Med ett FTX så skapar man ett visst undertryck i huset just för att minimera att "fuktig" inomhusluft läcker ut genom väggarna. Och naturligtvis vill man ha så mycket som möjligt av luften genom värmeväxlaren, inte minst för att fuktig luft som "smiter" ut genom väggar kan kondensera inne i väggen med ev isbildning och fuktskador som följd.
 
Det behövs ingen plast, men självklart måste väggar, tak & golv, dörrar, fönster och genomföringar vara täta. Det ska de vara oavsett FTX el inte. Annars har man ett dragit och onödigt energikrävande hus.

Gamla hus drevas täta. (Även nya lämpligen. Plasten lär inte hålla tätt i evigheter.)
 
Förstår att du är i ett svårt val.
Det bästa blir såklart om du lyckas få dit plast längst in, men om du nu inte kan det så är det inget självklart val.
Hur du än gör så kommer det nog bli bra ur ventilationsperspektiv.
Frågan är också om plasten kommer göra någon direkt nytta - dessa nya väggar kanske ändå är tätare än golv, tak, fönster mm. Har du tänkt göra något åt dessa andra delar också?
 
Ja, alltså vårt hus är ju inte urgammalt, från 70. Och dag är det relativt tätt, när vi kör köksfläkten får vi såpass undertryck att vi behöver öppna ett fönster. Men jag tror vindpappen bidrar till att det är så tätt, tjärpapp är ju tätt. Därmed vill jag byta ut den mot något med samma egenskap. t-vind super hade en luftgenomsläpplighet på <= 0.01 m3/m2 och det är det lägsta jag hittat hittills men det är svårt att jämföra med idag.

Det jag fått höra är att det är svårt att balansera ftx'en så man behåller rätt undertryck. Men ser ju på forumet att många här bytt till ftx i äldre hus och jag har svårt att tro att alla öppnat upp samtliga innerväggar för att sätta plast (men det vet jag inget om såklart). Men det med att det är svårt att balansera kanske gäller ännu äldre hus än mitt.

Vi kommer isolera vinden, bygga ut 50 kvm och därmed blir det så att vi byter alla fönster. Vi har källare under.
 
Jag har installerat FTX i vår gamla skånelänga (äldsta delarna +100 år). Var inga problem för luftflödeskillen att balansera flödena mellan olika ventiler. Frånluftsfläkten drar lite mer än tilluftsfläkten.
Hur över-/undertryck ser ut rum för rum i huset vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.