Hus med fasadtegel behöver ett visst värmeläckage för att minska risken för frostsprängningar i fasaden. Vad jag hört skall man inte tilläggsisolera inifrån i såna konstruktioner. Om det redan är gjort kan det vara värt att hålla koll på vad som händer.
Fukten kommer inifrån och plasten bör täta mer än frigoliten, så det kan ju gå.
 
Haj!
Jag har just registrerat mig för att kunna skriva här. Att det blir just i denna gamla tråd beror på att den nästan berör min fundering.

Vi har köpt ett hus i Småland som är byggt 1929. Fasaden består av fattiglappar (asbestcementskivor "Eternit"). Ytterväggarna är tunna så jag skulle tro att de består av Eternit, stående spikläkt, kanske en vindpapp av något slag, stående plank ca 35mm och liggande plank, kanske i omvänd ordning, samt en porös träfiberskiva "Tretex" med spännpapp.

Jag funderar nu på att tilläggsisolera invändigt i ett rum till att börja med. Jag fick en idé att sätta upp en cellplastskiva, 40 eller 50 mm, och därefter en spån-/OSB-/plyfa-skiva som jag skruvar med långa skruv genom cellplasten och Tretexen in i planken. Därefter en renoveringsgips.

Vad tror ni om detta?
 
Ingen som har några tankar?

Nåväl, vi har nu varit uppe vid huset en gång till och börjat riva lite i det som varit ett skafferi och som skall bli en del av ett badrum. Jag kan se att väggen består av eternit+bärläkt+70mm spontade bräder+Tretex+spännpapp och tapet.

Jag funderar nu på att lägga till 45mm Hunton Flex träfiberskivor från Barrolin AB. Jag tänker då skruva dem med en 12mm plyfaskiva och en tunn gips på den som jag antingen tapetserar eller målar. Alltså inga reglar mellan befintlig vägg och plyfaskivan.

Kan detta fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.