Tack @Daniel 109. Jag drar mig ur tråden nu, min vilja att sprida korrekt kunskap är stor men mot säljare av cellulosaisolering är vi chanslösa ty där talar man för döva öron.
 
W witten skrev:
Tack @Daniel 109. Jag drar mig ur tråden nu
Ge inte upp så lätt.
Med sakliga och nuftiga diskussioner för man en diskution framåt.
Sedan kan vara som @daniel skrev, att vissa Troll ej vill bli motsagda av fysikens lagar.
 
K kest skrev:
Ge inte upp så lätt.
Med sakliga och nuftiga diskussioner för man en diskution framåt.
Sedan kan vara som @daniel skrev, att vissa Troll ej vill bli motsagda av fysikens lagar.
Det känns som att vi har varit ganska sakliga i diskussionen hittills.
Berätta gärna hur du hade resonerat/planerat mitt projekt?

Jag har läst många trådar i liknande områden, och jag kan inte säga att det har blivit mycket klokare hur jag ska göra.
Om vi diskuterar vidare på ångspärr, tror ni att det är möjligt att få denna tillräckligt tät bara genom att sätta plast på gamla plankväggen? Hur resonerar ni där plasten eventuellt kommer att möta källarsockel och vinden/taket.
 
Slatte: När det kommer till droppbleck så råder jag dig till att mäta noggrant vad du vill ha för mått på det, och sedan går du till lokala plåtfirman som bockar till det i 2m längder i precis den dimension du vill ha. Jag tittade på flera olika lösningar med, och detta blev inte bara exakt som jag ville ha det utan även billigare än alla färdigbleck som fanns att köpa.

I mitt fall så bestämde jag utsticket på droppblecket så att det gick ihop med musbandet jag monterade på nedersta regeln. På det sättet får skadedjuren svårt att ta sig in, samtidigt som eventuellt slagregn som letat sig in kan rinna av på droppblecket och att ventialationen upprättshålls.

Det här var den enkla bilden jag lämnade till plåtslagaren, den kanske kan ge lite inspiration. Lycka till!
Enkel skiss av ett anpassat droppbleck med angivna mått och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Tack @Daniel 109. Jag drar mig ur tråden nu, min vilja att sprida korrekt kunskap är stor men mot säljare av cellulosaisolering är vi chanslösa ty där talar man för döva öron.
Jag tror inte att du menar att jag skulle vara säljare men vill bara förtydliga att det är jag verkligen inte.

Och mina öron är gärna öppna för dina argument.Har du lust att förklara för en oinsatt så kanske vi kan få ett slut med detta eviga debatterandet om ångspärr vs ångbroms?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag är också intressant av en ordentlig avhandling. Men jag tycker det förtjänar en separat tråd eller ännu bättre en byggahus artikel.
Kan du inte skriva en rejäl artikel och lämna till byggahus redaktionen?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ja detta var helt klart ett komplex problem som väldigt få verkar ha en perfekt lösning på tyvärr. Som jag ser det har jag följande lösningsförslag.

Alt1: träfiberisoler eller cellulosabaserad isolering ca 140mm med eller utan ångbroms mot gamla plankväggen.

Alt2: Plastad ångspärr hela väggarna mot plankstomme och isolera med mineral/stenull 140mm.

Alt3. Minska tjockleken på isolering kanske 95mm av någon typ, med en stor nackdel med färdig panel som slutar innanför källarsockel vilket jag tror kommer se lustigt ut även med droppbleck monterat under fasad mot källarsockel.

Vad hade ni röstat på om ni satt i min sits :?

Teglet är så dåligt, jag vet att det har runnit vatten mellan tegel och plankvägg tidigare å flera ställen. Så jag ser inget annat alternativ än att riva ner teglet. Plus att jag gillar träfasad bättre.

Alla goda råd/tips mottages gärna.
 
140mm cellulosa med ångbroms på insidan
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
140mm cellulosa med ångbroms på insidan
Bra att det var 1 person som vågade tycka till.
Efter att ha pratat med 2 tillverkare av Träfiber/cellulosabaserad isolering har jag nog bestämt mig för att göra på följande vis.

Plankvägg + (Kanske ångbroms) + 120 + 45mm (Hudson träfiberisolering) + Asfaltsboard15mm spikläkt + panel.

Jag går upp ännu mer i isoleringstjocklek för att på detta vis slippa droppbleck runt hela huset, dvs att asfaltsboarden hamnar utanför källarsockeln.
Jag har även planer på att inom 1 till 2 år att fixa till ventilationen i huset och på så vis får ett bättre klimat invändigt och mindre problem med fukt i väggarna, vilket gör mig lite säkrare på att gå upp i isoleringstjocklek.
 
Går du upp i den dimensionen är det enklare, bara att svepa in huset i ångbroms då
 
Eller en helt vanlig fuktspärr.
 
Ja, jag är lite inne på det, kommer dock göra varje sida för sig så lite extra skarvar på ångbromsen blir det nog.
 
Det är bara att tejpa skarvarna så blir det tätt
 
surris
Ångspärr
 
Jag hade valt ångbroms och träfiberisolering eftersom du inte kommer att kunna plasta innertaken. Kombinationen ångspärr på vissa delar och ingen spärr alls på andra delar känns sådär.. Jag har dock ingen examen från KTH inom byggfysik :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.