Men då har ni ju ett skapligt bra läge tycker jag, om trädägaren säger att han vill ta ned träden. Om vi antar att det handlar mest om att få energi för att göra det. Så kanske ni kan föreslå en gemensam insats (ni har ju trots allt ett visst intresse i frågan).

Om ni då erbjuder er att kontakta en trädfällare, och (i praktiken) sköta det praktiska så kanske ni kan få accept på att grannen skall betala fällningen.

Det kanske även är ett sätt att få grannen att inse hur alvarligt ni ser på situationen, utan att behöva skapa en direkt konflikt.

Det är för övrigt relativt vanligt att även den icke trädägande grannen betalar delar eller hela fällningen. Om trädägaren tycker att det är OK att fälla träden men han är inte så intresserad av att få bort dem att han är villigt att lägga ut pengar på det.
 
A
Jag läste någonstans någon jurist som uttalade sig om att det inte är helt uteslutet att trädägaren får vara med att betala. Formuleringen var ungefär att: det inte ska löna sig för trädägaren att vägra göra det själv.

Jag vet inte om det har prövats, men det kanske kan vara värt att undersöka lite närmare innan man halar upp plånboken. Det skulle också vara ett bra påtryckningmedel på trädägande grannar om så vore fallet.
 
Ett träd precis i tomtgränsen är en olägenhet därför att, som konstaterats här tidigare, rotsystemet och trädkronan breder ut sig på den angränsande tomten ganska snart. Inte bara blir det skugga och löv/barr, utan rotsystemet suger upp all näring. Skulle den angänsande tomtens ägare själv vilja plantera något på sin sida av tomtgränsen så blir det omöjligt så snart trädet är större.
 
hempularen/bra-byggare: Det lät intressant, jag misstänker nämligen att de inte är intresserade av att betala något och de tycker inte om att behöva göra något. De är egentligen inte husmänniskor om man tittar till att de inte vill bruka sina egna händer och har inte plånbok till att leja tjänster...

Själva gör vi i stort sett allt själva,både maken och jag, vi kompletterar varandra. Han bygger ställningen nu och jag målar sen huset. De träd vi tog ner, de tog vi ner själva och nu lejer vi äldsta hemmaboende sonen till att gräva upp stubbarna.

Vi har tidigare erbjudit dem att låna motorsåg, andra sågar och även fysisk hjälp av oss om det kan ske när vi båda har tid, (vi målar ju ett hus och fixar trapp etc) men de har inte nappat, det vi vet är att de MÅSTE ta ner träden för det är pilar och deras rötter växer in i deras avlopp så att de måste ha slambilen hos sig väldigt ofta. Så om det är så att de inte har råd så kanske de ändå kan tänka sig att göra ett par handtag om det skulle visa sig att de måste vara med och betala annars.

Det kanske lät som om jag bara var sur över träd som invaderar oss och att jag vill få det ur vägen och ja, till viss mån vill jag ha bort det som är på vår mark men vi är inte några "oggiga" grannar, vi tycker om att hjälpa till och låna ut det vi har lärt oss på vägen med att totalrenovera två hus och trädgårdar.

Det vi har sett av våra nya grannar kanske har fått oss att sakna våra gamla en aning, då vi ofta gjorde gemensam sak av saker och arbetade tillsammans men alla kan ju inte vara såna. Jag tycker att jag verkligen har påvisat sjuka och döda delar i träden och påpekat att vi vill ha bort det som hänger över till oss men vi har inte fått ngn respons, inte mer än att om vi vill kapa det som hänger över till oss så är det okej och det är nog så det kommer att bli om de inte vill ha hjälp med att ta ner dem helt.

Det här ska jag iaf undersöka vidare och se hur vi skulle kunna gå tillväga.

Det känns ju lite fel eller konstigt att vi betalar för grannens ansvar och avloppsproblem på något sätt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.