Hur stort pannrum skall man ha :D
 
Hej.

Jag har byggt ett dubbelgarage på 60 m2 och skall ha pannrum i enna hörnet,Kulverten till huset är 16 m lång och finns på Rinkaby rör. Visst den kostar 600 kr med moms, men hur hadde ni tänkt att värma garaget, med elelement så blir det ganska dyrt i längden, det var detta som fick mig att satsa på kulvert,Garaget kostar lätt en 3000 till 5000 kr att värma upp med el så på några år så har kulverten betalat sig.

Det fins en fördel till, Jag vet att man skall ta luften utefrån men jag har gjort det möjligt att ta luften via garaget ,det kommer att vara riktigt tort och fint där.bilarna kommer att torka på nolltid.

Har köpt en gammal 20 kw airotemp för snabbupvärmning av garaget.Normalt två element som skall hålla plusgrader.


MVH PUTTE.
 
Putte1:

Om jag var dig så skulle jag inte ta förbränningsluften från garaget. Se ovanstående inlägg med luftsluss mellan pannrum och garaget = brandkrav.

Skulle det hända något (t.ex. brand) och du skulle behöva "anlita" försäkringsbolaget, så tror jag inte de skulle vara speciellt intresserade att betala ut någon ersättning till dig om du hämtar förbränningsluften direkt från garaget........
 
Nästa tanke då, vad händer om man råkar ha en dunk bensin i garaget som börjar läcka.
Eller bara så enkelt att man meckar med en bil och det rinner ut bensin.
Som de flesta vet så är det bensin ångorna som brinner och de i kombination med en panna är någ ingen bra ideé.
 
Hej.
Jag är väl medveten utav det,baxi skall ha 3 st 20 cm ventiler i väggarna och det har jag men jag har gjort så att jag har möjlighet och under kontrolerade former öppna så att jag tar luften från garaget och därigenom ventilera garaget, när pannan är i drift.

Jag har sluss så man kommer in i pannrumet genom att gå in i garaget ,skulle bensin eller liknande läcka så kommer man att känna detta.Sedan kommer nog slussen att stå öppen för att avge spilvärme ibland.

MVH PUTTE.

 
Hej!
Ang fråga # 2:
Kolla Ecoflex från www.wirsbo.se, 0223-380 00.
En superb produkt för att förbinda flera enheter/husbyggnader. Finns med ett/två/fyra ledare för ett/tvårörssystem.
För bästa pris kolla med Rinkaby rör i Skåne.
MVH
Tony
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.