Hej!
Jag har en liten fundering. Jag ändrade igår läget på min BVP från 2001 till Drift Auto från läget "bara VP" och nu upplever vi att huset är varmare med rumbör 20 kurva 40. Är det avsaknaden av elpatron i läget "bara VP" som är osaken? Vad mår pumpen bäst utav, med eller utan elpatron?
Ska vid utebyte av pump i framtiden köra på en större pump dvs ca 10KW för att kunna köra driftläge auto men minska driften med hjälp av tillsats?
Jag har en liten fundering. Jag ändrade igår läget på min BVP från 2001 till Drift Auto från läget "bara VP" och nu upplever vi att huset är varmare med rumbör 20 kurva 40. Är det avsaknaden av elpatron i läget "bara VP" som är osaken? Vad mår pumpen bäst utav, med eller utan elpatron?
Ska vid utebyte av pump i framtiden köra på en större pump dvs ca 10KW för att kunna köra driftläge auto men minska driften med hjälp av tillsats?
Du bör köra auto för att om jag minns rätt så toppar inte vp med rätt temperatur på varmvattnet på en sådan här äldre vp. Och att det blir varmare är utifrån att med enbart VP så klarar inte vp hålla temperaturen när det blir kallt. En ganska normal installation från 2001. För själva vp har det ingen betydelse.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Numera finns två olika tekniker för bergvärmepumpar, on/off-styrd eller varvtalsstyrd.J JD1170E skrev:Hej!
Jag har en liten fundering. Jag ändrade igår läget på min BVP från 2001 till Drift Auto från läget "bara VP" och nu upplever vi att huset är varmare med rumbör 20 kurva 40. Är det avsaknaden av elpatron i läget "bara VP" som är osaken? Vad mår pumpen bäst utav, med eller utan elpatron?
Ska vid utebyte av pump i framtiden köra på en större pump dvs ca 10KW för att kunna köra driftläge auto men minska driften med hjälp av tillsats?
Fördelen med varvtalsstyrd är att behovet av tillsatsvärme är minimal eller ingen alls, nackdelen är en högre investeringskostnad.
En on/off-styrd behöver tillsatsvärme och bygger på enklare teknik och har en lägre investeringskostnad.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Stämmer bara vid nyinstallation och i de fall kalla sidan (berghålet, sjö eller jord) kan tillhandahålla tillräckligt med energi. En on/off kan dimensioneras så man inte behöver tillsatts men då gärna med större vattenmängd på varma sidan tex acctank och eller stora radiatorer, och självklart bra på kalla sidan, en varvtalsstyrd kan behöva tillsats om den är underdimensionerad och eller kalla sidan är dålig.Darling McFluff skrev:Numera finns två olika tekniker för bergvärmepumpar, on/off-styrd eller varvtalsstyrd.
Fördelen med varvtalsstyrd är att behovet av tillsatsvärme är minimal eller ingen alls, nackdelen är en högre investeringskostnad.
En on/off-styrd behöver tillsatsvärme och bygger på enklare teknik och har en lägre investeringskostnad.
Till äldre borrhål kan det vara svårt att inte köra tillsats då hålet begränsar.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ja men en on-off utan tillsats blir aldrig ekonomiskt attraktiv.G OMathson skrev:Stämmer bara vid nyinstallation och i de fall kalla sidan (berghålet, sjö eller jord) kan tillhandahålla tillräckligt med energi. En on/off kan dimensioneras så man inte behöver tillsatts men då gärna med större vattenmängd på varma sidan tex acctank och eller stora radiatorer, och självklart bra på kalla sidan, en varvtalsstyrd kan behöva tillsats om den är underdimensionerad och eller kalla sidan är dålig.
Till äldre borrhål kan det vara svårt att inte köra tillsats då hålet begränsar.
Att borrhålet ska dimensioneras efter energiuttaget är tämligen självklart men givetvis bra att tillägga.
Ja om man underdimensionerar något måste detta hanteras på något annat sätt, väldigt självklart även det.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vad jag hört då borrar man extremt sällan i gamla hål, stor risk att fastna. I tätbebyggda områden går det inte alltid att "klämma in fler" heller, gäller tyvärr för mej.Darling McFluff skrev:
Men vi vet ju inte vad ts har för värden i pumpen och inställningar i den, bara att det känns varmare dagen efter skifte från vp till auto.
Eller hur värmesystemet är intrimmat.
180 m på en 7,5 kW från 2001 är en hyfsad hållängd.
Så här skadar nog inte med en genomgång av dagens förutsättningar.
Eller hur värmesystemet är intrimmat.
180 m på en 7,5 kW från 2001 är en hyfsad hållängd.
Så här skadar nog inte med en genomgång av dagens förutsättningar.
Detta blir tredje vintern i huset, och jag har alltid kört på driftläge "Bara VP" . Kurvan har jag ändrat till och från, men just nu står den på 40 och rumbör 20. Med Driftläge Auto så upplever vi nu att innetempen är mycket mer komfortabel än när jag hade samma förutsättningar på driftläge "Bara VP". Denna komfortökning stavas i detta fall tillsats?
Jag ska till våren byta ut samtliga radiatorventiler då vissa är i plast och har torkat sönder. Nya fönster + dörrar monteras nu vecka 1 med U-värde 0,9, mina befintliga är kopplade 2-glas från 1963, kommer detta fönsterbyte medföra att vi kommer kunna sänka kurvan/rumbör på pumpen för att få billigare driftskostnader?
Hur kan jag NU ändra värden i pumpen så att tillsatsen ej går lika ofta som i defaultläget? Min önskan vore att optimera driftläge auto men samtidigt inte tappa tillsatsen.. Är Rumbör 40 Kurva 38 ett första steg?
Edit; Givarna för brinevätskan är felande, så dessa värden kan vi ej utgå ifrån. Jag har ej en givare inomhus, utan bara en utegivare. Förbrukning två personer 144m2 + 75m2 källare i Västernorrland Mellan Sundsvall och Ö-vik ligger på årsbasis 10700kwh.
Oftopic; Solceller 10.2KwP + Batteri på 12kwh driftsätts nu i mellandagarna. Elbilen har hittills på 80mil förbrukat 110Kwh, så på årsbasis lär ju den addera 2-3kKwh.
Jag ska till våren byta ut samtliga radiatorventiler då vissa är i plast och har torkat sönder. Nya fönster + dörrar monteras nu vecka 1 med U-värde 0,9, mina befintliga är kopplade 2-glas från 1963, kommer detta fönsterbyte medföra att vi kommer kunna sänka kurvan/rumbör på pumpen för att få billigare driftskostnader?
Hur kan jag NU ändra värden i pumpen så att tillsatsen ej går lika ofta som i defaultläget? Min önskan vore att optimera driftläge auto men samtidigt inte tappa tillsatsen.. Är Rumbör 40 Kurva 38 ett första steg?
Edit; Givarna för brinevätskan är felande, så dessa värden kan vi ej utgå ifrån. Jag har ej en givare inomhus, utan bara en utegivare. Förbrukning två personer 144m2 + 75m2 källare i Västernorrland Mellan Sundsvall och Ö-vik ligger på årsbasis 10700kwh.
Oftopic; Solceller 10.2KwP + Batteri på 12kwh driftsätts nu i mellandagarna. Elbilen har hittills på 80mil förbrukat 110Kwh, så på årsbasis lär ju den addera 2-3kKwh.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Du ska först läsa in dig på vp innan du börjar ändra något, t.ex. temp i köldslinga, värmeslinga, differens i in resp ut, etc.J JD1170E skrev:
Du ska först kontrollera grundinställningar.
Och även att inga element, om du har termostater, har ventiler som fastnat eller har fasta inställningar av ventiler.
Tänk värmesystem där värmepumpen är en del.
Jag har försökt att utläsa dessa värden, men då givarna är felande (säkert varit så i många år) så har jag inte så mycket att gå på där... Samtliga radiatorer är nyligen luftade samt ventilerna har jag motionerat upp (1 hade faktiskt hängt sig sedan förra vintern) men nu är det full och bra värmestrålning från samtliga.A AndersS skrev:Du ska först läsa in dig på vp innan du börjar ändra något, t.ex. temp i köldslinga, värmeslinga, differens i in resp ut, etc.
Du ska först kontrollera grundinställningar.
Och även att inga element, om du har tetmostater, har ventiler som fastnat eller har fasta inställningar av ventiler.
Tänk värmesystem där värmepumpen är en del.