Vet inte om jag är ute o seglar nu men räknas inte snedtaket som vägg i de delar som ligger under (nedanför) vindsgolvet? Om så är fallet så ska väl ångbromsen ända ut till sponten i höjd med vindsgolvet? Beroende på om du har takfotsventilation i botten på snedväggen naturligtvis, men det antar jag du inte har eftersom du idag har spån där och tänker ersätta det med ekofiber.
 
Noseone skrev:
Sätt in en kamin å elda, håll skorstenen varm.
Jag hade faktiskt sotaren på besök igår för att kontrollera skorstenen för kommande kamin-installation men han trodde inte murstocken skulle bli speciellt varm eftersom jag har rektangulär stålpipa inuti och bara kommer elda lite då och då. Dessutom eldar man ju mest mitt i vintern när fukten inte borde vara nåt stort problem (torr luft utomhus).


Men jag får väl börja bygga landgångar, tvätta bort mögel, bygga sarg runt vindsluckan, städa (t.ex rensa bort gamla getingbon) m.m. som går att göra oberoende av vad det blir för typ av isolering senare så hoppas jag att det kommer fler bra synpunkter i tråden. :)
 
Intressant påpekande! Det kanske inte är nödvändigt med ångbroms där då. Det skulle ju vara skönt att slippa, men någon skada kan det väll inte göra? Enligt entrepenören som jag tänkte anlita så är det dock önskvärt med ångbroms även i snedtak: http://dalatrafiber.se/los-ull-thermocell/forberedelser/
Jag tänkte inte ersätta det gamla spånet uten ersätta det, men det spelar ingen roll för det här resonemanget.
 
Du behöver ångbromsen! :)
 
Ritade upp en snabb bild för att visa hur jag tror att mina snedtak ser ut:

337114-vind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt. Min vind har ingen takfotsventilation och därmed ingen vindavledare. Hela snedtaket är fyllt med sågspån ända upp till råsponten.
 
Läste på hemsidan och tror vi pratar lite olika snedtak. Jag trodde du menade att du har ett mansardtak där snedtaket är en del av rummet på våningen under vinden och endast är ett litet uppstick på vinden och sedan övergår till ett vanligt tak. I det fallet så tror jag inte man behöver ångbroms i "väggdelen" utan lägger den ut mot sponten i vindsgolvshöjd. Kanske ute o seglar nu men i mitt gamla hus med självdrag så finns det ingen ångbroms i de gamla väggarna och ser ingen vits med att lägga det i snedtaket på våning 2 när det inte finns i resten av väggen.
 
Mitt tak ser ut som på Abrahamssons bild förutom takfotsventilationen. Jag tror att det är viktigast med ångbroms under isoleringen på vindens golv eftersom trycket från luften inne i huset är störst där iom att varm luft stiger. Mot snedtaken borde trycket bli mindre, men inte obefintligt och därför tror jag att det är bra, men inte nödvändigt, att ha ångbroms där med. Att sedan fortsätta i väggen där den övergår till vertikal tror jag inte heller är helt fel om man kommer åt och har en huskonstruktion som tillåter det. Observera att det är många "tror" i inlägget. Med tanke på att ångbromsen är hygroskopisk så borde det inte kunna bli särsklijt fel även om man lägger in lite onödigt mycket ångbroms. Men det är ju onödigt jobba och den är ju inte billig heller.
 
Är det inte tvärt om? På vintern när luften på vinden är kall kan den bära mindre fukt och fäller ut kondens? På sommaren när det är riktigt varmt på vinden så kan luften hålla mycket större mängd fukt.

Abrahamsson skrev:
Jag hade faktiskt sotaren på besök igår för att kontrollera skorstenen för kommande kamin-installation men han trodde inte murstocken skulle bli speciellt varm eftersom jag har rektangulär stålpipa inuti och bara kommer elda lite då och då. Dessutom eldar man ju mest mitt i vintern när fukten inte borde vara nåt stort problem (torr luft utomhus).


Men jag får väl börja bygga landgångar, tvätta bort mögel, bygga sarg runt vindsluckan, städa (t.ex rensa bort gamla getingbon) m.m. som går att göra oberoende av vad det blir för typ av isolering senare så hoppas jag att det kommer fler bra synpunkter i tråden. :)
 
Robban66 skrev:
Är det inte tvärt om? På vintern när luften på vinden är kall kan den bära mindre fukt och fäller ut kondens? På sommaren när det är riktigt varmt på vinden så kan luften hålla mycket större mängd fukt.
Precis så är det, det kan jag intyga. Hade ett rejält isskägg på råsponten i vintras när det var -20 ute.
 
Abrahamsson skrev:
Dessutom eldar man ju mest mitt i vintern när fukten inte borde vara nåt stort problem (torr luft utomhus).
Robban66 skrev:
när luften på vinden är kall kan den bära mindre fukt
Luften är ju torr om den bär mindre fukt. Det är väl inte tvärtom?
 
På vintern när luften är kall klarar den inte av att bära särskilt mycket fukt. Så när varm och fuktig inomhus-luft letar sig upp på vinden och kyls ned, fälls fukten ut som kondens och det blir blött. Därav iskägg, fukt, mögel m.m.
 
Luften inne är torr på vintern men när den läcker upp på vinden och kyls av så kan den inte bära ens den fukten och kondens fälls då ut. Det heter ju RELATIV luftfuktighet :)
När luften är 20 grader är den torr eftersom den innehåller lite fukt i förhållande till vad den kan bära vid den temperaturen men när den kyls stiger RF och den "blir blöt". Utan att någon fukt tillkommit på vägen.
 
Jo, det är ju ett sätt som det kan bli fuktigt på. Fast här var det ju torr uteluft det skrevs om.
 
Absolut komplettera med byggfolie. Mycket troligt att bjälklaget läcker. Annars blir det värre efter tilläggsisoleringen, eftersom att vinden blir kallare. Skaffa mätare typ hygrometer, termometer och håll koll på vinden efter arbetet. Att rekommendera rätt ventilation kan ingen göra. Man får "prova" sig fram.

Att du samtidigt installerar Ftx är också en bra förutsättning för en frisk vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.