Jag vet att alla dessa grannfejdstrådar är tröttande, men vi får leva med att dom är outsinliga. Men här kommer en till:

En fastighetsägare i området har planterat en ek 1-10 cm in på sin tomt- får han det? Han påstår det åtminstone...

Vi övriga grannar i grannskapet är skeptiska. Den kommer ju om några år att ha grenar långt in på grannfastigheten men det verkar han strunta i fullständígt.

Får man plantera ett träd:

1. strax innanför sin egen tomtgräns?
2. exakt på tomtgräns
3. strax utanför, dvs på grannens mark

Är det bygglovsmässigt eller juridskt försvarbart att göra en sådan åtgärd? Är det etiskt försvarbart? Skulle ni göra på det sättet? Hur långt in på tomten borde han planterat sitt stora träd. ( berörd granne är ej överens, och har protesterat)

Jag vet att en häck skall placeras ca 60 cm in på den egna tomten men detta är ju ingen häck (ännu).
Suck och stön. Inget är så tärande som en alkoliserad paragrafryttare till granne.:(
 
Redigerat:
Du får plantera ett träd var du vill på din egna tomt. Däremot så får grannen kapa bort allt som kommer över gränsen, inkl. klyva stammen om så skulle behövas.

Innan grannen kapar ngt. så måste han ge trädägaren en chans att kapa själv (efterssom kapning kan ske lite olika skonsamt ur trädets synpunkt).

Ang. häcken så tror jag faktiskt inte att det är förbjudet att sätta den direkt vid tomtgränsen, men man har inte automatisk rätt att sköta den från grannens sida, därför är det en rekomendation (tror jag) att sätta den lagom långt in så att det går att sköta den.
 
  • Gilla
Gryningsflod
  • Laddar…
hempularen skrev:
Du får plantera ett träd var du vill på din egna tomt. Däremot så får grannen kapa bort allt som kommer över gränsen, inkl. klyva stammen om så skulle behövas.

Innan grannen kapar ngt. så måste han ge trädägaren en chans att kapa själv (efterssom kapning kan ske lite olika skonsamt ur trädets synpunkt).

Ang. häcken så tror jag faktiskt inte att det är förbjudet att sätta den direkt vid tomtgränsen, men man har inte automatisk rätt att sköta den från grannens sida, därför är det en rekomendation (tror jag) att sätta den lagom långt in så att det går att sköta den.
Det var ju i och för sig goda nyheter- att man får kapa inträngande grenar. Men hur är det med rotsystemet? Det kommer ju att tränga in i berörd grannes blomrabatt. Bladkronan kommer dessutom att skugga all växtlighet för berörd granne.

Skulle ni själva plantera ett så stort träd direkt mot er granne? Eller själva vilja utsättas för samma sak? Jag blir inte klok på detta beteende... Är det sunt?
 
Rapid skrev:
Skulle ni själva plantera ett så stort träd direkt mot er granne? Eller själva vilja utsättas för samma sak? Jag blir inte klok på detta beteende... Är det sunt?
Vi har en ganska stor tomt så för det första skulle jag inte behöva plantera något annat än möjligen en häck nära tomtgränsen. För det andra skulle jag antagligen inte störas av grannträd nära min gräns.

Om jag hade det trångt på min tomt skulle jag förstås prata med grannarna om vad jag vill plantera och varför det passar bäst just vid tomtgränsen.

För alla som är oroliga över att löv faller över "på fel sida" kan jag meddela att de blåser runt som de själva vill. Mina stackars grannar krattar och krattar och krattar på hösten för att få det fint inne hos sig. Och jag väntar tills alla löv har fallit innan jag gör något åt dem - under tiden har nog grannen tagit hand om 25% av mina löv...

För alla som är oroliga över att en ek ställer till besvär kan jag meddela att de växer rätt långsamt.
 
Rapid skrev:
Det var ju i och för sig goda nyheter- att man får kapa inträngande grenar. Men hur är det med rotsystemet? Det kommer ju att tränga in i berörd grannes blomrabatt. Bladkronan kommer dessutom att skugga all växtlighet för berörd granne.

Skulle ni själva plantera ett så stort träd direkt mot er granne? Eller själva vilja utsättas för samma sak? Jag blir inte klok på detta beteende... Är det sunt?

Du får kapa även rötter.

Det där med om man skulle göra det eller ej, det tycker jag beror väldigt mycket på hur tomterna ser ut i området. Dels vilka möjligheter man har på sin egen tomt, dels hur det påverkar granntomten.

Att det finns träd på villatomter får man räkna med / stå ut med. Men det finns ju mer eller mindre lämpliga placeringar.
 
Rapid skrev:
Jag vet att alla dessa grannfejdstrådar är tröttande, men vi får leva med att dom är outsinliga. Men här kommer en till:

En fastighetsägare i området har planterat en ek 1-10 cm in på sin tomt- får han det? Han påstår det åtminstone...

Vi övriga grannar i grannskapet är skeptiska. Den kommer ju om några år att ha grenar långt in på grannfastigheten men det verkar han strunta i fullständígt.

Får man plantera ett träd:

1. strax innanför sin egen tomtgräns?
2. exakt på tomtgräns
3. strax utanför, dvs på grannens mark

Är det bygglovsmässigt eller juridskt försvarbart att göra en sådan åtgärd? Är det etiskt försvarbart? Skulle ni göra på det sättet? Hur långt in på tomten borde han planterat sitt stora träd. ( berörd granne är ej överens, och har protesterat)

Jag vet att en häck skall placeras ca 60 cm in på den egna tomten men detta är ju ingen häck (ännu).
Suck och stön. Inget är så tärande som en alkoliserad paragrafryttare till granne.:(

I våran kommun ska större träd placeras minst 2 meter från tomtgränsen och mindre buskar och häckar minst 60cm.
Har du kollat med din kommun ifall dom har några regler för detta?
 
Mikael_L
d_j skrev:
I våran kommun ska större träd placeras minst 2 meter från tomtgränsen och mindre buskar och häckar minst 60cm.
Har du kollat med din kommun ifall dom har några regler för detta?
Intressant, hur reglerar man det?
I detaljplanen tro?

Vad gör man med träd som helt olagligt planterar sig själva?
 
A
I min kommun finns inget reglerat om var man får placera träd (såvitt jag vet). Rent juridiskt går det nog bra att plantera så.

När jag ser att träd planerat sig själv (sly) på min tomtgräns så brukar jag snabbt vara ute och ta bort det. Jag vill inte ha träd på tomtgräns så för säkerhet skull tar jag bort det medans det är litet för att inte riskera att det växer till sig och grannen kanske får för sig att han tycker trädet är fint och vill ha det kvar och vi då får en dispyt.

Om min granne mot min vilja medvetet skulle planerat ett träd på tomtgräns eller 1 cm in på sin tomt skulle jag klargöra för grannen att grenar eller rötter som kommer över på min sida vill jag ha bort och att de kommer antingen tas bort av mig eller ska tas bort av honom själv. Jag skulle verkligen se till att jag blir förstådd på den punkten. Sen skulle jag så ofta som möjligt (utan att överdriva) be grannen ta bort de grenar som sticker över på min tomt alternativt meddela att jag kommer ta bort dem. Rötter är svårare, men dyker möjligheten upp skulle jag göra samma sak med rötterna.

Jag brukar ibland klippa bort grenar på grannarnas träd som står på tomtgräns. Grannarna har inget emot det utan tycker nog mest det är bra att de slipper göra det själva. Detta gäller iofs träd som stod där redan när jag flyttade in vilket är lättare att acceptera.
 
I det här fallet så har fastighetsägaren lagt ner 30.000 kr mot sin granne, på diverse murar, jord och plantor. När då denne äntligen är klar med sitt genomtänkta trädgårdslandskap så planterar grannen genast en ek 1-10 cm från hela härligheten.

Känns lite som en demonstration av sina rättigheter. Och ett gott frö till en accelererande grannfejd. Närmast söker strid...(tråkigt)
 
Men om han planterar eken 1-10cm från tomtgräns då borde ju grenarna redan idag sticka in till grannen, eller?
Kanske är läge för grannen att kila över till trädplanteraren och be honom att snällt kapa dessa grenar?
Om inte så kommer grannen själv kapa eller hyra in en firma för att sedan skicka faktura.
 
Välkommen till verkligheten, Rapid ;-).

Kommunerna har oftast - som vi avhandlat i annan tråd - rekommendationer när det gäller plantering i tomtgräns, för att förebygga framtida problem. Något lagkrav tror jag dock inte de kan hävda, om de inte reglerar växtligheten i detaljplanen. Men vem som helst vet ju att eken redan om några år kommer kunna ställa till det så att den faktiskt blir föremål för mer än en rekommendation. Om det är häck eller träd är egentligen egalt:

Ur Jordabalken, 3:e kapitlet:

"2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

Men det är alltså först när växtligheten verkligen dels går över tomtgräns och är en "olägenhet" (= definitionssak och givetvis även det rent teoretiskt ett frö till diskussion) som det kan bli tal om tvingande åtgärd eller rätt att ta saken i egna händer. Även om min erfarenhet är att man aldrig skall ta det självklara för enkelt så borde ju eken tämligen snart vara en ganska uppenbar kanditat till att uppfylla kriterierna......

Korta svar på dina frågor, med reservation för att det är vad som gäller som praxis i min kommun:
1. Ja.
2. Ja, om grannarna är överens. Om inte är det ändå ja om han/hon är beredd att offra 50% av växtligheten, inkluderat klyvning av stam, när den andra grannen tröttnar på växtligheten med stöd av jordabalken ;-).
3. Nej.
 
Redigerat:
Det är som med hundar, olika kommuner har olika regler. Vi har också 2 m till tomtgräns och vår granne blev ombedd av kommunen att ta ner trädet annars vite.
 
Tja, träd verkar ju vara upphov till en del olägenheter och frågor så jag tänker passa på.

Vi har en 10-12 träd som är grannens men som växer över till ca 2-4 meter in på vår tomt. Jag har förstått att jag har rätt att ta ner grenarna som är över vår tomt efter att tillfrågat grannen men om det innebär en stor kostnad med verktyg, skylift etc att göra detta, vem ska stå för det???

Samt att när grannens träd som är i uruselt skick fäller grenar på vår bil och orsakar lackskador samt på vårt stängsel som går sönder eller på växthuset, rosor som knäcks etc. Ska jag stå och se glad ut över att våra ägodelar går sönder och villigt betala det själv??? Vad händer om träden som alla lutar mot vårt hus, grenarna är ca metern ifrån våra fönster, rasar på vårt hus vem står för det???

Det sista jag undrar över är vart kan man få hjälp i såna här saker, kan man vända sig till ngn på kommunen eller finns det ingen hjälp att få???

Jag vore såå glad om ngn vet ngt om detta så att jag kan hålla tillbaka en make som snart börjar tugga fradga i ämnet:))
 
Kostnader för att ta ned grenar får du stå för själv.

Skador av fallande träd är ibland en gråzon. I princip så är det den drabbade dvs. du som får stå för skadorna, det ses som en olycka, dvs ingen är ansvarig om ett träd ramlar.

MEN om trädägaren har gjort sig skyldig till grov oaktsamhet så kan han vara ansvarig för skadorna. Grov oaktsamhet är ett begrepp som innehåller en del tolkningsutrymme.

Men som jag förstår det så innebärt det i trädsammanhang att om ett träd är i så dåligt skick att vem som helst inser att det kommer att ramla snart, typ ett helt dött träd, eller ett träd med mycket stora synliga rötskador. Då kan trädägaren anses ha varit grovt oaktsam om han inte har tagit ner trädet i förebyggande syfte. Begreppet grovt oaktsam innebär att man är i gränslandet mot uppsåtligt, dvs oaktsamheten skall vara av sådan art att det kan vara svårt att avgöra om trädägaren har fällt trädet avsiktligt mot ert hus. Försäkringsbolagen verkar köra en shablon att om trädet faller i stormvindar (enl oficiell väderstatistik) så är det den skadades försäkring som får ta smällen, om det blåser mindre så går de på trädägaren (dvs faller trädet i svag vind så borde ägaren ha tagit ned trädet).

Hur man kan resonera runt nedfallande grenar från ett i övrigt hyffsat friskt träd vet jag inte. Troligen inte trädägarens problem, fallande kvistar är normalt för träd.
 
Tack för de svaren även om jag inte gillar alla de självrisker som det kommer att bli tal om.:mad:

Nä, det bästa blir nog om vi tar ner skiten själva åt dem, de SKA göra det ändå har de sagt men de har sagt att de SKA mycket som inte blivit gjort...

Vi har inget emot träd generellt, tvärtom, men när man bor mitt i centrum, precis vid samhällets torg så vill man ju att det inte ska se ut som en ödetomt. Vi tog ner allt i dåligt skick när vi flyttade in och behöll det som var i bra skick, med andra ord tog vi ner en del träd som gick över till grannens tomt, det känns lite tungt att behöva göra det arbetet en gång till, suck...

Men tack i alla fall, ska nämna detta för maken och skaffa ett koppel en period så att barnen fortfarande kan leka med varandra:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.