Hepp!

Kan någon som vet förklara hur MT74 fungerar och regleras? Vi skrev på att indexet skulle regleras 2008/11 men efter att husleverantören sinkat och godkännt så har de ändrat till 2008/09. Vi fick inflyttning till 20081001!!!! Alltså inte en chans att inte slippa undan en indexökning!?
:confused:
 
Om statistiska centralbyråns "Prisindex MT74" utvisar ett förändrat prisläge skall det avtalade priset höjas eller sänkas i motsvarande mån.

Undra om det någonsin sänkts??

Om ni skrev på för 2008/11 skulle jag bli ganska sne att det är ändrat! Det ni skrev på gäller, var ni 2 som var med och skrev på så är det solklart. Ta kontakt med er säljare så ordnar det sig säkert. Tycker det verkar konstigt att man har ett index som slutar innan bygget är tänkt att vara färdigt!!
 
Det ni skrev på gäller, var ni 2 som var med och skrev på så är det solklart.
Japp vi var två, jag och sambon!
 
Jag hänger inte riktigt med... Har husföretaget ändrat på ett underskrivet avtal?
 
Tog fram tipex och körde kopiator...;)
 
Jag tror att uppräkning skall ske om leverens sker efter 2008/09 så det viktiga är när huset levereras och inte när det är inflyttning.
 
Index, både MT 74 (för byggsatser) och E 84 (för entreprenader) fungerar enligt följande:

I kontraktet avtalas om en basmånad. Denna inträffar, enligt kontraktsvillkoren, ett antal månader efter kontraktsmånaden. Denna tid, kallas fastprisperioden, brukar vara mellan sex månader och ett år. Olika för olika tillverkare.
Detta anges i kontraktets "fasta" villkor.
Naturligtvis får inte basmånaden ensidigt ändras i efterhand.

När sedan leverans/fakturering av lyft sker uträknas skillnaden mellan indexet för leveransmånaden och basmånaden. Avtalsbeloppet skall räknas upp/ner med samma procentsats som indexförändringen. Vid entreprenad med flera lyft skall varje lyft beräknas för sig.
Vid användandet av index E 84 skall beloppet på vilket indexet beräknas vara 90 % av kontraktsbeloppet, för MT 74 hela beloppet.
 
Tack för all info! Just nu väntar vi på säljaren och vad han har att säga om det hela... han skulle återkomma och erkände att så kunde de ju inte göra... Vi får se vad som händer:rolleyes:.
 
Igår blev vi erbjudna kompensation........ 14000:-..... Tycker att det är vi som står för risken att det blir dyrare och säljaren som (vanligt) gör en bra affär på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.