Gör husleverantören rätt när tillämpningen av indexuppräkning sker på följande sätt?
Husmoduler för entréplanet levererades i början på februari 2008 och 90% av huspriset fakturerades då, exklusive indexuppräkningen, som gäller från november 2007. Överplanet byggs på plats och övertagande sker den 4 april 2008 varefter återstående 10% skall faktureras. Därutöver tillkommer indexuppräkningen, som omfattar 100% av beloppet räknat från november 2007 ända fram till april 2008, trots betalning av 90% redan tidigt i februari 2008.
 
Om jag kommer ihåg rätt gäller MT74 för husleverans och inte entreprenaderna. Det borde väl därför vara mest logiskt att det räknades upp till till feb 2008? Men frågan är - vad står det i avtalet?
 
Det är ett entreprenadavtal med husleverantören och denne åberopar MT74 (citat): Om Statistiska centralbyråns "Prisindex för monteringsfärdiga trähus, MT74" utvisar ett förhöjt prisläge skall det avtalade priset höjas i motsvarande mån. Basmånad är därvid den månad när fastprisperioden utgår och slutmånad när den i Leveransavropet avtalade tillträdesdagen infaller. Eventuell indexuppräkning meddelas och faktureras först i samband med tillträdesdagen (slut citat).
Det jag undrar över är om husleverantören/entreprenören gör rätt när han uppindexerar HELA kontraktssumman från basmånaden fram till tillträdesdagen oavsett att 90% av kontraktssumman betalats redan 2 månader före tillträdesdagen.
 
Rimligen kan det ju inte vara så, eftersom husleverantören valt att säkra en stor del av beloppet långt tidigare än så.

Prata med dem och förklara det orimliga i deras beteende. Jag vet inte vilken storlek på pengar det handlar om, och hur mycket det därmed är värt att bråka, men det borde väl finnas någon där som kan inse det horribla i den beräkning de har gjort.
 
Tack för visat intresse säger jag till er båda två som svarat ... MEN här gäller det att få fram vad MT74 föreskriver om husleverantörens lagliga rättigheter. Man lyssnar inte på vad som kan anses rimligt utan vad man med laga rätt kan göra. Tyvärr har jag misslyckats att via Google få fram formuleringarna och föreskrifterna i MT74 för att själv läsa mig till vad den som tillämpar MT74 har rätt att göra.
 
Kolla kontraktet. Där borde det stå något om indexuppskrivning. Alternativt kan det finns i AA05 (Allmänna avtalsvillkor för köp av monteringsfärdigt husmaterial 05).
 
Tack, ni som visat intresse för att ge mig synpunkter mot bakgrund av rubriceringen av mitt ärende. Tyvärr har det inte kommit in något svar som direkt talar om för mig var eller hur jag ska komma åt texten i MT74 för att själv kunna bedöma mina möjligheter att ge husleverantören en "match". Därför gör jag med detta inlägg ett nytt försök att "blåsa liv" i frågeställningen om min husleverantörs tillämpning av MT74.

Nuläget är att husleverantören ännu inte skickat mig den slutgiltiga fakturan på indextillägget. Slutbesiktningen är avklarad och Garbo-besiktningsmannens godkännande har medfört att jag betalat de återstående 10%, som husleverantören kräver när tillträde skett ... vi har fått nycklarna till huset.

Min gissning är att så snart månadsindex för april 2008 blivit känt så får jag en avslutande faktura på indextillägget. Vidare vet jag att fakturan omfattar ett indextillägg räknat på hela huspriset från november 2007 t.o.m. april 2008 oavsett att jag betalat 90% av huspriset redan i början på februari 2008. Hänger någon med i mina beskrivningssvängar?

Nog sjutton måste det väl finnas någon i detta Forum som varit med om något liknande!? Är det rimligt och vedertaget att indexuppräkningen för mars-april görs på HELA huspriset utan hänsyn till betalningen av 90 % redan i början på februari?
 
Hej,
Håller med dig om att det låter helt skevt. Om man läser på TMF:s hemsida så kan man läsa följande angående MT74 och hur det ska beräknas. Observera dock att det verkar som om det är en dispositiv lag så jag antar att man kan avtala något annat.

Slutpris = (Avtalat pris x leveransmånadens index) / Basmånaden index.

Det betyder ju att enligt TMFs sätt att tolka MT 74 så ska du betala index för tiden mellan fastpris periodens utgång och leveransmånadens index. Att sedan indexera redan levererat material verkar ju orimligt. Är det nu skrivet så i avtalet borde man väl kunna hävda att det är orimligt? Konsumenten brukar ju ha starkt skydd...

Är husleverantören inte ansluten till TMF så behöver de kanske inte bry sig om deras tolkning... Länk till sidan:

http://www.tmf.se/BinaryLoader.aspx...nName=Content&PropertyName=Files&ValueIndex=0
 
Tack käre Lukas!

Din länk gav mig äntligen det svar jag efterlyst sedan länge, nämligen texten i "Prisindex för monteringsfärdiga trähus MT74".
I nuläget är förhållandet att husleverantören av någon för mig okänd anledning ännu inte genomfört indexjusteringen för de slutgiltiga 10% jag betalat in. Leverans och tillträde till huset blev klart den 14 april.

Tilläggas bör att husleverantören, som är stor inom branschen, har betydande ordningsproblem när det gäller avslut.

Med vänlig och tacksam hälsning från "soeren"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.