Det är ingen bra lösning. För att klara de invändiga höjderna måste pulpettakets lägsta del vara vänd mot bef huset.
 
J justusandersson skrev:
10 meter är ganska långt. Man måste antagligen låta ränndalen falla åt två håll.
J justusandersson skrev:
Man bygger en ränndal genom att lägga in ett svagt triangelformat lutande plan som man beklär på lämpligt sätt beroende på taktäckning. Bifogade skiss illustrerar principen. En lösning som jag ritat många gånger. Att integrera tillbyggnadens tak med ena halvan av det befintliga husets och ge det en annan taklutning avråder jag bestämt ifrån. Det är ett säkert sätt att sänka utseendet (och värdet) på hela projektet.
[bild]
I det här läget måste du sätta utseendet främst.
Alt 2 då, där jag vänder pulpeten, ser ju bättre ut i alla fall. Här kan jag ju ha vattenavrinning från befintliga huset "intakt". Dock får jag ju en del som inte får nån avrinning. Det som porlar längs fasad. Lägger sig sen på taket under, eller hur jag ska förklara. Dock mkt mindre vattenmängder? Är detta nåt som kan fungera? Kan man få hängrännan att integrera i pulpetens vägg och därmed bli "tät"?
 
C Chris888 skrev:
Dock får jag ju en del som inte får nån avrinning.
Det förstår jag inte. Pulpettakets avrinning sker ju mot den nya ränndalen.
 
En lösning är att bygga en separat huskropp med separata tak,
och lägga tillbyggnaden cirka en meter ifrån huvudbyggnaden.
Och koppla ihop dem med en liten tamburdel.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Rickard.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En lösning är att bygga en separat huskropp med separata tak,
och lägga tillbyggnaden cirka en meter ifrån huvudbyggnaden.
Och koppla ihop dem med en liten tamburdel.
Ja exakt, varit inne på det jag med. Men då ökar ytan jag behöver bygga. Jag ”tappar” en hel yttervägg. Jag
får fundera på det alternativet igen.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
[länk] ungefär såhär tolkade jag det som och det är väl beprövat. Men jag trodde inte det skulle gå pga takhöjden.
Nej precis, fungerar ej.
Argh.... Jag får fundera vidare.
 
Kanske är helt klarlagt men det kändes som om det blev lite missförstånd om justusanderssons förslag och förklarande bild.
Så här tolkade jag det, överdrivet och färglagt.
Färglagd 3D-skiss av ett byggnadsförslag med markerad del i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett överdrivet färglagt enkelt hus med markerad takvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just det, om man bortser från överdriften!
 
  • Gilla
magnus_n
  • Laddar…
Finns det anledning att oroa sig för snö med pulpetens lägsta höjd mot tak?
 
Absolut. Samtidigt är det enklare att fånga upp den så nära väggpartier.
 
Funderar på uterum och altanen är redan byggd varför pulpetens lägsta punkt måste bli mot huset.

Har ngn en bild nära tillhands på ett uterum med pulpettak på en 1.5 plans sjuttiotalsvilla där lägsta punkten på pulpeten är närmast huset?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Vi har en sådan lösning med tak som lutar mot varandra. Papptak och även papp i "vinkeln", ca 10 m långt. På båda sidor fångas vattnet upp av hängrännor som går ut till husets gavlar. Eftersom detta är de enda hängrännorna på hela huset har vi extra stora sådana. Fungerat utmärkt förutom vid enstaka, ihållande störtskurar.
 
  • Gilla
Chris888
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.