Gammal tråd, förmodligen stendöd, men jag gör ett försök. :rolleyes:

Ni har redan gjort det jag precis lägger min panna i djupa veck för, nämligen ska man lägga in vattenburen golvvärme eller endast radiatorer.

Har 170 mm mineralull i golvet, avfuktare och plast, men funderar också på cellplast under trossbotten.

Vad är er erfarenhet efter några år:

* Var det värt att lägga in golvvärme, blev det varmare golv eller läckte mycket nedåt?
* Satte ni in cellplast? Som ett helt "tak" eller bara mellan reglarna?
* Med facit i hand, skulle ni lagt in golvvärme igen, eller skulle ni satt radiatorer?
* Blev det ekonomiskt billigare med vattenburen golvvärme?

Tacksam för svar och att få erfarenheter från er som redan gjort jobbet!
Det är väldigt uppskattat :)
 
McTornberg skrev:
Gammal tråd, förmodligen stendöd, men jag gör ett försök. :rolleyes:

Ni har redan gjort det jag precis lägger min panna i djupa veck för, nämligen ska man lägga in vattenburen golvvärme eller endast radiatorer.

Har 170 mm mineralull i golvet, avfuktare och plast, men funderar också på cellplast under trossbotten.

Vad är er erfarenhet efter några år:

* Var det värt att lägga in golvvärme, blev det varmare golv eller läckte mycket nedåt?
* Satte ni in cellplast? Som ett helt "tak" eller bara mellan reglarna?
* Med facit i hand, skulle ni lagt in golvvärme igen, eller skulle ni satt radiatorer?
* Blev det ekonomiskt billigare med vattenburen golvvärme?

Tacksam för svar och att få erfarenheter från er som redan gjort jobbet!
Det är väldigt uppskattat :)
Jag kan inte svara på vattenburen golvvärme och de delarna, men jag satte cellplastskivor hela vägen som ett "tak" i trossbotten och det är ljust, fräscht och riktigt trevligt att gå ner i krypgrunden nu. Blev riktigt nöjd med den lösningen och det är otroligt lättsamt när man ska göra rörgenomföringar eller annat.

I hallen min har jag elektrisk golvvärme och bara som komfortvärme, men det är också det skönaste stället att stå på i hela kåken förutom framför braskaminen. Jag har ingen annan värmekälla i hallen, utan resten av värmen kommer från luftvärmepump och allmän inomhustemperatur, men i och med att golvet har komfortvärme så upplever man den delen av kåken som varm.

Jag kommer att göra samma sak i badrummet som jag ska renovera nu, bygger om hela golvbjälklaget med frigolit underst och givetvis golvvärme. Nästa hus jag köper/renoverar bli det golvvärme i precis alla rum.
 
  • Gilla
Biggahius
  • Laddar…
Mugmaz wanegardh skrev:
Jag har 50mm cellplast under mitt bjälklag.
Torrt och fint i krypgrunden.
Hej,
Jag är lite nyfiken hur det gick med denna isolering? Har du vanligt trä blindbotten ovanför cellplast eller utan direkt mineralull?
Har det blivit lukt problem/röta efter?
Tack på förhand!
 
S Sonmez skrev:
Hej,
Jag är lite nyfiken hur det gick med denna isolering? Har du vanligt trä blindbotten ovanför cellplast eller utan direkt mineralull?
Har det blivit lukt problem/röta efter?
Tack på förhand!
Jag kan bara svara för min egen krypgrund, men jag har en sorptionsavfuktare som håller grunden torr och fin. Skruvade cellplast som blindbotten (100 mm skivor, skruvade med 120mm skruv och bricka) och lade glasfiberullen direkt ovanpå, mellan bjälkarna. Ljust och fint i krypgrunden och än så länge inga spår av möss eller annat. Är väl 7,5 år sedan jag skruvade upp de första skivorna och allt ser lika fint ut nu. Jag vet dock inte hur det hade sett ut om jag haft gnagarproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.