetoder kan nog besökarna inte förvänta sig något annat.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ska kommunen veta om bärande väggar har rivits eller inte utan att göra en tillsyn på plats? Vi vet inte heller hur TS nya fönster ser ut i förhållande till de gamla. Det finns säkert någon bra anledning till att någon har anmält ombyggnationen till kommunen.

Sen kan det ju faktiskt vara så att en tillräckligt stor ombyggnad där varje moment inte kräver bygglov ändå blir lovpliktigt och man måste uppfylla dagens krav på energieffektivitet, tillgänglighet, etc.
Mycket spekulation i ovanstående, "hur skall kommunen veta".

Fönster går att inspektera utifrån för att se om de ändrar husets karaktär såpass att det krävs bygglov. Reparation pga t ex röta är inte bygglovspliktigt i sig. Och hur vet kommunen att TS rivit väggar? Låter som en okynnesanmälan från någon sur granne som hatar sig själv och hela världen.

Jag kollade på Boverkets hemsida angående det här med att tillämpa dagens krav på befintliga hus. Det är inte så att man måste uppfylla dagens krav på hela huset bara för att man renoverar eller ändrar:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/ombyggnad/
"Vid ändring ställs normalt krav enbart på den ändrade delen, men vid ombyggnad ställs krav på hela byggnaden, eller om det är inte är rimligt på den betydande och avgränsbara delen som förnyas."

"
Även om man vidtar omfattande åtgärder på en byggnad behöver det inte innebära att en bostad eller en lokal, det vill säga den funktionella enheten, blir påtagligt förnyad. Exempel på omfattande åtgärder som inte behöver medföra en påtaglig förnyelse av en avgränsbar del är:
  • byte av ett tekniskt system, till exempel ventilationssystemet,
  • byte av en byggnadsdel, till exempel klimatskärmen, eller
  • en åtgärd som endast omfattar ett utrymme eller en funktion i alla lägenheter, till exempel hygienrummen."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...en/krav-pa-byggnadsverk-och-tomter/underhall/
"Byggnadsverk ska hållas i ett vårdat skick. När ett byggnadsverk uppförs, så ska det uppfylla ett antal väsentliga tekniska egenskapskrav. Befintliga byggnadsverk ska underhållas så att dessa egenskaper i huvudsak bevaras. "

När jag installerade bergvärme räckte det med anmälan och karta var brunnen fanns, fanns inga krav på tillgänglighet eller att hela huset skulle uppfylla dagens krav på energiförbrukning.

Sensmoralen är väl att man skall vara diskret och inte snacka om vad man gör för det finns alltid någon sur granne som är avundsjuk och ringer för att tjalla.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Låter som en okynnesanmälan från någon sur granne som hatar sig själv och hela världen.
Tycker mig ana viss spekulation även här. ;)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Det enda vi vet är att TS bygger om sitt hus och kommunen ville göra en inspektion av någon anledning. Kommunens tjänstemän var klumpiga och blev bortkörda från TS tomt.

Det man med säkerhet kan anta är att kommunens tjänstemän kommer att återkomma. Förhoppningsvis mer förberedda den gången.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.