L
Har lite funderingar på hur jag skall göra med till och frånluft på min friggebod. Skall bygga 15 kvm med isolering. Tanken är inte att värma upp i nuläget. Förstår det som att tilluft skall sitta nedtill på ens kortsidan och frånluft uppe i andra.

Behöver hjälp med vad det är för don och ventiler jag behöver för att få bra cirkulation och rätt utrustning.
 
L
Inga tips här?
 
Beror kanske vad Boden ska användas till. Ett öppningsbart fönster om det behövs ventileras är mitt förslag för en redskapsbod.
 

Bästa svaret

L Lewdis skrev:
Har lite funderingar på hur jag skall göra med till och frånluft på min friggebod. Skall bygga 15 kvm med isolering. Tanken är inte att värma upp i nuläget. Förstår det som att tilluft skall sitta nedtill på ens kortsidan och frånluft uppe i andra.

Behöver hjälp med vad det är för don och ventiler jag behöver för att få bra cirkulation och rätt utrustning.
jag är ingen expert, men jag tänker göra precis så som du beskriver i mitt förråd. Likadant i ett kommande attefall. Detta är bara ett exempel på principen:
https://www.byggmax.se/blockventil-...oqqjlB5OX_eWjBNCi2kw4waAnAVEALw_wcB#913=14998
 
L
1977bjorn 1977bjorn skrev:
jag är ingen expert, men jag tänker göra precis så som du beskriver i mitt förråd. Likadant i ett kommande attefall. Detta är bara ett exempel på principen:
[länk]
Tänkte du köra en sådan uppe och nere eller två olika varianter beroende på vilken som är till och frånluft?
 
Tomture61
Min tanke ang självdrag i en byggnad . Krävs värme i byggnaden för att den motorn ska fungera (y)
 
Ja, fuktigheten lär ju bli samma inne som ute utan värme. På sommaren kommer ventilationen fungera bättre. Kanske klokt att hålla någon form av värme där under kalla delen av året... ?
 
Vårat 14kvm isolerade förråd har två ventiler monterade högst upp på var sin sida i förrådet. Funkat i 45 år nu utan problem.
Har ett litet oljefyllt element för att klara fryspynkten på vintern så målarfärgen inte fryser. På vintern har jag ventilerna i stort sett helt stängda och öppnar dem när våren kommer.
 
Rickard.
Även om det inte sker någon riktigt luftväxling kommer ventilerna se till att det inte är fuktigare inomhus än utomhus. Bättre än inget men definitivt ingen garanti för att det blir helt mögel fritt.
 
Tomture61
Nja , självdrag funkar mycket sämre på sommaren pga att tempskillnaden mellan ute / inne kan vara lika .

Att ventilera en kallställd byggnad vintertid kan ha sina risker .
Om utomhusluften är varmare kan klimatet i byggnaden vara kallare , fukt kondenserar då på insidan av byggnaden (blir blött på allt som är kallt i byggnaden)
 
Minimumlängd 300mm dock... jag har 150 kanske... fast det gör kanske inte så mycket i och för sig
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Minimumlängd 300mm dock... jag har 150 kanske... fast det gör kanske inte så mycket i och för sig
Det är inte så snyggt men i min friggebod så sticker ”ventilationsröret” in en bit. Värmeväxlaren är ganska lång så det går inte att korta ner röret.
 
T TMatt skrev:
Det är inte så snyggt men i min friggebod så sticker ”ventilationsröret” in en bit. Värmeväxlaren är ganska lång så det går inte att korta ner röret.
har du ”bara” den då, eller en vanlig ventil också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.