Hej!

Jag har en liten fundering. Jag ändrade igår läget på min BVP från 2001 till Drift Auto från läget "bara VP" och nu upplever vi att huset är varmare med rumbör 20 kurva 40. Är det avsaknaden av elpatron i läget "bara VP" som är osaken? Vad mår pumpen bäst utav, med eller utan elpatron?

Ska vid utebyte av pump i framtiden köra på en större pump dvs ca 10KW för att kunna köra driftläge auto men minska driften med hjälp av tillsats?
 
Du bör köra auto för att om jag minns rätt så toppar inte vp med rätt temperatur på varmvattnet på en sådan här äldre vp. Och att det blir varmare är utifrån att med enbart VP så klarar inte vp hålla temperaturen när det blir kallt. En ganska normal installation från 2001. För själva vp har det ingen betydelse.
 
J JD1170E skrev:
Hej!

Jag har en liten fundering. Jag ändrade igår läget på min BVP från 2001 till Drift Auto från läget "bara VP" och nu upplever vi att huset är varmare med rumbör 20 kurva 40. Är det avsaknaden av elpatron i läget "bara VP" som är osaken? Vad mår pumpen bäst utav, med eller utan elpatron?

Ska vid utebyte av pump i framtiden köra på en större pump dvs ca 10KW för att kunna köra driftläge auto men minska driften med hjälp av tillsats?
Numera finns två olika tekniker för bergvärmepumpar, on/off-styrd eller varvtalsstyrd.

Fördelen med varvtalsstyrd är att behovet av tillsatsvärme är minimal eller ingen alls, nackdelen är en högre investeringskostnad.

En on/off-styrd behöver tillsatsvärme och bygger på enklare teknik och har en lägre investeringskostnad.
 
G
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Numera finns två olika tekniker för bergvärmepumpar, on/off-styrd eller varvtalsstyrd.

Fördelen med varvtalsstyrd är att behovet av tillsatsvärme är minimal eller ingen alls, nackdelen är en högre investeringskostnad.

En on/off-styrd behöver tillsatsvärme och bygger på enklare teknik och har en lägre investeringskostnad.
Stämmer bara vid nyinstallation och i de fall kalla sidan (berghålet, sjö eller jord) kan tillhandahålla tillräckligt med energi. En on/off kan dimensioneras så man inte behöver tillsatts men då gärna med större vattenmängd på varma sidan tex acctank och eller stora radiatorer, och självklart bra på kalla sidan, en varvtalsstyrd kan behöva tillsats om den är underdimensionerad och eller kalla sidan är dålig.
Till äldre borrhål kan det vara svårt att inte köra tillsats då hålet begränsar.
 
  • Gilla
Boende45 och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Stämmer bara vid nyinstallation och i de fall kalla sidan (berghålet, sjö eller jord) kan tillhandahålla tillräckligt med energi. En on/off kan dimensioneras så man inte behöver tillsatts men då gärna med större vattenmängd på varma sidan tex acctank och eller stora radiatorer, och självklart bra på kalla sidan, en varvtalsstyrd kan behöva tillsats om den är underdimensionerad och eller kalla sidan är dålig.
Till äldre borrhål kan det vara svårt att inte köra tillsats då hålet begränsar.
Ja men en on-off utan tillsats blir aldrig ekonomiskt attraktiv.

Att borrhålet ska dimensioneras efter energiuttaget är tämligen självklart men givetvis bra att tillägga.

Ja om man underdimensionerar något måste detta hanteras på något annat sätt, väldigt självklart även det.
 
G
Fast i denna fråga gäller det en befintlig BVP anläggning där pumpen kanske kommer att bytas på lite sikt och då finns ju redan kalla sidan, BVP, allstå befintligt hål.
 
G OMathson skrev:
Fast i denna fråga gäller det en befintlig BVP anläggning där pumpen kanske kommer att bytas på lite sikt och då finns ju redan kalla sidan, BVP, allstå befintligt hål.
Ja det finns såklart ett hål. Vad är det du menar, att det inte går att dimensionera om hålet om så önskas?
 
G
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja det finns såklart ett hål. Vad är det du menar, att det inte går att dimensionera om hålet om så önskas?
Vad jag hört då borrar man extremt sällan i gamla hål, stor risk att fastna. I tätbebyggda områden går det inte alltid att "klämma in fler" heller, gäller tyvärr för mej.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Tack för svar. När jag kollar integralen så är den i skrivande stund på -41 grader sen i nästa meny så står det ngt i stil med VP 60 min TS 600 min. Kan jag ändra hur tillsatsen ska gå i driftläge auto?
 
Men vi vet ju inte vad ts har för värden i pumpen och inställningar i den, bara att det känns varmare dagen efter skifte från vp till auto.
Eller hur värmesystemet är intrimmat.
180 m på en 7,5 kW från 2001 är en hyfsad hållängd.
Så här skadar nog inte med en genomgång av dagens förutsättningar.
 
Detta blir tredje vintern i huset, och jag har alltid kört på driftläge "Bara VP" . Kurvan har jag ändrat till och från, men just nu står den på 40 och rumbör 20. Med Driftläge Auto så upplever vi nu att innetempen är mycket mer komfortabel än när jag hade samma förutsättningar på driftläge "Bara VP". Denna komfortökning stavas i detta fall tillsats?

Jag ska till våren byta ut samtliga radiatorventiler då vissa är i plast och har torkat sönder. Nya fönster + dörrar monteras nu vecka 1 med U-värde 0,9, mina befintliga är kopplade 2-glas från 1963, kommer detta fönsterbyte medföra att vi kommer kunna sänka kurvan/rumbör på pumpen för att få billigare driftskostnader?

Hur kan jag NU ändra värden i pumpen så att tillsatsen ej går lika ofta som i defaultläget? Min önskan vore att optimera driftläge auto men samtidigt inte tappa tillsatsen.. Är Rumbör 40 Kurva 38 ett första steg?

Edit; Givarna för brinevätskan är felande, så dessa värden kan vi ej utgå ifrån. Jag har ej en givare inomhus, utan bara en utegivare. Förbrukning två personer 144m2 + 75m2 källare i Västernorrland Mellan Sundsvall och Ö-vik ligger på årsbasis 10700kwh.

Oftopic; Solceller 10.2KwP + Batteri på 12kwh driftsätts nu i mellandagarna. Elbilen har hittills på 80mil förbrukat 110Kwh, så på årsbasis lär ju den addera 2-3kKwh.
 
G OMathson skrev:
Vad jag hört då borrar man extremt sällan i gamla hål, stor risk att fastna. I tätbebyggda områden går det inte alltid att "klämma in fler" heller, gäller tyvärr för mej.
Så kan det vara och absolut en bra synpunkt att ha med sig.
 
J JD1170E skrev:
Tack för svar. När jag kollar integralen så är den i skrivande stund på -41 grader sen i nästa meny så står det ngt i stil med VP 60 min TS 600 min. Kan jag ändra hur tillsatsen ska gå i driftläge auto?
Du ska först läsa in dig på vp innan du börjar ändra något, t.ex. temp i köldslinga, värmeslinga, differens i in resp ut, etc.
Du ska först kontrollera grundinställningar.
Och även att inga element, om du har termostater, har ventiler som fastnat eller har fasta inställningar av ventiler.
Tänk värmesystem där värmepumpen är en del.
 
A AndersS skrev:
Du ska först läsa in dig på vp innan du börjar ändra något, t.ex. temp i köldslinga, värmeslinga, differens i in resp ut, etc.
Du ska först kontrollera grundinställningar.
Och även att inga element, om du har tetmostater, har ventiler som fastnat eller har fasta inställningar av ventiler.
Tänk värmesystem där värmepumpen är en del.
Jag har försökt att utläsa dessa värden, men då givarna är felande (säkert varit så i många år) så har jag inte så mycket att gå på där... Samtliga radiatorer är nyligen luftade samt ventilerna har jag motionerat upp (1 hade faktiskt hängt sig sedan förra vintern) men nu är det full och bra värmestrålning från samtliga.
 
Om givarna i pumpen är felaktiga får ju även pumpens automatik felaktiga värden.:D
Så det bör du fixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.