Bob_the_builder skrev:
Ja, om du tilläggsisolerar med glas-/stenull behöver du en ångspärr invändigt. Du riskerar annars att ullen blir fuktad av kondens, vilket skulle kunna leda till mögel. ....
Kan man lägga den där ångspärren direkt mot liggtimmret om man nu isolerar allt utåt?
Känns på nåt sätt fel att häfta fast en plast direkt mot en träyta.


Jag ska nämligen isolera 95mm utåt och inget innåt på min timmerkåk. Men det blir ändå en liten regling invändigt för att få väggarna raka (nån cm bara). Är det bättre att lägga plasten direkt bakom skivan då och få lite luftspalt mellan timmret och plasten?

/Henke
 
Hej ni timmerhusägare!

Vad som ni glömmer i debatten är vilken typ av ventilation ni har i era hus.
Vanligvis i gamla hus så var det undertryck, detta såg murstocken till. Undertyck är väldigt bra då funkten dras ur väggarna och ut genom ventilationen. Den fuktiga varma inomhusluften kröp alltså inte in i väggarna och orsakade problem.
Fuktspärren i en modern vägg är ett måste eftersom i många nya hus med modern ventilation är det övertryck. Den fuktiga inneluften tryckermot väggar och tak för att lufttrycket är lägre ute. Resultatet är risk för fuktvandring in i väggar och tak!

Bygger själv ett timmerhus(gammalt som har flyttats) och kommer att isolera med ekofiber utan fuktspärr. Ekofiber är ett naturligt material och fungerar på liknande sätt som timmret. Dessutom så sprutas det i lös form och sluter tätt kring timmret, dvs inga håligheter och skarvar som glipar.

Det finns många sanningar kring detta och det är nog ingen som har helt rätt. Det skulle bli så mkt enklare då!

/Jörgen i Norrbotten
 
Tjärpapp är inte diffusionstät men däremot ett skydd mot drag, jag vill inte ha mitt hus tätt därför skippar jag plasten. Problemet är ju då att om man använder berg- eller glasull kan fukt samlas i ullen och då är något typ ekofiber att föredra som "klarar av" fuktig luft men eftersom vår renovering kommer att ta tid så blir det fort dyra centimetrar isolering om vi tar ekofiber och fyller väggarna nu och då.
Mitt resonemang är att eftersom vi sätter så lite isolering på insidan kommer ingen eller mycket lite fukt stanna i ullen. Typ som i en mellanvägg inomhus.
Det är ju att föredra att isolera på utsidan men vårt huvudmål är inte mera isolering, det får vi "på köpet".
Angående ventilation kommer vi att använda våra vedspisar rätt flitigt. Ventilationen kommer att kompletteras frånluftsfläktar för bad och kök och eventuellt någon friskluftsventil i vardagsrum o sovrum.
Nej, det är inte lätt när man ändrar på gamla beprövade kostruktioner
 
Du kan sova lugnt Matti.
Den sänkningen av temperaturen vid träet är att betrakta som närmast marginell.
 
Bob_the_builder
jorwes skrev:
Undertyck är väldigt bra då funkten dras ur väggarna och ut genom ventilationen. Den fuktiga varma inomhusluften kröp alltså inte in i väggarna och orsakade problem.
Fuktspärren i en modern vägg är ett måste eftersom i många nya hus med modern ventilation är det övertryck. Den fuktiga inneluften tryckermot väggar och tak för att lufttrycket är lägre ute. Resultatet är risk för fuktvandring in i väggar och tak!
Resonemanget låter bra, men jag tror inte det stämmer riktigt. Moderna ventilationssystem bygger på undertryck. De flesta hus som byggs har "bara" mekanisk frånluft. De har alltså en fläkt som suger ut luft från "fuktiga rum", dvs kök, bad och tvätt. Tilluften dras in via ventiler i väggar eller fönsterkarmar i torra rum, dvs sov- och vardagsrum. Övertryck kan bara uppstå i ett hus med mekanisk tilluft där frånluften är feljusterad.

Diffusionsspärren är därför just ett skydd mot diffusion, fuktvandring som beror på olika ånghalt i luftmängder. Inomhusluften innehåller mycket fukt och strävar därför att utjämna ånghalten med den torrare luften i väggen och utanför. Eftersom uteluften i synnerhet vintertid är kall och kan bära väldigt lite fukt så uppnås mättnadstrycket i värsta fall inuti väggen och kondensation sker. Mineralull tycker inte om fukt, utan den riskerar att mögla.

 
Tycker att Bob_the_builder på ett bra sätt reder ut vad som gäller, lyssna och lär !
 
Husagaren skrev:
Tycker att Bob_the_builder på ett bra sätt reder ut vad som gäller, lyssna och lär !
Jorå!

Och jag tycker att en rimligt slutsats från allt som är sagt är att så länge man VET hur väggen är konstruerad och tar detta i beaktande när man tilläggsisolerar så behöver man inte oroa sig för framtida problem. Det finns ju faktiskt standardlösningar för de flesta väggtyper som rekommenderas av bla isoleringstillverkarna.

Det handlar ju bara om att beakta några grundläggande principer kring luftens förmåga att inte kissa på sig..... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.