-RB- skrev:
Och nu var det dessutom fiber som skall ner.
Ja det stämmer men jag ville korrigera/kommentera det felaktiga svaret, därav fortsatt OT.

Andy78 skrev:
Fibern påverkas väl inte av elkablar?
Exakt, därav min editering att fibern ibland hängs tillsammans med blank högspänningsledning.
 
Ett av skälen att inte köra plogen i samma dike är att det kan bli dyrt att skala av andras dragningar som i detta fall.
Lag finns det inte som stödjer deras påstående men de är skyldiga att ersätta elbolaget för skadorna som med stor risk kommer att ske, därav blev svaret att de inte får göra det, miss i vokabuläret inget annat. Om kunden låter entreprenören bli friskriver så kommer de att gräva där kunden vill, vill jag nästan lova. Frågan är bara om du som kund vill betala kostnaderna att reparera en eventuell skada.
 
Monouchi skrev:
Fast vad man vill och en lag är ju olika saker.
På avtalet hade vi kommit överens om att fibern skulle dras där elkabeln låg.
När du skriver "låg" ligger inte det någon kabel där nu?
Att samgräva är inga problem, problemet kan vara att eftergräva, vid samgrävning kan man lägga ner hur många rör,slangar som helst, att komplettera i ett fullt dike är riskabelt, det går inte att se om de andra rören ligger som sig bör.
 
O
På kabelstegar brukar man undvika att blanda. jag tänkte inte på att fiber inte var känsligt! Där hade jag fel alltså!
Jag har för mig att teorin stämmer det jag sagt :)
Se helt ute cyklar är jag inte:p
 
Jo, du är helt ute och cyklar i inlägg nr12, även om man skulle dra en EKLK eller liknande för RS232-signal så undviker man att dra den tillsammans med lågspänningskablarna. Det har ingenting med vilken högsta spänning kablarna tål utan det har att göra med störningsrisker.

När det gäller enkelisolerad tråd så gäller det att all tråd måste minst vara klassad för den hösta förekommande spänningen i dom trådar som finns i röret/kanalen/etc.

Alltså två helt skilda anledningar!
 
Felformulerat av mig, det ligger en elkabel där.

Ok, så rätt och slätt så är de lata/snåla och försöker dra en fuling för att slippa gräva vid en elkabel.
Dragningen finns inritad på karta i kontraktet där elkabel var utmarkerad, är inte detta kontraktsbrott?
 
O
Demmpa skrev:
.......
När det gäller enkelisolerad tråd så gäller det att all tråd måste minst vö ara klassad för den hösta förekommande spänningen i dom trådar som finns i röret/kanalen/etc.

Alltså två helt skilda anledningar!
Tja... Jag envisas.... Jag var inte helt ute å cyklade... De skrev du själv nysss:p
Dock var jag lite väl svamlande... Och har nog druckit lite för mycket mellanmjölk... :)
Eftersom jag svamlade lite väl mycket så blev det som vanligt.... Jag missar att folk inte är tankeläsare...:p
 
Monouchi skrev:
Felformulerat av mig, det ligger en elkabel där.

Ok, så rätt och slätt så är de lata/snåla och försöker dra en fuling för att slippa gräva vid en elkabel.
Dragningen finns inritad på karta i kontraktet där elkabel var utmarkerad, är inte detta kontraktsbrott?
Om dragningen finns inritad i avtalet med elkabeln känd och de nu vill dra någon annan väg är det inte enligt avtalet. Det vet de också, och kör antagligen med rövaren att det är olagligt för att i någon mån rättfärdiga avtalsbrottet.

Men dels är det som sagt inte olagligt (du har ju dessutom kollat med nätägaren) och dels är det de som är sakkunniga om ev. andra (egna) begränsningar och policys och skulle bevakat detta redan när avtalet skrevs.

De får handgräva helt enkelt. För så länge som de inte talar sanning om orsaken kan du ju inte förhandla med dem.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Om du har avtalat med fiberleverantören att fibern ska dras samma väg som elkabeln, så är det det som gäller. Om grävaren vägrar, så får du ta det med fiberleverantören som du har avtal med. Om de vidhåller grävarens åsikt tycker jag att du endera kan häva avtalet eller bli kompenserad.
 
Hos mig ligger fiber i elkabel, dvs 6 trådar. 3fas, nolla, och jord plus fiber i ett och samma kabel fram till elskåpet.
 
Vad är det för kabel? den har jag aldrig hört talats om, det lät ju helt katastrofalt ur installation och service synpunkt.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
tommib
Monouchi skrev:
Felformulerat av mig, det ligger en elkabel där.

Ok, så rätt och slätt så är de lata/snåla och försöker dra en fuling för att slippa gräva vid en elkabel.
Dragningen finns inritad på karta i kontraktet där elkabel var utmarkerad, är inte detta kontraktsbrott?
Som jag sa tidigare misstänker jag att de planerat för kabelplog eller liknande. Normalt gäller handgrävning inom 1m från utsatt kabel, dvs de måste handgräva hela vägen (eller betala för att de kör av elkabeln). Om det är en lång väg blir det dyrt. Därför försöker de slippa och hänvisa till "lag". Precis som Ingper säger så är det deras problem och de kände till förutsättningarna när avtalet skrevs. Om de inte förlägger fibern där det är avtalat bör du kompenseras.

Sen kan ju hela grejen fördröja din fiberuppkoppling, så man får kanske vara lite pragmatisk, men att fibern inte skulle få ligga tillsammans med elkabeln är helt fel.
 
  • Gilla
Monouchi
  • Laddar…
bYkICr skrev:
Hos mig ligger fiber i elkabel, dvs 6 trådar. 3fas, nolla, och jord plus fiber i ett och samma kabel fram till elskåpet.
Menar du att fibern är kombinerad i kabeln eller att elkablarna går i samma rör som fibern?
 
Fiber med duct är kombinerade med elkabeln som en enhet med fiberdelen som kärna. Inget konstigt med det passar bra vid nyanläggning av områden.
 
Okej intressant har du något e nummer på en sådan?

Skulle vara kul att se hur den är uppbyggd, hur man gör vid ev stopp när man blåser osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.