Just på 80-talet fanns en uppsjö av varianter av anslutning av takarmaturer det var också då som det blev vanligt med takdosor (kopplingsdosor) i anslutning till armaturen också i villor. En variant som fanns var ett doslock med ett hål där man drog ut FK och sedan satte dit en vanlig lampkontakt. Samtidigt fanns också doslocken med inbyggd kontakt.
I praktiken köper man ju en lampa som är snygg. Sedan får man fixa anslutningen på bästa sätt. Tyvärr är verkligheten inte alltid anpassad till regelboken :)
 
Mikael_L skrev:
Abbe B.
Jag misstänker att säljarna på något visst vis har begått något slags brott mot överlåtelseregler.
Jag kan inte tänka mig att det är "tillåtet" att överlämna huset med ett oklart och farligt elsystem, om det vid visning och vid kontraktsskrivande har varit korrekt (dvs med fast anslutna armaturer och/eller lampkontaktdon).

Om det sen är någon fråga ni orkar driva är ju en helt annan sak. Precis som du säger så kanske det kostar mer i möda och jobb än att bara själv fixa detta.
Ja nu har jag pratat med säljaren och det var ingen upplyftande upplevelse. Han tyckte inte det var ett dugg konstigt att ha lösa sladdar hängande från lamputtag. Så såg det ut överallt menade han(!). Å andra sidan erkände han att huset vi köpte av honom var hans första egna boende och att han dessförinnan bott hemma hos mamma... Herregud. Nej, det känns som att vi inte riktigt orkar med att driva det här mitt i alla andra problem (som dessutom är betydligt kostsammare, såsom badrumsrenoveringar, byte av elpanna etc. Dessa kostnader var vi ju däremot medvetna om när vi flyttade in.)

Som grädde på moset hade dom gjort flyttstädningen själva och följaktligen missat hur mycket som helst, det var stopp i handfaten, diskmaskinen i köket fungerade inte (och var dessutom från -97 och inte 2009 som dom hade uppgivit). Diskmaskinen hävdade han förresten bestämt att den måste vi själva ha förstört när vi satte på den eftersom den hade stått oanvänd i de 3 år som dom hade bott i huset... Oklart dock hur vi skulle ha startat upp diskmaskinen korrekt.

Sådär, nu har jag gnällt klart... ;-)

Mikael_L skrev:
Väljer du att ta tag i detta själv så kan du fixa det själv. Det är möjligen lite närmare gråzonen, men inte längre in än att du kan fixa det själv med gott samvete.
Men du ska också veta vad du gör, och känner du tveksamhet över det så kan du ta hjälp av någon som kan.
Eller ta lite bilder på hur det ser ut nu och lägg upp här så hjälper jag/vi dig.
Det bästa är om du kan montera ett lampdoslock med uttag, eller ett utanpåliggande lamputtag.
Ev blir det endast ett uttag hängande på sladdarna direkt.
Jag återkommer garanterat med frågor när jag har tittat närmare på sladdhärvorna. Känns som att jag har en del att lära på det här området.

Mikael_L skrev:
Och välkommen till forumet, förresten.
Tack!
 
Mikael_L
Abbe B skrev:
Jag återkommer garanterat med frågor när jag har tittat närmare på sladdhärvorna. Känns som att jag har en del att lära på det här området.
Ja det där är ju inget svårt (troligtvis iaf).
Men så fort det har med starkström, trycksatt vatten eller eldstäder osv att göra är det ju lite skönt med att få lite hjälp och "övervakning" (alltså att någon kollar av lite) om man inte har gjort det förut.
 
Det var samma sak när vi köpte vårt hus. Sockerbitar som hängde och saker som handdukshängare osv var nedplockat.
Trådar från lampor i taket är inget problem just hos oss då vi har så högt till tak så man inte ens av misstag kan nå dem... för min del så var det bara så att jag skrattade åt dårarna och fixade det jag ansåg vara behövligt.

Så de menar att de har haft en diskmaskin i huset de har bott i under 3år men ALDRIG använt den eller testat den?
Har hans mamma kommit över och diskat åt honom då så att han inte behövt bekymra sig?


Jag hade nog satt mig på tvären mest för att den jäveln ljuger och döljer saker för att luras och komma undan.
Hade det varit för att han inte visste bättre hade det inte varit lika illa, det kan jag ha överseende med men lögner på det viset är ju bara lågt...
 
Jag hade ringt och pratat med mäklaren och bett denne ta säljaren i örat. Mäklaren ska se till att en affär följer regelverket, och ska inte enbart vara på säljarens sida.

Diskmaskinen tror jag att ni formellt inte kan säga något om även om säljaren fulat. Att undersöka åldern på vitvarorna faller inom undersökningsplikten och är rätt enkelt (man kan kolla typbeteckningarna) och en vitvara som är äldre än 5 (eller var det 10) år som går sönder räknas som normalt slitage, dvs går den sönder innan tillträdet så får köparen stå för det själv.

Är man missnöjd med städningen måste säljaren få chans att åtgärda felen, man kan inte komma och klaga i efterskott (formellt alltså).
 
Fast monterade armaturer hör till huset, det brukar vara köksbelysning, klädkammare, tvättstuga, bad, toalett. I övriga rum ska det sitta lamputtag. Man får inte lämna takdosor "öppna" och det hjälper inte att sätta på tex toppklämmor på ledningarna. Det måste dit ett "lock" för att uppnå dubbla skyddsbariärer.
 
peternicklas
Hur godkänt är det då med att röret kommer ner genom taket och ut kommer 2 kablar? På dessa sitter sedan den gamla typen av lampkontakt, rund med stift och som är gängad ihop. En del gör ju så att man tar bort denna för att den inte får plats i lampans skyddslock och ansluter direkt till en kopplingsplint på lampan.
 
  • Gilla
Dankzell
  • Laddar…
På den tiden man gjorde så var det godkänt och då är det så även i dag, på 80 talet var det inte godkänt med rörutlopp i andra fall än om man skulle ansluta en armatur fast
 
Läge för TS att lära sig koppla in lampor tycker jag. Som tidigare skrivits är dagens moderna armaturer slimmade så det kan bli trångt med plats för honkontakt eller lamputtag. Införskaffa spänningsprovare, kunskap och en skruvmejsel är mitt råd.

Vad som gäller juridiskt vet jag inte men jag har nog lite svårt att se att förre innehavaren behöver montera någon snabbanslutning om det inte funnits tidigare. Ta lite bilder annars.
 
Redigerat:
I ett hus från 80 talet SKA det finnas lamputtag monterade ELLER fast monterade armaturer
 
Ja, och det kommer det göra när TS skruvat upp sina lampor?

Annars någon lämplig paragraf han kan hänvisa till?
 
Man tar knappast med sig annan fast utrustning när man flyttar som spis, kyl, dörrar mm. TS ska KRÄVA att få dom ditsatta.
 
elmont skrev:
Man tar knappast med sig annan fast utrustning när man flyttar som spis, kyl, dörrar mm. TS ska KRÄVA att få dom ditsatta.
Lite olika beroende på land, i Tyskland tar man i princip allt flyttbart med vad jag förstått.

Men nu är detta troligen Sverige, och har den som bodde där innan tagit spisen och kylen med sig utan överenskommelse ska dessa naturligtvis ersättas!
 
De som bodde där tidigare kanske var från Tyskland :)
 
Tror Norge är ungefär samma sak.
Vet min syster var och köpte på sig en massa vitvaror i Sverige innan hon flyttade till Norge.
Exakt vad det var som inte ingick vet jag inte men jag vet jag tyckte det var konstigt då det var en hyresrätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.