Hello igen, har gått en tid och det har stått stilla på vinden. Men hösten närmar sig och det kommer bli bygg säsong. Hur gör jag vettigast?
Elen kommer vi vilja ha i en infälld installation. Så det kommer ju skapa utrymme för isolering. Men med vad? Träfiber skivor à la Hunton? Cellulosa? Ångbroms?
Hade jag inte redan isolerat taket hade jag valt något annat än stenull idag. Men nu är det gjort så det så.
 
P Pannkaksparty skrev:
Hello igen, har gått en tid och det har stått stilla på vinden. Men hösten närmar sig och det kommer bli bygg säsong. Hur gör jag vettigast?
Elen kommer vi vilja ha i en infälld installation. Så det kommer ju skapa utrymme för isolering. Men med vad? Träfiber skivor à la Hunton? Cellulosa? Ångbroms?
Hade jag inte redan isolerat taket hade jag valt något annat än stenull idag. Men nu är det gjort så det så.
Vad är problem med stenull?
 
Det vi tänker är att huset klarat sig bra i 90 år med självdrag. Dock så eldar vi inte nu då kakelugnarna är utdömda och behöver rivas och byggas upp på nytt. Men vi blir lite oroliga av att plasta in stenull i ett friskt hus och ändra konstruktionen. Fukten behöver väll ta vägen någonstans
 
Fukten behöver inte ta vägen nån stans i den meningen, den ska bara inte föras upp på vinden. Det är temperaturdifferensen som kan fälla ut fukten från den varma inomhusluften när den kommer upp i kylan.

Ångbroms skulle funka men ångspärr är bättre eftersom den stoppar all fukttransport, ångbroms släpper ju fortfarande igenom lite genom diffusion. Båda stoppar dock all konvektion, men det gör även en konstruktion utan glipor. Det sistnämnda är det viktigaste. Isoleringstyp har ingen större betydelse.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.