Hej!

Visst kan det vara så, men nu var det nog någon vecka sedan vi eldade. Vi har legat över 0c senaste tiden här i Örebrotrakten.
Med andra ord tror jag inte gårdagens temp kom från eldning utan från huset i övrigt.

Jo, då är det ju nästan än värre med ert hus. Vi har ju trots allt 155m2 + garage och ett inrett boningsbart rum i garagebyggnaden!

Önskar att man haft ett vattenburet system, men att konvertera skulle kosta mer än det skulle smaka. Vi måste utöver våra hämska elkostnader även snart renovera badrummet och fixa ett mindre tak...å huset är redan maxbelånat.
Men man skulle ljuga om jag inte erkände att just elkostnaden fått oss i tankar om att sälja och ev flytta till lägenhet...vilken inte känns kul då barnen älskar att kunna springa ut på baksidan å leka i trädgården på sommaren...
 
Nackdelen med vårt hus (okej...en av nackdelarna hehe) är att planlösningen är allt ifrån optimal för luftvärmepump och kamin... Luften har mycket svårt att cirkulera runt i huset.
Vi har försökt råda bot på det till viss del genom att montera en riktigt bra kanalfläkt mellan 2 rum för att få värmen på nedervåningen att cirkulera mer där nere istället för att åka upp för trappen till övervåningen.

Skall tillägga att vi funderat en del på att byta innerglasen i våra fönster till isolerglas. Bytte en trasig ruta i köket mot en sådan isolerruta för 2 år sedan. Kostade 1000kr/m2 och just det fönstret gick på 1200kr inkl montering i fönsterramen.
Tyvärr visste jag då inte att sådana isolerglas skall monteras på insidan och inte som ytterglas, så effekten på just detta fönster kanske uteblev.
Enligt vad jag läst skall ett sådant glasbyte kunna sänka copvärdet på fönstret från ca 3 till runt 1,8...borde väl kunna ge en del besparingar om det gjordes på alla fönster?
 
Fönsterbyte kan absolut ge en del, men kolla gärna först med någon form av värmekamera var det egentlighen läcker.Ja, utöver vinden då som vi redan vet. Vi har fått betydligt jämnare temperatur på övervåningen efter vårt fönsterbyte, varmare på vintern och svalare på sommaren. Vi har inte haft elementen på många dagar den här vintern, luftvärmepumpen har klarat det mesta, trots tempteraturer på omkring -20, hur sjutton det nu går till.

Att byte elradiatorer vinner du inget på vad gäller elförbrukning, det säger sig självt när man tittar på fysikliska lagar: eventuella förluster avges som värme...
Det du tjänar är utseende och jämnare värme, samt vad gäller byte från 70-talselement till oljeelement, brandsäkerhet. Men ingen elbesparing.
 
Tack för alla svar!

Den första klara slutsatsen tycks vara att vi bör lägga planerna på radiatorbyte på framtiden (vilket har varit den åtgärd som vi varit närmast att genomföra hitintills) och lägga dom pengarna på tilläggsisolering av vindsutrymmen istället!

Var alldeles nyss uppe och läste av tempen på vinden, med följande resultat:

Temp ute: ca +2C
Temp inne: ca +20C
Temp vind: ca +14C

Låter det någorlunda normalt? Var ju betydligt större skillnad mot min tidigare mätning, då luckan till vinden varit öppen några minuter.

Har en liten fråga angående isolering.
Är Byggmax-isoleringen något att satsa på? 78kr/m2 för 190mm skivor låter väl inte så blodigt. Är det skillnad på isolering och isolering, eller är det samma sak som används av tex isoleringsfirmor?

Sen undrar jag om någon har ett ungefärligt pris på vad det kan kosta att få t.ex lösfiberull insprutat i ett vindsutrymme. Tänker då på kostnaden för både material och arbete. Tänker på utrymmet mellan takstolarna på utbyggnaden. Ca 50m2 är ytan det rör sig om.

Mvh Erik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.