Du får kolla om interimistiskt slutbesked "duger", inte självklart.

Har du haft ngn. kontakt med kommunen om hur "pragmatiska" de kan tänka sig att vara i frågan?

Vi har precis byggt ut fritidshuset, kombinerat bygglov och attefallsutbyggnad. Den kommunen var otroligt pragmatisk, behövde inte ens be om det, "man får egentligen inte göra så här, men det tycker vi är dumt".
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du får kolla om interimistiskt slutbesked "duger", inte självklart.

Har du haft ngn. kontakt med kommunen om hur "pragmatiska" de kan tänka sig att vara i frågan?

Vi har precis byggt ut fritidshuset, kombinerat bygglov och attefallsutbyggnad. Den kommunen var otroligt pragmatisk, behövde inte ens be om det, "man får egentligen inte göra så här, men det tycker vi är dumt".
Tänk vad mycket det kan skilja mellan kommuner. Vår kommun är 0 pragmatiska, inget är okej och det är paragrafrytteri hela vägen. På ett sätt förstår jag det, det är en stor kommun och man behöver tänka enhetligt. Men då ska man inte heller trycka in en punkt i protokollet för startbesked om att vi som byggherre ska tänka på miljön och materialåtgång. Att riva/flytta en provisorisk vägg och göra om ett arbete med transport fram och tillbaka belastar miljön en del, dubbelmoral helt enkelt.

Vi har kommit en bit i bygget (stomresning nästan klar) och jag har ställt frågan till inspektören om vilka krav de önskar vara uppfyllda för interimistiskt slutbesked, får ser vad de svarar men gissar på något diffust.
 
Förstår problematiken i och med att ska bebyggas med takterrass ovanpå. Det finns inte 15 andra kvadratmeter i huset som går att "spara" till efter ett interimistiskt slutbesked som är mindre kostsamt att bygga efteråt?
För interimistiskt slutbesked så behöver du kunna leva i huset och göra det utan säkerhetsrisker. Det vill säga kunna duscha, tvätta och laga mat samt se till att barn inte fara illa, det vill säga ha det viktiga hällskyddet på plats och låsbart medicinskåp. Om det går att få någon del så pass färdigt utan att entreprenören behöver avetablera sig borde kostnadsökningen inte bli lika dramatisk.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Uppskattar alla era input!

Försökt den vägen, plattan och slingor är klar. Fick inte bygglovet igenom när vi skickade in ritningar med enklare väggar och tak.
Taket ovan utgörs av en terass på övervåningen. Halva terrassen kan pga tillbyggnaden inte byggas heller. Lägger upp en bild så ni ser hur det ser ut när det är helt färdigt (dvs ej bygglovsritning).
Du kan alltid rita in en platta på bygglovet och ange altan, om just den delen strular.
 
I igelkotten82 skrev:
Förstår problematiken i och med att ska bebyggas med takterrass ovanpå. Det finns inte 15 andra kvadratmeter i huset som går att "spara" till efter ett interimistiskt slutbesked som är mindre kostsamt att bygga efteråt?
För interimistiskt slutbesked så behöver du kunna leva i huset och göra det utan säkerhetsrisker. Det vill säga kunna duscha, tvätta och laga mat samt se till att barn inte fara illa, det vill säga ha det viktiga hällskyddet på plats och låsbart medicinskåp. Om det går att få någon del så pass färdigt utan att entreprenören behöver avetablera sig borde kostnadsökningen inte bli lika dramatisk.
Bra tanke men kan tyvärr inte göra så, hade förmodligen komplicerat till det än mer. Noterar angående int. slutbesked. Väntar in svar från kommunen, men som jag förstått det behöver det inte vara helt klart utan man lever med anmärkningar och sedan kan allt åtgärdas inför slutbesked.
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Tänk vad mycket det kan skilja mellan kommuner.
Ja inte bara att de var pragmatiska. Jag skickade in bygglovsansökan och bygganmälan om attefallsdelen sent en söndagskväll till deras e-.tjänst. Dagen efter ringer de kl 18, jag missar samtalet. Då kommer det mail vid 20 tiden med synpunkter på min måttsättning. Jag hade medvetet skippat mått från tomtgräns, för bef. huset står 2m fel och är vridet i förhållande till bygglovet från 70 talet.

Nu gjorde jag om situationsplanen och mätte in huset på flygbilder från lantmäteriet, skrev hur jag gjort och "duger det"?

Dagen efter direkt på morgonen var allt "godkänt". Men vi hade 4 kvm överyta på bygglovsdelen, så det behövdes grannehörande som tog 2 veckor, sedan fick vi bygglovet beviljat på kvällen, och startbesked för attefallsdelen en kvart senare. Så egentligen 3 dagars handläggning, trots att jag fick komplettera.

Vid ett inledande möte frågade jag lite försiktigt vilken nivå de ville ha på konstruktionsritningar. "för en så här liten tillbyggnad tittar vi inte på konstruktion, det är upp till dig att det håller, någon KA behövs inte".

Och när det var dags för slubevis en e-blankett där jag fick kryssa i en ruta om att jag följt bygglovet, Slutbevis både för bygglovet och attefallsdelen ett par timmar senare.

Fullkomligt fantastisk servicenivå.
 
  • Wow
Drömmenomhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.