V växelventil skrev:
Japp det är samma.
Du får gärna kommentera mina råd då jag är amatör.:cool:
Har försökt att hålla mig till grundinställningar, undvika att skruva på allt.
 
Fasting65 Fasting65 skrev:
Ok, ja då är det kanske lite mer än en list som behövs... Ett tips är att se om alla måste vara öppningsbara. Fasta fönster är billigare. Sedan är min erfarenhet att fönster brukar säljas till kampanjpris på våren.
Och sist - man måste ju inte byta alla i ett svep oavsett om man köper hela montaget eller gör det själv..
tack för svar. Jag har redan beställt Trarydfönster 0,9uvärde 15 enheter och 1 altandörr fullt öppningsbara och hamnade på ca 10.000 per enhet med allt inräknat. Grejorna som sitter är helt slut, faktiskt.
 
A AndersS skrev:
Om du vill kan man kalibrera givarna och då utetemp om den visar fel, finns beskrivet i installationsanvisningen och hur man kommer till den menyn. Har du ingen sådan så skaffa en via Thermia.
Har lite svårt att hänga med i hur du justerar;)

Men generellt så ska du välja rätt kurva vid ca - 5 utetemp grader och då ställt in 5, 0 och -5 på värdet 0.
Brukar då fungera även när det blir kallare
När det sedan blir 0 grader utomhus justerar du inställningen vid 0 grader, dvs knäcker den genom att kanske ställa värde på + 2-3.
Och slutligen kan du få justera när det bli varmare utomhus och då vid värdet 5.
Jag har läst fler som säger att man kan kalibrera utegivaren mot termometer, men vet inte hur jag gör…. Stär inget i instruktionsboken heller…
 
Enligt värmepumpsforum (jag googlade) så har Thermian ett 150-ohmsmotstånd. lätt att köpa nytt för några kronor.
https://www.elfa.se/sv/termistor-nt...track=true&no-cache=true&marketingPopup=false

Elfas artikelnr är: 60-259-36

Om du vill kontrollera att din utegivare fungerar så har du följande mätvärden att verifiera mot:
T [ °C], givarresistans [ohm, 5 % tolerans], spänning över givaren [V, minst 5 % tolerans]
-40 3288,9 3,10
-35 2478,4 2,77
-30 1883,7 2,43
-25 1443,7 2,10
-20 1115,4 1,79
-15 868,5 1,51
-10 681,2 1,27
-5 538,2 1,06
0 428,2 0,88
5 342,9 0,73
10 276,4 0,61
15 224,1 0,50
20 182,8 0,42
25 150 0,35
30 123,7 0,29
35 102,6 0,24
40 85,5 0,20
45 71,6 0,17
50 60,3 0,15


Annars kanske följande manual ger dej vägledning i hur du kalibrerar utegivaren:
https://doczz.net/doc/6956042/thermia-värmepump-eko-classic-installationsanvisning

På sidan 31 läser jag:
För att få tillgång till nivå 3, skall all tre knapparna på manöverpanelen hållas intryckta i ca 5 sekunder.
De menyparametrar som förekommer här gäller systemets grundinställningar och bör endast ändras resp. ställas in
av person som har kunskap om vad som händer i systemet vid eventuell ändring.

Därefter på sid 35 står följande:
Skärmdump av manual för värmepump visar tabell över kalibrering av utegivare och andra komponenter.
 
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
Fasting65 Fasting65 skrev:
Enligt värmepumpsforum (jag googlade) så har Thermian ett 150-ohmsmotstånd. lätt att köpa nytt för några kronor.
[länk]

Elfas artikelnr är: 60-259-36

Om du vill kontrollera att din utegivare fungerar så har du följande mätvärden att verifiera mot:
T [ °C], givarresistans [ohm, 5 % tolerans], spänning över givaren [V, minst 5 % tolerans]
-40 3288,9 3,10
-35 2478,4 2,77
-30 1883,7 2,43
-25 1443,7 2,10
-20 1115,4 1,79
-15 868,5 1,51
-10 681,2 1,27
-5 538,2 1,06
0 428,2 0,88
5 342,9 0,73
10 276,4 0,61
15 224,1 0,50
20 182,8 0,42
25 150 0,35
30 123,7 0,29
35 102,6 0,24
40 85,5 0,20
45 71,6 0,17
50 60,3 0,15


Annars kanske följande manual ger dej vägledning i hur du kalibrerar utegivaren:
[länk]

På sidan 31 läser jag:
För att få tillgång till nivå 3, skall all tre knapparna på manöverpanelen hållas intryckta i ca 5 sekunder.
De menyparametrar som förekommer här gäller systemets grundinställningar och bör endast ändras resp. ställas in
av person som har kunskap om vad som händer i systemet vid eventuell ändring.

Därefter på sid 35 står följande:
[bild]
fint! Tog mig in i menyn och hittade massvis med spännande saker!!

ändrade nu ute till -2 RL -2 vv -2, är det korrekt? Går jag vidare i menyn så visar nu ute -12 istället för tidigare -10 vad betyder RL -2 och vv -2? Ska de lämnas oförändrade på 0?
ska jag lämna kal.rum orörd då det kanske e innegivaren?
mer info från meny 3;

VV 47 (44)
Vvtid 20min

Värmestop 18c
Vpintervall 20

hysteres VP 7c
Hysteres ts 15c

VV ts 55 (50)c

toppvstop 60c
TVintervall 14

TS 6
ShuntP 60s

är dessa värden bra?
 
Har bara justerat utetemp, för den visade 2 grader fel.
Men hur vet du att RL och vv visade fel, skulle nog undvika att röra dem såvida du inte har mätt upp vad returledning värme och vv har i verklig temp?
Jag hade bara justerat utetempen så den visar vad verklig temp är ute och inte rört något annat.
Så du kan ställa tillbaka RL och vv till 0, vad jag skulle gjort.

Växelventil, kommentera för det låter som du jobbar med värmesystem.

Jag justerade in systemet när det var nytt, för de som installerade hade inte riktig koll så värmepumpsforumet hjälpte mig för 20 år sedan. Har också justerat lite vid byte av element, men bara någon fintrimning.
När det blev kompressorbyte var det en duktig person som kollade värden och gav lite tips utifrån att den nya kompressorn var lite effektivare.
 
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
RL är väl returledningsgivaren. Den skulle du väl inte peta på? Ställ tillbaka den till 0 är mitt tips.

Du borde komma åt tre olika givare:
  • UTE (Utegivare)
  • RL (Returledning)
  • VV (Varmvatten)
Om du upplever/kan mäta dej till att utegivaren visar fel ska du ändra UTE. Inget annat.

Som sagt, resistans-tabell finns för utegivaren, så det är ju rätt lätt att bara mäta upp resistansen med ett mätverktyg. Du ska ju få ett värde enligt min inklistrade tabell nedan.

Känner du att du har fel på andra givare så här är motstånden för alla tre givarna:
Resistans-tabell för värmepumpsgivare med värden för utetemperatur, rumstemperatur och framledning/returledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: https://doczz.net/doc/6956042/thermia-värmepump-eko-classic-installationsanvisning - sidan 8
 
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
Fasting65 Fasting65 skrev:
RL är väl returledningsgivaren. Den skulle du väl inte peta på? Ställ tillbaka den till 0 är mitt tips.

Du borde komma åt tre olika givare:
  • UTE (Utegivare)
  • RL (Returledning)
  • VV (Varmvatten)
Om du upplever/kan mäta dej till att utegivaren visar fel ska du ändra UTE. Inget annat.

Som sagt, resistans-tabell finns för utegivaren, så det är ju rätt lätt att bara mäta upp resistansen med ett mätverktyg. Du ska ju få ett värde enligt min inklistrade tabell nedan.

Känner du att du har fel på andra givare så här är motstånden för alla tre givarna:
[bild]
Källa: [länk] - sidan 8
nu har jag ändrat tillbaks värdet för RL och VV, nu är skillnaden mellan FL och Retur normala (klåfingrig). Nu är det -13 ute och det visar även pumpen, vi ser redan skillnad på innertemperaturen

rumbör 21 kurva 38. Inomhus är nu 19,9 (var 19,4 innan). Jag vill ha minst 20,5 för att inte frysa. Jag ändrar kurvan om något dygn ifall det inte räckte med att kalibrera givaren?
 
Ja, får du inte upp den värme du önskar efter alla justeringar du gjort, så behöver du höja kurvan ett steg.
 
Fasting65 Fasting65 skrev:
Ja, får du inte upp den värme du önskar efter alla justeringar du gjort, så behöver du höja kurvan ett steg.
är det tre steg på kurvan per 1 grad inomhus eller är det 1:1?
 
Jag skulle ta ett steg i taget och sedan vänta minst ett dygn.
 
  • Gilla
Fasting65
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag skulle ta ett steg i taget och sedan vänta minst ett dygn.
äntligen! Kurva 40 rumbör 21 och nu har vi stadigt 20,7 inomhus. Stegade upp till 41 just precis då vi vill ha stadigt 21c. Ingen tillsats har gått in alls sedan ni hjälpte mig att ändra integralen! :)

Utegivaren stämmer också fortfarande med verklig temperatur efter kalibrering. Där vi upplever det kallast är i det stora rummet med stora dragiga fönster, ska bli spännande att se resultatet efter fönsterbyte, förhoppningen är att vi kan bibehålla 21c men strypa kurvan.
 
För oss gjorde fönsterbyte skillnad i inomhusklimat, fönster från 60 byttes för 2-3 år sedan. Har ingen koll om det påverkar energiförbrukning men visst kallras försvann så skönare.
Fönstren i sovrummen fick spaltventiler, tre öppningsbara fönster blev fasta och två gamla altandörrar blev "helglas" där en var pardörr. Bryr mig inte om förändring i ev. energibesparing utan bättre känsla inne är det viktiga.
 
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
Hej! Nu är det töväder kring 0c och vi har nu stabilt 21c och vid kallare så är det ca 21,6. Mycket nöjd. Vet inte ifall kalibrering av utegivaren hjälpte något? Rumbör. 21 kurva 39 samt knäckt kurvan vid +5 och 0 ingen tillsats alls heller. Förra vintern vid 0an så hade vi kretin 19c inomhus. Otroligt trögt hus, som ni sa. Är det dåligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tycker du det är skönt och vad ni vill ha i temp så är det perfekt!
Kolla att du håller dina 6-8 graders skillnad på utgående värme och returledning.
Och så skulle jag åtminstone fixa inkommande tempgivare på köldbärare, bra att veta vad man har från borrhålet och om du kan ta ut lite till det med en större pump den dagen du behöver byta. Lite surt om den lägger av på sommaren och du inte har något att gå på när du ska beställa en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.