baljbalj skrev:
2. Brickorna 6st/m² kostnad =?
Brickorna behöver du ej. Jag upplever att spikläkt och distanser är mer än tillräckligt för att hålla skivorna på plats. Några stycken kan vara bra att ha för att hålla dem på plats tills spikläkt är uppe, men det går ju även att lösa på andra sätt.
Ta in offert från minst två olika lokala byggvaruhus på allt material(isolering, skruv, spikläkt, panel, färg, etc), så skall ni se att priset sjunker betydligt och sen kan ni förmodligen lämna tillbaka om allt ej går åt.
 
Jag har sadeltak och kallvind. Isolerar man husets gavlar ända upp till taket eller ska man sluta där vinden börjar och bara regla? Spelar det någon roll förutom några extra skivor isolering?
 
Normalt brukar det väl inte vara isolerat på vindsgavlarna. Om det är någon fördel eller nackdel kan jag dock inte svara på. Jag tro inte jag ska isolera ändå upp då jag inte vill ha varmare på vinden. Detta för att förhindra snösmältning på taket. Men för allt trä på vinden är det väl ingen nackdel om det blir varmare.

/Mats
 
S
det underlättar att ha brickorna. speciellt om du sätter tjocka skiver eller om du arbetar själv
 
Jo så klart, men fyller dom någon funktion sedan man reglat. Annars behöver man ju inte sätta upp fler än vad som behövs för att hålla skivan till dess reglarna kommit upp. Eller är det så att dom ska sitta där för att hålla isoleringen dikt emot underlaget.

En annan undran är hur långt emellan varandra reglarna ska sitta. Jag lyckas inte hitta info om det på tillverkarsidorna.

/Mats
 
S
på jobb sätter man precis som det skall va. men privat skulle jag bara satt så att skivan hålls på plats.

cc60 på reglerna
 
SBH skrev:
på jobb sätter man precis som det skall va. men privat skulle jag bara satt så att skivan hålls på plats.

cc60 på reglerna
Tack tack!

Har du någon erfarenhet av olika fabrikat av skivorna? Jag har kollar på Paroc som har 70 mm och på Isover som har 80 mm. Tycker 70 känns mer lagom. En del verkar ha vindpapp på ena sidan medan andra har någon glasfiberbeläggning.

/Mats
 
Redigerat:
S
lite beroende vad du skall ha på väggen. men panel cc60
 
Ja vanlig stående träpanel med ribb.

/Mats
 
Ja man vill inte att skivorna "säckar" och lägger sig mot panelen efter några års miljöpåverkan. Men det får man väl känna sig fram till när man monterar. Hellre några brickor för mycket så man sover gott...

Då hur jag ska montera ändrar sig typ varje dag ju mer jag funderar på det (ca 140m²) så är detta dagsnoteringen:
1. 80mm västkustskiva. Fästs med 6st brickor/m² och en skruv 110mm.
2. Distanshylsor CC-600mm vertikalt och horisontellt.
3. Distanshylsor runt gavel, fönster, högst uppe och nere osv utöver detta.
4. Vertikal spikregel cc-600mm typ 10x45mm (eller 10x70) för liten vertikal luftspalt. Blir även runt fönster och gavel. Fästs med 1 eller 2 120mm skruv.
5. Horisontella spikreglar (som jag tänker fasa av med bordssågen för att vatten ska rinna mot panel och inte bakåt) 22x70, 28x70 eller 34x70 cc-600mm runt fönster, dörrar och uppe och nere. Fästs med skruv 2st 160mm.
6. Bottenbrädor (färdigmålade med olja, grund och ett lager färdigfärg om det finns) 22x170mm, 1cm spalt i mellan. Fästs med skruv 48-60mm, 1st/0,6m bräda (i mitten) alt. 1st/1,2m bräda.
7. Lockläkt färdigmålat 22x60 (om det finns annars 22 eller 16x45). Fästs med 1skruv 75-90mm (i mitten så skruven går i spalten mellan bottenbrädor) per 0,6m lockläkt.
8. Spika en regel (se till att den är rak) längst ner på panelen och mha den cirkelsåg jag vill köpa kapa en droppnäsa längs hela panelen i nederkant.
9. Byta en del, flytta en del fönster, montera foder och fönsterbleck uppe och nere (mha plåtslagare tror jag).
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Hur har det gått med er tilläggs isoleringar? Har det blivit någon besparing/avbetalnings tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.